loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«تسنیم» تا 80 جلد منتشر می شود

نویسندگان مرتبط : عبدالله جوادی آملی

معاون پژوهشی علوم وحیانی معارج با بیان این که هفدهمین جلد از مجموعه تفسیری «تسنیم» آماده چاپ است، گفت: با توجه به این که گرایش‌های تفسیری این مجموعه فقهی ـ اجتماعی و در تمامی زمینه‌های اخلاقی است، پیش‌بینی می‌شود انتشار آن تا جلد 80 ادامه یابد.

حجت‌الاسلام علی اسلامی، سرویراستار مجموعه تفسیری «تسنیم» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره این مجموعه تفسیری که ترکیبی از سه نوع تفسیر قرآنی است، اظهار داشت: تسنیم، مجموعه درس‌های تفسیری آیت‌الله جوادی آملی است که ایشان در کلاس‌های درس حوزه برای دانشجویان علوم قرآنی تدریس می‌کنند.

وی افزود:‌ قرار است تفسیر 15 جزء نخست قرآن کریم در 50 جلد منتشر شوند و تفسیر 15 جزء بعدی در 30 جلد خاتمه یابند. دلیل این امر تبیین بسیاری از موضوعات تفسیری در 15 جزء نخست است که لزومی به تکرار آنها در جزء‌‌های بعدی دیده نمی‌شود.

حجت‌الاسلام اسلامی با بیان این که اکنون تهیه و تنظیم هجدهمین جلد این مجموعه آغاز شده است، عنوان کرد: جلد 50 که 15 جزء اول قرآن کریم را دربر دارد، تا تفسیر سوره کهف را شامل می‌شود.

معاون پژوهشی علوم وحیانی معارج در پاسخ به این سوال که «درس‌های تفسیری آیت‌الله جوادی آملی اکنون در چه مرحله‌ای‌ است» اعلام داشت: در سال جدید تحصیلی، آیت‌الله جوادی آملی تفسیر سوره مبارکه «مریم» را برای تدریس در جلسات آموزشی حوزه ـ که اوایل جزء شانزدهم قرآن کریم است ـ آغاز خواهند کرد.

وی درباره مخاطبان اصلی مجموعه تسنیم گفت:‌ این مجموعه یک دوره تفسیر ترتیبی قرآن کریم است که برای جامعه‌ قرآن‌پژوه کشور در نظر گرفته شده و از ابتدای سوره حمد تا پایان کتاب آسمانی مسلمانان را دربر می‌گیرد.

معاون پژوهشی علوم وحیانی معارج در پاسخ به این سوال که «آیت‌الله جوادی آملی از چه نوع شیوه تفسیری در تفاسیر خود استفاده کرده‌اند» گفت: روش تفسیری ایشان ترکیبی از سه شیوه تفسیری «قرآن به قرآن»، «قرآن به سنت» و «تفسیر قرآن به عقل» است. در روش نخست، تفسیر قرآن کریم با استفاده از آیات قرآنی انجام می‌شود. در روش بعدی، آیات قرآنی با استناد به روایات و احادیث تبیین می‌شوند و در روش سوم، مضامین این کتاب آسمانی با استناد به دلایل عقلی تشریح می‌شوند.

وی از این مجموعه تفسیر به عنوان «منهج اجتهادی جامع» یاد کرد و در توضیح آن اظهار داشت: با توجه به این که در تبیین این تفسیر از ترکیب سه روش استفاده شده و تحلیلی اجتهادی در تمامی زمینه‌های قرآنی است، از آن به عنوان «منهج اجتهادی جامع» تعبیر می‌شود.

سرویراستار مجموعه تفسیری «تسنیم» در پاسخ به این پرسش که «گرایش‌های تفسیری آیت‌الله جوادی آملی در تدوین این مجموعه در چه زمینه‌هایی است» بیان داشت: گرایش این مجموعه فقهی ـ اجتماعی است، یعنی بیشترین تمرکز آن بر تبیین مسایل اخلاقی ـ تربیتی قرآن کریم است. دومین گرایش این اثر در جهت تبیین مفاهیم معرفتی است، یعنی تبیین آنچه ایمان، باور و اصول معرفتی ما را می‌سازد.

وی مخاطبان تخصصی این کتاب مرجع را طلاب حوزه‌ها، دانشجویان هریک از شاخه‌های رشته‌های علوم قرآنی و قرآن پژوهانی دانست که حداقل اطلاعات پایه‌ای نسبت به علوم قرآنی دارند.

حجت‌الاسلام اسلامی اعلام کرد: قرار است مهر ماه سال جاری با همکاری انجمن قلم، انجمن قرآن‌پژوهی و پژوهشگاه علوم وحیانی معارج(مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی اسراء) نشستی در نقد و بررسی این مجموعه تفسیری برگزار شود.

وی با بیان این که سه گروه «تفسیر موضوعی»، «تفسیر ترتیبی» و «عترت‌پژوهی» در پژوهشکده قرآن و عترت فعالیت دارند، گفت: «گروه تفسیر ترتیبی» بر روی این مجموعه فعالیت دارند که متشکل از 15 کارشناس تفسیر، علوم قرآنی و حدیث‌اند که پس از پیاده‌سازی سخنرانی‌ها و دورس آیت‌الله جوادی آملی در چند مرحله، تفاسیر ایشان را با استناد به شیوه‌نامه‌ای با عنوان «تدوین تفسیر تسنیم» به صورت مکتوب درمی‌آورند.

سرویراستار این مجموعه،‌ تنظیم و نگارش، ویرایش، مقابله علمی(ارایه نشانی تمامی آیات و عبارات نقلی) و بازنگری محتوایی با نظارت حجت‌الاسلام احمد قدوسی را از نخستین مراحل جمع‌آوری این تفسیر عنوان کرد و گفت: پس از این مرحله، مطالب آماده‌شده در اختیار آیت‌الله جوادی آملی قرار می‌گیرد تا آن را اصلاح کنند و مضامین تکمیلی خود را بر آن بیفزایند. پس از تنظیم مجدد و پیش از چاپ نهایی، مراحل ویرایش و مقابله علمی درباره ایرادهای محتوایی احتمالی اثر انجام می‌شوند.

مرکز مطالعاتی ـ تحقیقاتی اسراء با پژوهش در زمینه‌های گوناگون علوم قرآنی به نشر و گسترش اندیشه‌های دینی و اعتقادی آیت‌الله جوادی آملی می‌پردازد. این مرکز تاکنون آثار پرشماری را از این عالم قرآنی چاپ و منتشر کرده است که کتب زیر از این ناشر در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است:
ادب فنای مقربان جلد 3
ادب فنای مقربان جلد 4
ادب فنای مقربان جلد 5
ادب فنای مقربان جلد1
ادب فنای مقربان جلد2
امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه) موجود موعود
انتظار بشر از دین
بنیان مرصوص امام خمینی در بیان و بنان آیت الله جوادی آملی
تجلی ولایت در آیه تطهیر
تفسیر انسان به انسان
حق و تکلیف در اسلام
حماسه و عرفان
حکمت عبادات
حکمت علوی
حکمت نظری و عملی در نهج البلاغه
حیات حقیقی انسان در قرآن
حیات عارفانه امام علی (ع)
دنیاشناسی و دنیا گرایی در نهج البلاغه
رازهای نماز
زن در آینه جلال و جمال
شریعت در آینه معرفت
شمس الوحی تبریزی
شمیم ولایت
شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی
صهبای حج
صورت و سیرت انسان در قرآن
ظهور ولایت در صحنه غدیر
عصاره خلقت: درباره امام زمان علیه السلام
علی (ع) مظهر اسمای حسنای الاهی
عید ولایت
فلسفه حقوق بشر
فلسفه زیارت و آئین آن
قرآن حکیم از منظر امام رضا (ع)
قرآن در کلام علی (ع)
مبادی اخلاق در قرآن
مراحل اخلاق در قرآن
منزلت عقل در هندسه معرفت دینی
مهر استاد : سیره علمی و عملی استاد جوادی آملی
نزاهت قرآن از تحریف
نسبت دین و دنیا، بررسی و نقد نظریه سکولاریسم
وحدت جوامع در نهج البلاغه
ولایت در قرآن
ولایت علوی
پیامبر رحمت

پنجشنبه 29 مرداد 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط