loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

8 جلد کتاب از فردید چاپ میشود

نویسندگان مرتبط : رضا داوری اردکانی | شهریار زرشناس | محمد مددپور

آثار مرحوم استاد فردید زیر نظر اعضای هیات علمی بنیاد فردید به زودی عرضه خواهد شد . رونمایی جلد اول این مجموعه هشت جلدی در نود و نههمین سالروز تولد استاد یعنی اوایل مهر امسال انجام خواهد شد. گفتگوی شبکه ایران با بهروز فرنو مدیر بنیاد فردید در ذیل می آید:

* ظاهرا برنامه امسال با سالهای گذشته متفاوت است. گفته می‌شود این بار مراسمی در کار نیست! آیا این موضوع را تایید می‌کنید؟

امسال مراسم بزرگداشت مرحوم استاد فردید را به پاییز موکول کرده‌ایم. اوایل مهر سال جاری که مصادف با نود و نهمین سالروز تولد ایشان است، مراسمی را برگزار می‌‌کنیم که در واقع رونمایی از کتاب ایشان نیز هست. طبق برنامه‎ریزی بنیاد، می‌خواهیم در فاصله مهر امسال تا پاییز سال آینده که صدمین سالروز تولد ایشان است، متن منقح سخنرانی‌های ایشان را به صورت مکتوب ارائه نماییم. این سخنرانی‌ها که بخشی از آن در سال 63 از شبکه دو پخش می‌شد تحت عنوان «غرب ‌و غربزدگی» اکنون پیاده شده و با تکمیل پانویس‌ها و اصطلاح‌شناسی مناسب عرضه خواهد شد.

* این سخنرانی‌ها چگونه تقسیم شده‌اند و به چه ترتیبی به چاپ رسیده‌اند؟

سعی می‌کنیم اولین مجلد از این مجموعه را مهر ماه امسال رونمایی کنیم. مجموعه از 36 جلسه تشکیل شده و احتمالا در 8 جلد تا پایان سال 89 ارائه خواهد شد.

* چه کسانی در به دست دادن مجموعه همکاری می‌نمودند؟

اعضای هیات علمی بنیاد فردید در نظارت، کارشناسی و اتیمولوژی و توضیح اصطلاحات فعالیت داشته‎اند. برای مثال دکتر ضیاء شهابی، جناب آقای رحمانی و من هر کدام در مرحله‌ای حضور داشتیم. به این نکته نیز التفاط باید کرد که تا گوشی برای شنیدن نباشد، گفتن ثمری ندارد.

* در مورد سایر سخنرانی های ایشان چه کارهایی در دستور کار دارید؟

آخرین فعالیت‌های فکری و اتیمولوژی‌های استاد در همین نوارهای غرب و غربزدگی است که در در سال 63 ضبط می‌شد. البته سخنرانی‌هایی از این دست تا سال 73 ادامه داشت. حتی آثاری قبل از آن نیز وجود دارد. ولی کار بر روی آن نیاز به یک هیات علمی تمام وقت مانند هیات علمی دهخدا دارد تا طی یک برنامه بلند مدت بعد از گذراندن مراحل تحقیقی نتیجه در خوری به دست آید. استاد در حاشیه نویسی بر کتاب‌ها مقدمات یک فرهنگ اشتقاقی را فراهم آورده، اما کار بر روی آن یک پروژه بزرگ است که نیاز به حمایت، صرف وقت و هزینه دارد.
آنچه حائز اهمیت است این که هدف فردید در حقیقت اشراف به قدیم و جدید و تفکر و پرسش از وضع ما در حال است. استاد مایل بود دیگران را همواره بر اهیمت تفکر توجه دهد. اکنون با مشاهده وضع جهان شاهدیم که نیاز به تفکر بیش از پیش احساس می‌شود. شاید حال بیشتر از گذشته زمینه برای انتشارات آثار استاد فراهم باشد. به این نکته نیز التفاط باید کرد که تا گوشی برای شنیدن نباشد، گفتن ثمری ندارد.

گفتنی است کتاب «آرا و عقاید سید احمد فردید (مفردات فردیدی)» درباره اندیشه های این استاد فلسفه در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب، موجود و قابل تهیه است.

منبع: inn.ir

جمعه 30 مرداد 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط