loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دوفصلنامه الاهیات اجتماعی متولد شد

نخستین شماره دوفصلنامه تخصصی ـ پژوهشی الاهیات اجتماعی از سوی موسسه شیعه شناسی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دوفصلنامه الاهیات اجتماعی با هفت مقاله برگزیده منتشر شده است.

«الاهیات اجتماعی شیعه» مقاله ای است که از سوی مدیر مسؤول این دوفصلنامه به رشته تحریر در آمده و در آن به توضیح و تفسیر الاهیات اجتماعی از منظر شیعه می پردازد.
نویسنده در این مقاله، الاهیات اجتماعی را آن بخش از دانش الاهیات دانسته که به حیات اجتماعی انسان و عوارض و لوازم و تبعات آن حیات، همچون حکومت، تجارت، تعلیم و تربیت، قضاوت، نکاح، طلاق، جنگ و صلح می پردازد.

مقاله «نقش رسانه های جمعی در گسترش امر به معروف و نهی از منکر»، به بحث و بررسی پیرامون نقش و کارکرد رسانه ها در احیا، رونق بخشی، پیرایه زدایی و زمینه سازی هرچه بهتر و بیشتر برای اجرایی شدن دو اصل متعالی و مهجور عقلی شرعی «امر به معروف» و «نهی از منکر»اختصاص یافته است.

در مقاله «مفهوم شناسی توسعه و موانع آن از نگاه قرآن»، ضمن بررسی مفهوم «توسعه» درعلوم اجتماعی ـ و تحولات آن در دهه های اخیرـ تلاش شده برابر قرآنی «توسعه همه جانبه» را بیابد و عوامل و موانع دستیابی به آن را برشمارد.

«واکاوی ولایت و ابعاد اجتماعی آن» عنوان مقاله دیگری از این دو فصلنامه است که با بررسی مسائلی چون مقومات و ارکان ولایت، سلسله مراتب ولایت، طرفینی بودن ولایت، بهره مندی یا عدم بهره مندی کفار از ولایت ربوبی، و کارکرد اجتماعی ولایت به ارتقای درک جامعه از ولایت کمک کند.

در گزیده ای از مقاله «اصول همزیستی با غیر مسلمانان از منظر قرآن» آمده است: «یکی از اصول اساسی در ارتباط با غیر مسلمانان رعایت اصل کلی مقابله به مثل است. مفهوم مقابله به مثل این است که تعدی را باید با تعدی پاسخ داد. البته، اسلام افراد را از تعدی و تجاوز منع فرموده و این عمل را از کارهای ناپسند و حرام شمرده و اعلام داشته است که خداوند تجاوزکاران را دوست ندارد(بقره/190) ؛ با این حال ازنظر اسلام، تعدی در صورتی ناپسند است که در پاسخ به تعدی دشمن نباشد.»

«روش های شناخت از نگاه قرآن» و «منابع مالی تامین و رفاه اجتماعی در قرآن» مقالات پایانی این دوفصلنامه هستند.

نخستین شماره دوفصلنامه تخصصی ـ پژوهشی الاهیات اجتماعی به مدیر مسؤولی محمود تقی زاده داوری در تابستان سال جاری از سوی موسسه شیعه شناسی منتشر شده است.

شنبه 31 مرداد 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط