loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سخنان رحیم‌پور ازغدی در نشست «قرآن، جامعه و خانواده»

نویسندگان مرتبط : حسن رحیم پور ازغدی

نشست "قرآن، جامعه، خانواده" از سلسله نشست‌های بخش خانواده نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، شب گذشته در سالن اصلی نمایشگاه با حضور استاد "حسن رحیم‌پور ازغدی" برگزار شد.

رحیم‌پور ازغدی در ابتدای این برنامه به ابعای از خانواده‌ قرآنی پرداخت. او با اشاره به این‌که در قرآن کریم جای خاصی به بحث خانواده و زن و مرد پرداخته نشده، ادامه داد:در قرآن به صورت پراکنده و در بعضی از آیات به مباحث اقتصادی و رابطه حقوقی خانواده اشاره شده است.

او با بیان این مطلب، تأکید کرد: هیچ بعدی از ابعاد خانواده نیست که در قرآن به آن اشاره نشده باشد و قرآن، عشق را بنیان و اساس تمام عالم، تفسیر می‌کند.
او معتقد بود که بعضی جوامع، خانواده‌ را نهاد واسطه بین فرد و جامعه می‌دانند و براین اساس با نگاه قرآنی به رابطه زن و مرد در خانواده اشاره کرد و ادامه داد: قرآن نظری خلاف این دارد؛ چرا که خانواده از نظر قرآن دارای جایگاه والایی است.

رحیم‌پور تأکید داشت که ریشه زن و مرد خیلی بالاتر از رابطه جنسی است و در حوزه انسان و کیهان‌شناسی یکی از اسرار عالم است، به‌گونه‌ای که اساساً قرآن بنیان تمام عالم را براساس عشق و کشش بین زوجین تفسیر می‌کند.

او با یادآوری این نکته، مسئله کشش زن و مرد و رابطه‌شان را یک میل الهی دانست؛ رابطه‌ای که غریضی نبوده و در طبیعت آنها نهادینه شده است.
رحیم‌پور ازغدی در ادامه صحبت‌های خود با توجه به آیه 51 سوره الذاریات، بنای عالم را مبنای عشق و جفت دانست و ادامه داد: کشش الهی است که زن و مرد عاشق یکدیگر می‌شوند و در کل عالم اساس همین عشق و ازدواج که رزق طیبه الهی است باعث نشاط می‌شود و به لحاظ اقتصادی جامعه را کمک خواهد کرد.

این مدرّس دانشگاه افزود: عشقی که در دنیا بین زن و شوهر به وجود می‌آید، محدود به این دنیا نیست، بلکه با توجه به آیات 22 تا 24 سوره رعد در عالم دیگر نیز ادامه می‌یابد و در جای دیگر از قرآن در سوره زخرف آمده است که خانواده پاکی که در دنیا بودند، در آخرت بدون هیچ مشکلی در اوج خواهند بود.

او به گوشه‌هایی از حقوق زن در خانواده نیز اشاره کرد و گفت: زن را نباید از مالکیّت اقتصادی محروم کرد، بلکه او را باید در این فعالیّت آزاد گذاشت و مسئولیت اقتصادی را نباید به دوشش انداخت، چرا که نیاز مالی زن باید با احترام برآورده شود که همین مسئله یک نکته مثبت در حقوق زن است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه این مطلب به حدیثی از امام صادق(ع) اشاره کرد و افزود: اگر مردی نیاز زنش را در حد مطلوب برآورده نکند، وظیفه حاکم شرع است که آن‌ها را از هم جدا کند و در جای دیگر با استناد از سخنی از حضرت علی(ع) مرد باید زندگی راحت و آسوده را برای همسرش فراهم کند و اگر مرگ مردی موجب خشنودی و راحتی خانواده‌اش شود، این مرد مورد نفرین خدا قرار می‌گیرد.

رحیم‌پور ازغدی، رشد عقلی و مدیریت مالی را از دیگر خصوصیّت‌های خانواده قرآنی معرّفی کرد و گفت : معاش و حسابرسی، پس‌انداز و برنامه‌ریزی در زندگی نکاتی است که باید به آن اهمیّت داد و برای ازدواج، تنها بلوغ جنسی کافی نیست، بلکه رشد عقلی و مدیریّت مالی آن نیز مهم است.

او معتقد بود که اسلام نه تنها با عقده جنسی مخالف است، بلکه ازدواج راحتی قبل از بلوغ را بدون مانع دیده است که اینها همه واقع‌بینی و سند افتخارات فرهنگی و حقوق جنسی در اسلام است.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به این‌که اسلام تنها دینی است که هیچ مانع طبقاتی، سنی، نژادی، نگذاشته است، گفت: درهای آسمان در چهار موقعیت به روی بندگان باز می‌شود؛ زمان بارش باران‌، باز کردن در کعبه، نگاه عاشقانه فرزند به چهره پدر و مادر و زمان ازدواج یک زن و مرد رحمت خدا شامل زمینیان می‌شود.

او با اعلام این‌که لحظه‌ای که عشق شکست می‌خورد، عرش خداوند به لرزه درمی‌آید، در ادامه صحبتش یادآوری کرد: خانه‌‌ای که با ازدواج آباد شود، در نزد خدا بسیار عزیز است و منفورترین چیز در نزد خدا، خانه‌‌ای است که با طلاق از هم پاشیده می‌شود.
او به حدیثی از امام صادق(ع) یاد کرد و گفت:این معصموم می‌فرمایند؛ ازدواج کنید و طلاق نگیرید، گرچه حلال است، اما چیز بدی است، به طوری که عرش خدا به لرزه در می‌آید.

استاد رحیم‌پور ازغدی نگاه اسلام به عشق و جنسیّت نگاهی معنوی عنوان کرد و افزود: تنها دینی که گفته ازدواج و رابطه زن و مرد و رابطه جنسی صاحب پاداش است، اسلام است؛ چرا که نگاهش به عشق و جنسیت نگاه معنوی است که نه تنها مانع معنویت نمی‌شود، بلکه دین را کامل و به خدا نزدیک می‌کند.

او به روایتی از امام علی(ع) در خصوص انتخاب همسر برای دختران اشاره کرد: پدران دخترانشان را به عقد پسران اهل تقوا در بیاورند که اگر دختری به زور به عقد فاسد درآورده شود، آن پدر قطع رحم کرده است.

رحیم‌پور در ادامه بحث ازدواج قرآنی، ملاک زیبائی در ازدواج را نیز مورد بحث قرار داد و گفت: موقع ازدواج، زیبایی مهم است، امّا اصالت تنها به زیبایی نیست و اگر معیار برای ازدواج تنها زیبایی باشد، این زیبایی باعث هلاکتشان خواهد شد و تنها تمام ارزش‌ها و زیبایی‌ در داشتن تقوا است.

رحیم‌پور ازغدی در خاتمه با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) مبنی براین‌که " کسی که هر چیزی را بیش از حد نیازش فراهم کند، در مال دیگران دخل و تصرف کرده است" به چگونگی مصرف در خانواده‌ها اشاره کرد و الگوی مصرف را یکی از مسایل اسلامی خانواده‌ها برشمرد و گفت: بنا به فرمایش امام صادق(ع) هرکس خانه‌ای بیش از حد نیازش و برای ریا و فخرفروشی به دیگران بسازد، روز قیامت برای تک‌تک آجرهای آن دیوار باید جواب پس بدهد و در آن روز آن ساختمان‌ها بر روی شانه‌اش که شعله‌ور است، قرار می‌گیرد.

آثار مکتوب زیر از این نویسنده و پژوهشگر علوم اسلامی و انسانی در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است:
•حسین (ع)؛ عقل سرخ
•عرف قدسی
•عقلانیت: بحثی در مبانی جامعه شناسی توسعه
•علی (ع) و شهر بی آرمان
•فقه و تئوری دولت
•محمد (ص) پیامبری برای همیشه
•مدارا ، نه از راه پلورالیسم
•مهدی (عج) ده انقلاب در یک انقلاب
•پنج گفتار
•چهار گفتار

پنجشنبه 12 شهریور 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط