loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کتاب‌های تازه موسوی گرمارودی

نویسندگان مرتبط : سید علی موسوی گرمارودی

سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، در هفته گذشته ۳ عنوان کتاب را روانه بازار کرد. وی همچنین از انتشار دو کتاب جدید «آسمانی‌ها» و «آغاز روشنایی آیینه» در ماه رمضان توسط انتشارت سوره مهر خبر داد.

سیدعلی موسوی گرمارودی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره این کتاب‌ها که برخی از آن‌ها تجدید چاپی و برخی دیگر چاپ اولی هستند، گفت: انتشارات انجمن قلم هفته گذشته چاپ دوم کتاب «دگرخند» را که درآمدی است بر طنز، هزل و هجو در ادبیات فارسی از آغاز تا گل‌آقا منتشر کرده است.

وی در توضیح بیشتر این کتاب به مقدمه «دگرخند» پرداخت و اظهار داشت: این کتاب مقدمه‌ای ۳۰ صفحه‌ای دارد که در آن تعریف علمی از طنز، هزل و هجو را ارائه دادم و به تفصیل شرح داده شده که تمام حوزه‌های فکاهی زیرمجموعه این سه شاخه هستند.

وی در ادامه تصریح کرد: طنز نوعی از فکاهی است که از سطح بالاتری نسبت به سایر شاخه‌های فکاهی برخوردار است و برای فرهیختگان در نظر گرفته می‌شود. هزل نیز نوعی از فکاهی است که حالتی میانه بین طنز و هجو را دارد، به نوعی برای آموزش به‌کار می‌رفته و به نثر بزرگان بوده است. اما درباره هجو می‌توان گفت که نثری برای نافرهیختگان بوده و سطحی پایین‌تر نسبت به طنز و هزل دارد.

این شاعر به بررسی جنبه‌های علمی این قضیه در کتاب «دگرخند» اشاره کرد و افزود: از نظر علمی ثابت شده که افراد هوشمند کمتر می‌خندند و یا به تعبیر دیگر از مصداق‌های بالاتر طنز به خنده می‌افتند.

وی با تاکید بر بررسی کامل این سه حوزه در کتاب «دگر‌خند» توضیح داد: در این کتاب کلیه موارد از جمله بررسی پارودی‌ها(نقیضه‌ها)، ارائه آثار برتر در این زمنیه و نقد و واکاوی چنین آثاری ارائه شده است.

موسوی گرمارودی در ادامه به توضیح درباره کتاب دیگری که هفته گذشته منتشر شده پرداخت و گفت: «غوطه در مهتاب» عنوان کتابی ۶۰۰ صفحه‌ای است که برای نخستین‌بار منتشر شده و به نقد و بررسی شعر شاعران کلاسیک و معاصر ایران و همچنین برخی شعرای حوزه فرهنگی ایران در کشورهای همسایه پرداخته است.

وی ابوالقاسم فردوسی، عرفی شیرازی، بیدل دهلوی، حافظ، انوری و عرفی شیرازی را شاعران کلاسیکی معرفی کرد که در این کتاب به بررسی شعر آن‌ها پرداخته است.

این شاعر با اشاره به بررسی شعر ۲۰ تن از شاعران غزل‌سرای معاصر و دیگر شاعران معاصر در این کتاب اظهار داشت: قیصر امین‌پور، سیدحسن حسینی، طاهره صفار‌زاده، حسین منزوی، مشفق کاشانی، محمد‌رضا عبدالملکیان، محمد‌علی بهمنی و جواد محبت از جمله شاعرانی هستند که مجموعه مقالات نقد و بررسی شعر آن‌ها در این کتاب به تفصیل آورده شده است.

وی از بررسی شعر شاعران سایر کشورها که در حوزه فرهنگی ایران فعال بوده‌اند در کتاب «غوطه در مهتاب» خبر داد و افزود: نقد و بررسی شعر خلیل‌الله خلیلی از افغانستان و شاعران پاکستان، شبه‌قاره هند و تاجیکستان که در حوزه فرهنگی ایران به سرودن شعر پرداخته‌اند نیز در این کتاب آورده شده است.

موسوی گرمارودی در ادامه به توضیح درباره کتاب‌هایی پرداخت که در ماه رمضان توسط انتشارات سوره مهر منتشر می‌شوند.

یکی از این کتاب‌ها با عنوان «آسمانی‌ها» شامل مجموعه شعرهای آیینی منتشر شده و منتشر نشده این شاعر است که در ۳۰۰ صفحه منتشر خواهد شد.

کتاب بعدی «آغاز روشنایی آیینه» نام دارد. موسوی گرمارودی در توضیح این کتاب گفت: «آغاز روشنایی آیینه» ترکیب‌بندی ۱۵بندی است که برای امام حسین(ع) سروده شده و همراه با این ترکیب‌بند ۵ دیدگاه از ۵ منتقد ارائه شده است.

وی بهاء‌الدین خرم‌شاهی، مرتضی امیری اسفندقه، محمد یزدان‌پرست، حمیدرضا شکارسری و سید صدرالدین قوام‌شهیدی را منتقدانی خواند که دیدگاه آن‌ها راجع به این ترکیب‌بند در کتاب آمده است.

«آغاز روشنایی آیینه»، ۳ مقدمه از شاعر را نیز در بر دارد که یکی از این مقدمه‌ها در ۳۰ صفحه به توضیح مفصلی به دیدگاه شاعر درباره شعر آیینی اختصاص دارد.

مقدمه‌های بعدی به شعر آیینی در سروده‌های قیصر امین‌پور و سیدحسن حسینی پرداخته است.

همچنین موسوی گرمارودی از انتشار چاپ دوم «مسلخ عشق» با ویرایش جدید و عنوان جدید «صلیب نخل» توسط انتشارات انجمن قلم در هفته گذشته خبر داد و در توضیح بیشتر آن اظهار داشت: این کتاب شامل داستان‌های کوتاه تاریخی می‌شود که مبتنی بر روایتند و ریشه در ماخذ اسلامی دارند.

تعداد داستان‌هایی که در این کتاب آمده حدود ۴۰ داستان برگرفته از روایت‌های اسلامی هستند که با توجه به جنبه‌های داستانی آن‌ها فضاسازی شده‌اند.

این شاعر علاوه بر این کتاب‌ها چاپ دوم «زندگی حاج شیخ محمدتقی بافقی» را نیز توسط انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی در دست انتشار دارد.

علی موسوی گرمارودی متولد ۳۱ فروردین ۱۳۲۰ در قم است.

وی از پنج سالگی به فراگیری قرآن و سپس نصاب‌الصبیان ابو‌نصر فراهی و بعد گلستان سعدی و طاقدیس شیخ نراقی و گزیده‌هایی از خمسه نظامی شروع کرد. در رشته حقوق، از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و کارشناسی ارشد و دکترای خود را در رشته ادبیات فارسی ادامه داد.

از جمله آثار او می‌توان مجموعه شعرهای «عبور»، «در سایه‌سار نخل ولایت»، «سرود رگبار»، «چمن لاله»، « گزیده ادبیات معاصر»، « خط خون»، « تا نا کجا»، «دستچین و باران اخم»، «گزیده شعر به انتخاب بهاء‌الدین خرمشاهی»، «صدای سبز زندگی»، «از صدر تا ساقه» و «قلم‌انداز»(مجموعه مقالات، سفرنامه‌ها و نقد و بررسی) و «ترجمه قرآن کریم» را نام برد.

از این نویسنده و شاعر کتاب «باغ سنگ» در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

جمعه 13 شهریور 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط