loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

اظهارات شاعران از دیدار با رهبری

نویسندگان مرتبط : امید مهدی نژاد | علیرضا قزوه | قادر طهماسبی (فرید) | عباس کی منش (مشفق کاشانی) | مصطفی محدثی خراسانی | علی محمد مودب | یوسفعلی میرشکاک | فاضل نظری | پرویز بیگی حبیب آبادی | محمدجواد محبت | محمدمهدی سیار

یوسفعلی میرشکاک، قادر طراوت‌پور، فاضل نظری، اسماعیل امینی و مصطفی محدثی خراسانی از دیدار خود با رهبر معظم انقلاب سخن گفتند.

به گزارش خبرنگار فارس، برخی از شاعران حاضر در جلسه شعرخوانی در محضر رهبر معظم انقلاب، نگاه‌ها، احساسات و نگرش خود را پس از این جلسه با خبرنگار فارس در میان گذاشتند:

* میرشکاک: جریان اصلی شعر معاصر در دست جوانان است

یوسف‌علی میرشکاک، شاعر آیینی، که در دیدار شاعران با رهبر معظم انقلاب حضور داشت، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با خوب ارزیابی کردن این جلسه، گفت: غرض این جلسه‌ها بیشتر تازه کردن دیدار با رهبری است، نه شعر خواندن. چون جریان شعر معاصر چندان در معرض دید ایشان قرار نمی‌گیرد.
وی افزود: جریان شعر معاصر در دست شاعران جوان است و بسیاری از شاعران جوان سال‌ها است که به امید خواندن شعری در محضر ایشان به این جلسه می‌روند، اما فرصت خواندن شعرشان را پیدا نمی‌کنند. چند نفری در این جلسه شعر خواندند، اما جریان اصلی شعر معاصر یعنی حضور جوانان مخفی است.
میرشکاک ادامه داد: در این جلسه‌ها به دلیل کمبود وقت یا ملاحظه‌هایی که در کار است به شاعران جوان وقت مناسبی داده نمی‌شود و نمی‌توان توقع چندانی در این جلسه‌ها داشت. بهتر است در این جلسه‌ها من، گرمارودی و مشفق کاشانی و دیگرانی که سال‌هاست شعر می‌خوانیم شنونده باشیم و فرصت را به جوان‌ترها بدهیم.
میرشکاک درباره شعرهای خوب و قابل توجه جلسه دیشب گفت: شعر مرتضی امیری اسفندقه خوب و قابل توجه بود. شعر علی معلم هم شعر بسیار خوب و حماسی‌ای بود که من از آن لذت بردم.
وی در پایان گفت: چند خانم شاعر جوان هم در جلسه شعرهای خوبی خواندند. علاوه بر این، با اینکه ترکی نمی‌فهمم اما شعر ولی‌الله کلامی هم شعر زیبایی بود و حضرت آقا هم از آن تجلیل کردند.

* طراوت‌پور: مقام معظم رهبری ادیب توانا و شعرشناس چیره‌دست است

قادر طراوت‌پور، نفر اول و برگزیده جشنواره طلیعه نور و سرپرست سازمان ملی جوانان استان کهگیلویه و بویر احمد در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در خصوص دیدار شب گذشته شاعران با رهبر معظم انقلاب گفت: جلسه دیدار شاعران با مقام ولایت یکی از بهترین جلساتی است که در طول سال برگزار می‌شود.
وی گفت: این جلسه در عین حال صمیمانه‌ترین جلسه‌ای است که ما به عنوان شاعران انقلاب در آن جلسه شرکت می‌کنیم.
طراوت‌پور ادامه داد: در حال حاضر و در سطح دنیا و در طول تاریخ هیچ‌گاه سابقه نداشته است که بالاترین مقام سیاسی و معنوی یک کشور هر ساله با حوصله و برنامه‌، اقدام به تشکیل چنین جلساتی کند.
این شاعر تصریح کرد: در این جلسه که معمولاً شاعران به لهجه‌ها و شکل‌های مختلف در قالب‌های متنوع به قرائت شعر می‌پردازند، رهبر معظم انقلاب به نقد عالمانه و توأم با صمیمیت شعرها می‌پردازند.
سرپرست سازمان ملی جوانان استان کهگیلویه و بویر احمد افزود: برجستگان و جوانان شعر انقلاب در این جلسه به شعرخوانی، هم‌اندیشی، دید و بازدید از یکدیگر می‌پردازند.
وی بیان کرد: در این دیدار مقام معظم رهبری با اسم، محل سکونت، سبک، توان و مضامین شاعران آشنا می‌شود و نکته عطف در این جریان آنکه هوش بالای آقا سبب شده که حتی شاعرانی که تنها یکبار شعر خوانده‌اند را به اسم شناخته و شعر امسالشان را با سال گذشته قیاس می‌کند.
طراوت‌پور ادامه داد: نکته دیگر این جلسه آنکه شاعران تحت تأثیر شخصیت معنوی و الهی مقام رهبری قرار گرفته و عاشقانه شعرهایی را در رسای معظم‌له می‌سرایند و نسبت به ایشان ارادت قلبی پیدا می‌کنند.
این شاعر اشاره کرد: بررسی شعر سده‌ها و دهه‌های گذشته شهرهای مختلف شاعران امروز و مقایسه شعر پیش از انقلاب با شعر دوران انقلاب و شعر دهه‌های اول و دوم با دهه سوم انقلاب از جمله مسائلی است که در این آیین هر ساله به آن پرداخته می‌شود.
طراوت‌پور اذعان کرد: نماز شاعران و صرف افطار بر سر سفره مقام رهبری و مهربانی‌ها و بزرگواری ایشان تأثیرات شگرفی را بر روحیه شاعران به جا می‌گذارد.
وی بیان کرد: پیشنهاد می‌شود این جلسه دو بار در سال برگزار شود تا جوانان شاعر از شهرهای کوچک و بزرگ فرصت، آن را بیابند تا خدمت مقام معظم رهبری رسیده، شعر خود را عرضه کنند و صله خویش را که نگاه عاطفی و تحسین مهربانانه مقام معظم رهبری است، دریافت کنند.
وی اضافه کرد: در این جلسه معمولاً هم شاعران جوان شعر می‌خوانند، هم پیشکسوتان به شعرخوانی می‌پردازند و در پایان مقام معظم رهبری نصایح خویش را ارزانی شاعران می‌دارد.
وی در پایان گفت: نکته دیگر حضور چهره‌هایی چون دکتر غلامعلی حداد عادل، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسن بنیانیان، رئیس حوزه هنری و جمعی از مقامات فرهنگی کشور در این جلسه است.

* نظری: حضور در کنار رهبری مهم است، نه شعرخوانی

فاضل نظری، شاعر جوان، که در جلسه شاعران با رهب رمعظم انقلاب حضور داشت، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس این جلسه را محفلی صمیمی و ارزشمند خواند و گفت: اصل این جلسه‌ها این است که شاعران در فضایی صمیمی کنار رهبر فرزانه‌شان باشند، چون فرصت اندک شعرخوانی جلسه، فرصت مناسبی برای ارزیابی جریان شعری معاصر در سالی که گذشته نیست.
وی درباره این موضوع که گفته می‌شود جوانان فرصت بروز و ظهور در این جلسه‌ها ندارند و بیشتر پیشکسوتان شعر می‌خوانند، عنوان کرد: شعر، شعر است. تقسیم‌بندی‌های شعر جوان و شعر پیشکسوت را قبول ندارم. نفس موضوع مهم است که آن بهره‌مندی از حضور در کنار رهبری است.
نظری افزود: هرچند با شنیدن یک شعر از یک شاعر نمی‌توان نظری درباره پرونده شعری او در سال گذشته داد، اما به نظر من شعرهای خوانده شده در جلسه دیشب، بهتر از شعرهای سال گذشته بود، هرچند شعرهایی هم خوانده شدند که بهتر بود خوانده نمی‌شدند و از نظر من شعرهای ضعیفی بودند.
این شاعر معاصر درباره شعرهای خوب جلسه دیشب در حضور مقام معظم رهبری گفت: شعر سپید محمدحسین جعفریان من را بسیار تحت تأثیر قرار داد و فرمایش‌های مقام معظم رهبری درباره این شعر هم مزید بر علت بود تا اثر آن مضاعف شود.
فاضل نظری همچنین شعرهای محمد مهدی سیار و مهدی مظاهری را هم از شعرهای خوب این جلسه خواند.

* امینی: بیانات مقام معظم رهبری نشان دهنده رشد شعر انقلاب است

اسماعیل امینی که از شاعران حاضر در مراسم شعرخوانی شاعران نزد رهبر معظم انقلاب بود، به خبرنگار فارس، گفت: این مراسم تقریباً مثل هر سال در فضایی دوستانه برگزار شد؛ با این تفاوت که امسال بیشتر دوستان جوان‌تر شعر خواندند و آقا هم استقبال کردند.
وی ادامه داد: جوان‌ها شعرهای خوبی هم خواندند و بزرگان شعر نیز اشعار مفصل‌تری قرائت کردند.
امینی درباره قالب شعرها اظهار داشت که جوان‌ها شعرهای نیمایی زیادی خواندند و در مجموع شعرهای آزاد و نیمایی زیادی خوانده شد.
این شاعر عنوان کرد: آن‌طور که از متن بیانات مقام معظم رهبری برمی‌اید شعر انقلاب رشد کرده و در مجموع حرکتش روبه‌ جلو بوده است.
به گفته امینی در مراسم شب گذشته شاعران پیشکسوتی همچون علی معلم دامغانی، علیرضا قزوه، مشفق کاشانی، یوسف‌علی میرشکاک، قادر طهماسبی (فرید)، علی موسوی گرمارودی و مصطفی محدثی خراسانی حضور داشتند.

* محدثی خراسانی: در دیدار با رهبر انقلاب شعرهایی متأثر از انتخابات اخیر خوانده شد

مصطفی محدثی خراسانی، که در دیدار شاعران با رهبر معظم انقلاب حاضر بود، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، گفت: مقام معظم رهبری با سعه صدر، علاقه‌مندی و شوق وافری در جلسه حضور داشتند و شاید بیش‌ترین سرزندگی و نشاط را در بین جمع حاضر داشتند و این وجد و نشاط را به تمام حاضران منتقل کردند.
محدثی خراسانی ادامه داد: مقام معظم رهبری صحبت‌های خیلی هوشمندانه و کارشناسانه‌ای را پیرامون مسائل فرهنگی و اختصاصاً شعر مطرح کردند و یک جمع‌بندی خیلی دقیق و شناساننده‌ای از جریان شعر معاصر انقلاب و پیشینه‌ها و پشتوانه‌ها و آینده‌ای که شعر انقلاب فراروی خودش دارد داشتند که بسیار راه‌گشا بود.
این شاعر افزود: این نشست‌ها آموزنده و تأثیرگذار هستند و قطعاً یک حرکت نمادینی است برای ان که نشان دهد جایگاه هنر، ادبیات و فرهنگ در نظام و سطح عالی آن در افق نگاه رهبری شأن والایی دارد. همچنین اشاره‌ای است به متولیان امور فرهنگی کشور که از این حرکت مقام معظم رهبری بیاموزند که تا چه حد باید به فرهنگ و هنر و ادبیات اهمیت دهند و رهنمودهای ایشان تبدیل به هدف‌های ریزتر و کاربردی‌تری برای پیشرفت فرهنگ و هنر کشور شود.
مصطفی محدثی خراسانی بیان داشت: یکی از جلوه‌های این دیدار چند نمونه شعرهایی بود که خوانده شد و آن‌ها در واقع متأثر بودند از جریانات پس از انتخابات 22 خرداد و می‌شد در آن‌ها نگاه شعر انقلاب و موضع‌گیری آن را نسبت به این حوادث دید.
وی در پایان افزود: در مچموع به نظر من شب شعر خیلی خوبی بود اما می‌شود این انتقاد را به برگزارکنندگان و دوستان در حوزه هنری وارد کرد که این جلسه وقت لازم و کارشناسی لازم را که در شأن این نشست باشد ندارد. باید در دعوت از شاعران و میزان وقتی که به آنها داده می‌شود دقت بیشتری بکنند تا بتوان از این فرصت‌های مغتنم استفاده بیشتری کرد.

دوشنبه 16 شهریور 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط