loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

پیوند عرفان و سیاست در «سیاست در دامان عرفان»

نویسندگان مرتبط : حمیدرضا مظاهری سیف

چاپ اول کتاب «سیاست در دامان عرفان» نوشته حمیدرضا مظاهری‌سیف از سوی موسسه بوستان کتاب منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اثر حاضر، متشکل از چهار مقاله است که درباره عرفان و قیام امام حسین(ع) و اندیشه‌های عرفانی و اجتماعی امام خمینی(ره) گردآوری شده تا از ابعاد و زوایای گوناگون، چگونگی پیوند میان سیاست و عرفان را نشان دهد.

بر اساس مطالب کتاب، تاریخ همواره شاهد ظهور انسان‌های بزرگی است که ندای حق را از ژرفای وجود می‌شنوند و پیامبرگونه، مردم را با حق و باطل آشنا کرده، بر باطل می‌شورند و هیبت و هیمنه پوشالینش را فرو می‌شکنند و خروش کف مانند آن را فرو می‌نشانند.

بی‌تردید، امام خمینی(ره) رهبری پیروز و رهنمایی سرفراز از طایفه صالحان و مصلحانی بود که تداوم‌بخش راه انبیا و پوینده سیره حسینی(ع) بود که در منبع نور ذوب شد و همچون مشعلی پرفروغ برخاست تا منجی گمگشتگان دیار ظلم و دوران ظلمت باشد. اما در روزگاران تجاوز و توحش که جانواران انسان‌نما، خدای ظلمت را به تاریخ فرا می‌خوانند و اراده خویش و امکانات عالم را به آبشخور ستمگری و سلطه‌گری بسته و شیطان را متجلی می‌سازند و در عصری که حق، محجوب شده و باطل سایه‌ گسترده است، تفکر امام، حق‌طلبان و آزادان را فرا می‌خواند و بی‌شک، کشف آیین امام و کوشش در راه پاک و نیک او، الگویی هدایت‌گر و حیات‌بخش است.

به عقیده نویسنده، رای و راه امام، رهایی‌بخش نسلی از انسان‌هاست که امروز، مظلومانه گرفتار پندارزدگی و پندارپردازی سیاست‌بازان جهانی شده‌اند‌؛ فرعون صفتانی که برای زیستن در دنیای سلطه‌گرانه، شرایط حیات دنیای سلطه‌پذیر را برای مردم رقم زده‌اند و راه‌های ادراک و تحقق حیات طیبه را غبارآلود کرده و فروبسته‌اند.

عرفان حقیقی، عارف را به صحنه اجتماع و سیاست می‌کشاند و در همین وادی، او را به سیر و سلوک وامی‌دارد. این‌چنین عرفانی در مکتب ائمه معصومین(ع) به ویژه امیر مومنان(ع) و امام حسین(ع) آشکارا نمود یافت و درس واقعی عرفان را در میدان جهاد و سیاست به مردم آموخت. در روزگار ما امام خمینی(ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی، پیوند میان سیاست و عرفان را رقم زد و بندگان خدا را در میدان حماسه و رزم به عبادت حضرت حق، فرا خواند.

اثر حاضر، متشکل از یک مقاله درباره عرفان و قیام امام حسین(ع) و سه مقاله در مورد اندیشه‌های عرفانی و اجتماعی امام خمینی(ره) است .

محور این چهار مقاله، چگونگی پیوند میان عرفان و سیاست و فعالیت‌های اجتماعی است. این رشته پیوسته در محتوای مقالات، آنها را کنار هم گردآورده تا از ابعاد و زوایای گوناگون، همبستگی عزت‌مندی با معنویت‌گرایی و عرفان با سیاست را نمایان سازد.

در عرفان حسینی حلقه پیوند عرفان با سیاست جهاد اصلاح‌گرانه است. مقاله دوم، کرامت انسانی را کانون پیوند عرفان با سیاست در آیین و اندیشه امام خمینی معرفی می‌کند و بر الگوگیری امام(ره) از امام حسین(ع) تاکید می‌ورزد. مقاله سوم این پیوند را در قیام لله و مقاله چهارم بر توحید عملی استوار می‌بیند. این‌گونه از زوایای گوناگون یک مساله دیریاب و منحصر به فرد در عرفان ناب شیعی بررسی شده، مساله اصلاح‌طلبی، قیام و خروش اجتماعی که شاخص برتری عرفان اسلامی از سایر مکاتب عرفانی است، معنویت راستین را از معنویت‌های ستم‌پذیر و خوار متمایز می‌سازد.

امروز در روزگاری به سر می‌بریم که عرفان و معنویت نیز دست‌مایه سرگرم‌سازی مردمان برای سلطه‌پذیری و نوعی بازی و پندارپردازی برای عرفان و معنویتی است که عزت و آزادی را با سرور معنوی بیامیزد و زندگی سعادت‌مندانه را در همه ابعاد به بشر ارزانی دارد. امام حسین(ع) که الگوی همیشه تاریخ برای عرفان آزادی‌طلب و معنویت ستم‌ستیز بود، سرمشق امام خمینی(ره) شد و در اندیشه و آیین روح‌الله تبدیل به درسی زنده و امروزین شد تا راه راست به جهانیان نشان داده شود و سراب‌ها و بی‌راهه‌ها رسوا گردد. پیداست غفلت از سیره خمینی(ره) و فراموشی الگوی حسینی زمینه‌ساز بازگشت تمام فریب‌ها و دروغ‌هایی خواهد بود که هم عزت و آزادی را تباه می‌کند و هم معنویت و عرفان را به بازی می‌گیرد.

آیت‌الله سید علی‌اکبر قرشی در کتاب «قاموس‌القرآن» عرفان را این چنین تعریف می‌کند: «معرفت و عرفان، به درک و شناختی گفته می‌شود که از راه تفکر و تدبر به دست می‌آید و اخص از علم است؛ مثلا می‌گویند: :فلان "یعرف‌الله" و نگویند "یعلم الله"، زیرا شناخت بشر از خداوند ـ‌تعالی‌ـ با تفکر در آثار او حاصل می‌شود، نه با ادراک ذاتش. بر همین پایه می‌گویند: "الله یعلم کذا" و نگویند:‌ "یعرف کذا"، زیرا معرفت از علم قاصرتر است و رتبه پست‌تری دارد و از تدبر بر می‌آید.»

چاپ اول کتاب «سیاست در دامان عرفان» در شمارگان 1500 نسخه، 168 صفحه و بهای 30000 ریال راهی بازار نشر شد.

از این نویسنده علاوه بر کتاب فوق، کتابهای «جریان شناسی انتقادی عرفانهای نوظهور» و «تجربه های عرفانی در ادیان» در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

چهارشنبه 25 شهریور 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط