loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کتابهایی که از سوی دفتر نشر معارف تجدیدچاپ می شوند

«فرهنگ و تمدن اسلامی»،«تاریخ تحلیلی صدر اسلام»، «اخلاق اسلامی، مبانی و مفاهیم»، «تفسیر موضوعی نهج البلاغه» و «تفسیر موضوعی قرآن کریم»(نوشته جمعی از نویسندگان) از سوی دفتر نشر معارف تجدید چاپ می شوند.

1*« فرهنگ و تمدن اسلامی»
«فرهنگ و تمدن اسلامی» دکتر علی اکبر ولایتی از سوی دفتر نشر معارف تجدید چاپ می شود.
این کتاب که بر اساس سرفصل درس تاریخ و تمدن اسلامی نگاشته شده است، در صدد است با ارائه گزارشی مستند و متقن از نحوه شکل گیریتمدن اسلامی و فراز و فرودهای ان، زمینه های بیداری، خودباوری و خیزش را در میان جوانان و دانشجویان و دیگر نسلهای فرهیخته کشور را فراهم کند.
کتاب «فرهنگ و تمدن اسلامی» دارای یک مقدمه یازده بخش اصلی است. زمینه های شکل گیری تمدن اسلامی، شکوفایی علوم در تمدن اسلامی، سازمانهای اداری و اجتماعی تمدن اسلامی، ههنر در تمدن اسلامی، تأثیر تمدن اسلامی در تمدن غربی، علل بیرونی و درونی رکود تمدن اسلامی، خیزش؛ اقتدار مجدد جهان اسلام، علل متأخر رکود فرهنگ و تمدن اسلامی، و بیداری اسلامی عناوین بخش های مختلف این کتاب هستند.
چاپ هشتم این کتاب در 296 صفحه، تیراژ 5000 نسخه و با قیمت 21000 ریال در قطع وزیری به سفارش معاونت پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها از سوی دفتر نشر معارف منتشر می شود.

2*«تاریخ تحلیلی صدر اسلام»
«تاریخ تحلیلی صدر اسلام» نوشته دکتر محمد نصیری رضی، عضو هئیت علمی دانشگاه ادیان قم، از سوی دفتر نشر معارف به چاپ پنجاه و دوم می رسد. این گزیده‏ای است از حوادث و وقایع «تاریخ اسلام» است که با ساختار و سبک تعلیمی برای تدریس در دانشگاه‏ها نگارش یافته است.
مؤلف در مقدمه، گزارشی از محتوای کتاب و کیفیت تحقیق و تدوین و شیوه تحلیل آن ارائه نموده است. فصل اول کتاب به مباحث مقدماتی تاریخ به طور عام و تاریخ‏نگاری اسلامی به طور ویژه اختصاص یافته است. در این فصل مباحث مختلفی از جمله: مفهوم و فلسفه تاریخ و فایده آن و اعتبار داده‏های تاریخی، تاریخ‏نگاری در اسلام و اهداف و معیارهای آن، برخی از مشاهیر مورخان مسلمان قدیم و معاصر، معنای «شرق‏شناسی» و شناخت آفات عمده آن، طرح شده است. در فصل دوم با اشاره به وضعیت دو تمدن بزرگ آن زمان(ایران و روم) به اوضاع جغرافیائی و فرهنگی و سیاسی و اجتماعی «جزیرة العرب» و ارزیابی جایگاه نظام جاهلی این شبه جزیره پرداخته شده است. چشم‏انداز فصل سوم، زندگی «حضرت محمد»(ص) از تولد تا رحلت است. برخی از جنگهای مشهور و یا حوادث مهم همچون هجرت، برخورد با یهودیان و منافقان و حجّة الوداع و نامه به پادشاهان وقت از جمله مطالب این فصل‏ هستند. فصل چهارم به تحلیل جریان «سقیفه» و شکل‏گیری خلافت ابوبکر و گذر از در خانه فاطمه(س)، ماجرای «فدک»، خلافت عمر، انگیزه‏ها و اسباب فتوحات، ممنوعیت نگارش حدیث، و خلافت عثمان می‏پردازد. در فصل پنجم زندگانی «امام علی بن ابی‏طالب»(ع) در دوران بعد از وفات پیامبر اکرم(ص) تا شهادت مورد تحلیل قرار گرفته است. در فصل ششم و هفتم، زندگی سیاسی و اجتماعی و علمی «ائمه»(ع) در دوران «امویان» و «عباسیان» تا پایان «غیبت صغرا» آمده است.
چاپ پنجاه و دوم «تاریخ تحلیلی صدر اسلام» در تیراژ 10000 نسخه و قطع وزیری از سوی دفتر نشر معارف منتشر می شود. گفتنی است چاپ اول این کتاب در سال 1378 از سوی دبیرخانه کتاب سال حوزه علمیه قم رتبه اول را کسب کرد.
دفتر نشر معارف در زمینه تاریخ اسلام، تاکنون کتابهای «از بعثت نبوی تا حکومت علوی»(نوشته حجت الاسلام محمد ابراهیمی ورکیانی)، «پس از غروب؛ تحلیلی رخدادهای پس از رحلت پیامبر(ص) تا پایان عصر سومین زمامدار»(نوشته یوسف غلامی)، «نخستین نیم قرن از تاریخ اسلام در آیینه نهج البلاغه»(نوشته حجت الاسلام عبدالمجید معادیخواه)، «جمال کعبه؛ شرحی بر تاریخ اسلام به روایت امام علی(ع)»(نوشته محمدحسین دانش کیا)، «تاریخ اسلام از منظر قرآن»(نوشته حجت الاسلام یعقوب جعفری)، «تاریخ اسلام؛ مجموعه مقالات»(نوشته دکتر صادق ایینه وند)، «تاریخ امامان شیعه»(نوشته حمید احمدی)، «تحلیلی از تاریخ تشیع و امامان(ع)»(نوشته دکتر محمد نصیری رضی)، «مجموعه مقالات تاریخ اسلام»(به کوشش سید حسین فلاح زاده)، «تاریخ اسلام»(جمعی از نویسندگان زیر نظر دکتر صادق آیینه وند)، «تشیع و روند گسترش آن در ایران»(نوشته علی شیرخانی)، «امام رضا(ع) و ایران»(نوشته سید حسین حر) و «تاریخ اسلام از منظر استاد شهید مطهری»(به کوشش حجت الاسلام سید سعید روحانی) را منتشر کرده است.

3*«اخلاق اسلامی، مبانی و مفاهیم»
چاپ پانزدهم و شانزدهم کتاب« اخلاق اسلامی، مبانی و مفاهیم» نوشته حجت الاسلام محمد داوودی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه از سوی دفتر نشر معارف می شود.
اخلاق علمی است که در بهبود روابط انسان با خدا و اعضای جامعه بسیار نقش آفرین است و سرنوشت فردی و اجتماعی انسان تحت تأثیر اخلاق است که آموزه های اعتقادی و اخلاقی دین اسلام، در میان ادیان و مکاتب اخلاقی همسویی بیشتری با فطرت بشری دارد. هدف نهایی دین و ارسال انبیا الهی بر طرف کردن دشواریهای رفتاری و برپایی جامعه آرمانی و برخورداری از موازین صحیح اخلاقی است. حدیث مشهور «انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق» از پیامبر اعظم(ص) گویای این امر مهم است.
کتاب «اخلاق اسلامی، مبانی و مفاهیم» بر اساس سرفصل های مصوب این درس در 5 فصل بعد از کلیات و مبانی اخلاق اسلامی، بعضی از مهمترین فضایل اخلاقی و راههای وصول به آن و شماری از رذایل اخلاقی و راههای اجتناب از آنها را بیان نموده است که محور مباحث کتاب، آموزههای قرآنی و روایی است.
چاپ پانزدهم و شانزدهم «اخلاق اسلامی، مبانی و مفاهیم» در 232 صفحه، قیمت 19000 ریال و تیراژ 50000 نسخه در قطع وزیری از سوی دفتر نشر معارف می شود.
دفتر نشر معارف در این زمینه کتابهایی چون «آیینه زندگی، اخلاق کاربردی»(حجت الاسلام دکتر احمدحسین شریفی)، اخلاق و آداب دانشجویی(حجت الاسلام دکتر علی اکبر کلانتری ارسنجانی)، «فلسفه اخلاق»(جمعی از نویسندگان)، «اخلاق و رفتارهای جنسی»(یوسف غلامی)، «سلوک دانشجویی»(جواد محدثی) را منتشر کرده است.

4*«تفسیر موضوعی نهج البلاغه»
«تفسیر موضوعی نهج البلاغه» نوشتة مصطفی دلشاد تهرانی، از سوی دفتر نشر معارف به چاپ بیست دوم و بیست سوم می رسد.
بر اساس بازنگری در سرفصلهای دروس معارف اسلامی دانشگاهها از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، مقرر شده است تا درس«تفسیر موضوعی نهج البلاغه» به ارزش 2 واحد درسی جزو دروس اختیاری «آشنایی با منابع اسلامی» قرار گیرد تا زمینه آشنایی بیش از پیش دانشجویان با نهج البلاغه و معارف بلند و انسان ساز آن فراهم آید.
کتاب «تفسیر موضوعی نهج البلاغه» نوشته محقق نام آشنایی حوزه نهج البلاغه پژوهی است که در 2 بخش به نگارش درآمده است: بخش اول به منظور آشنایی با نهج البلاغه، نگاهی گذرا به عصر گردآوری، زندگی سید رضی، ساختار سیاسی نهج البلاغه، جاذبه های نهج البلاغه و... نگاشته شده است.
بخش دوم در قالب 6 فصل به معارف نهج البلاغه اختصاص دارد. خداشناسی و اثرات آن بر زندگی انسان، فلسفه وحی و هدف از بعثت انبیاء، مفهوم سیاست، اهداف حکومت، نقش مردم در حکومت، رابطه زمامداران و مردم، شروط زمامداری و سلوک زمامداران، جایگاه حقوق، اقسام حقوق و ثمرات پایبندی به حقوق دیگران، کمالات انسانی از دیدگاه نهج البلاغه عناوین فصلهای این بخش هستند.
«تفسیر موضوعی نهج البلاغه» در 208 صفحه، قیمت 17000 ریال و تیراژ 20000 نسخه در قطع وزیری از سوی دفتر نشر معارف تجدید چاپ می شود.

5* «تفسیر موضوعی قرآن کریم»(نوشته جمعی از نویسندگان)
چاپ بیست و سوم و بیست و چهارم «تفسیر موضوعی قرآن کریم»، نوشته جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه، از سوی دفتر نشر معارف منتشر می شود. این کتاب که با ساختار و سبک تعلیمی برای تدریس در دانشگاه‏ها نگارش یافته است، در دو بخش تنظیم و تدوین شده است.
بخش نخست این اثر به مباحث مقدماتی تفسیر اختصاص دارد که به قلم حجت الاسلام دکتر ابراهیم کلانتری نگارش یافته است. بخش دوم نیز طی نه فصل به تفسیری از معارف قران پرداخته است که خدا در قرآن، جهان های دیگر، اهداف آفرینش، قرآن و علم، قرآن و بهداشت روان، سنت های الهی، ازدواجروابط خانوادگی(آیین همسرداری) و روابط اجتماعی(آیین مهرورزی) عناوین این بخش هستند. لازم به ذکر است که دو فصل نخست این بخش را حجت الاسلام عبدالکریم بهجت پور، فصول سوم تا پنجم را حجت الاسلام دکتر محمدعلی رضایی اصفهانی و چهار فصل پایانی ان را نیز حجت الاسلام دکتر علی نصیری نگاشته است.
«تفسیر موضوعی قرآن کریم»(نوشته جمعی از نویسندگان) در 312 صفحه، قیمت 25000 ریال و تیراژ 20000 نسخه در قطع وزیری تجدیدچاپ می شود.
دفتر نشر معارف در این زمینه کتابهایی چون «تفسیر قرآن کریم، آیات برگزیده»(حجت الاسلام محسن قرائتی)، «تفسیر موضوعی قرآن کریم»(حجت الاسلام دکتر عبدالله موحدی محب) و «تفسیر موضوعی قرآن کریم، برگرفته از تفسیر نمونه»(زیر نظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی)، را منتشر کرده است.

چهارشنبه 1 مهر 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط