loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نگاهی به «کیمیای وصال»

نویسندگان مرتبط : محمد شجاعی

چاپ اول کتاب «کیمیای وصال» نوشته آیت‌الله استاد محمد شجاعی از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار کتاب شد.

مجموعه حاضر، متنی بازنویسی شده و تحریر یافته از دروس تزکیه آیت‌الله شجاعی است که در دهه 1360 تا 1370 تدریس و در سال‌های 1378 به بعد از رادیو قرآن پخش شد و با عنوان «کیمیای وصال» در اختیار علاقه‌مندان سلوک قرار می‌گیرد.

بر اساس مطالب کتاب، پروردگار جهانیان پیام‌آورانی را برانگیخت تا بندگانش را از غفلت برهانند و چشم دلشان را بر حقایق بگشایند. به آنها بیاموزند که خواهش سرشت پاک خود را تنها در وصال پروردگار خویش برآورده خواهند یافت، پس به غیر او توجه نکرده و از آن دل بر کنند.

پیام‌آوران مأموریت یافتند با نشان دادن راه و تمییز آن از هزاران بیراهه، به تربیت آفریدگان خدا بپردازند و از راهنمایی‌ خلق، دریغ نکنند، چنان که از ماموریتی که به گرامی‌ترین آنها داده شده، این‌گونه حکایت فرمود: «هوالذی بعث فی‌الامیین رسولا منهم یتلو علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم‌الکتاب والحکمة و ان کانوا من قبل لفی ضلال مبین؛ او کسی است که در بین بی‌سوادان، رسولی از خودشان برانگیخت... تا آیاتش را بر آنها بخواند و پاکشان سازد و به آنها کتاب و حکمت بیاموزد اگرچه پیش از آن در گمراهی آشکار بودند.»
پس آن‌گاه استقامت را در این راه بر پیامبرانش تکلیف کرد و به برترینشان، استقامت پیروانش را نیز سفارش کرد، آن‌جا که فرمود: «فاستقم کما امرت و من تاب معک و لا تطغوا انه بما تعملون بصیر؛ پس همان‌گونه که فرمان‌ یافته‌ای استقامت کن و همچنین هرکس که با تو به سوی خدا آمده است (باید استقامت کند) و سرپیچی نکنید که خداوند به آنچه می‌کنید، بیناست.»

یا پایان یافتن عمر پیامبران، همان ماموریت را بر عهده اوصیای ایشان و پس از آن بر عهده میراث‌بران حکمت و معرفت آنان گذارد تا راه گم نشود و مردم به گمراهی میل نکنند که: «ان‌العلماء ورثةالانبیاء؛ همانا دانشمندان وارثان پیامبران هستند.»

در بخشی از مقدمه کتاب نوشته شده است: «وجود صمدانی و پربرکت استاد فرهیخته ما حضرت آیت‌الله محمد شجاعی سال‌هاست با افاضات تعالیم انبیاء و دم احیاگر خویش به تربیت جان مشتاقان وصال می‌پردازد. او حقایق سلوک را با اتخاذ از آیات و روایات بر طالبان شایسته عرضه می‌دارد و فراز و نشیب‌های راه پر مشقت سلوک را برای مشتاقان به خوبی آشکار می‌کند تا در نشیبی گم نشوند و از فرازی سقوط نکنند. دروس استاد، بصیرتی در خور برای سالک این راه پدید می‌آورد تا به بیراهه و کج‌راهه‌ها کشیده نشود.»

به گزارش ایبنا، کتاب حاضر در دو فصل تنظیم شده است. فصل اول؛ مقدمات است و فصل دوم؛ منازل سلوک نام دارد.این فصل در 10 بخش، منازل و مراحل سلوک را تشریح می‌کند؛ منزل یقظه، منزل توبه، منزل انابه، منزل مراقبه، منزل قصد و لزوم آن در مراقبه، منزل عزم در طلب حق‌تعالی، منزل اراده و جایگاه آن در سلوک، منزل ادب، منزل فقر و جایگاه تحصیل آن در مراقبه، منزل انس و اهمیت تحصیل آن.

از منابع مورد استناد نویسنده در تدوین این اثر می‌توان کتاب‌های قرآن کریم، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، اقبال‌الاعمال، الالفین، الکافی، بحارالانوار، تذکرة‌الموضوعات، جامع‌السعادات، حقایق، دیوان اشعار حافظ، دیوان اشعار ملامحسن فیض کاشانی، عوالی اللئالی، لواقح‌الانوارالقدسین فی بیان‌العهودالمحمدیه، مثنوی معنوی، مثنوی شیخ بهایی، مجموعه ورام، مستدرک‌الوسائل، مستدرک سفینة‌البحار، مسکن‌الفواد، منازل‌السائرین، منطق‌الطیر و وسائط را نام برد.

چاپ اول کتاب «کیمیای وصال» در شمارگان 2000 نسخه، 264 صفحه و بهای 40000 ریال راهی بازار نشر شد.

آثار مکتوب زیر از این استاد اخلاق و شاگرد علامه طباطبایی(ره) در فروشگاههای دفتر نشر معارف موجود و قابل تهیه است:
بازگشت به هستی
تجسم عمل و شفاعت
حضرت بقیه الله صلوات الله و سلامه علیه
رساله محبت به انضمام نه کلام در باب معارف الهی
طریق عملی تزکیه (1) جلد 2
طریق عملی تزکیه (2) جلد 3
عروج روح
قیام قیامت
مبانی نظری تزکیه جلد 1
معاد یا بازگشت بسوی خدا جلد دوم
ملائکه
مواقف حشر
پنج رساله

شنبه 4 مهر 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط