loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

آخرین کتابهای پارسانیا

نویسندگان مرتبط : حمید پارسانیا

به زودی شاهد انتشار کتابهای «روش شناسی اندیشه سیاسی» و «رنسانس دینی» به قلم استاد حمید پارسانیا خواهیم بود.

حمید پارسانیا روحانی علوم اجتماعی خوانده‎ای است که همواره برای دانشجویان علوم اجتماعی در تهران سخنان متفاوتی داشته. او که سالهاست هر هفته برای تدریس از قم به تهران می‎آید، از مبنای فلسفه اسلامی و عرفان نظری برای اهالی علوم اجتماعی همیشه سخنانی تازه درباره اندیشه اجتماعی اسلام داشته. قلم روان و فخیم حمید پارسانیا یکی دیگر از دلایل توجه به آثار مکتوب او در میان دانشجویان علوم اجتماعی و علوم سیاسی است.

از وی تا کنون کتاب‎های متعددی در حوزه تاریخ و اندیشه اجتماعی و سیاسی اسلام منتشر شده که از این میان می‌توان به کتابهایی مانند «حدیث پیمانه»، «علم و فلسفه»، «سنت، ایدئولوژی، علم»، «هستی و هبوط»، «هفت موج اصلاحات»، «عرفان و سیاست»، «سکولاریسم و معنویت؛ مبانی معرفتی و سیمای اجتماعی»، «نماد و اسطوره»، «مبانی و تطورات برهان صدیقین» و «اخلاق و عرفان» اشاره کرد.

پارسانیا همچنین ویراستاری کتاب‎های مهم آیت الله جوادی آملی را برعهده داشته که عمدتا در حوزه فلسفه اسلامی، کلام و عرفان نظری می‎گنجد؛ کتاب‎هایی مانند «انسان در اسلام»، «تبیین براهین اثبات خدا»، «شرح فصوص الحکم»، «ولایت فقیه و رهبری در اسلام»، «ولایت در قرآن»، «معرفت شناسی در قرآن»، «رحیق مختوم؛ شرح حکمت متعالیه»، «عین نضاخ؛ تحریر تمهید القواعد» و نیز «شریعت در آینه معرفت» که جوابی بود به کتاب «قبض و بسط تئوریک شریعت» نوشته عبدالکریم سروش.

در این سال‎های اخیر بیش از آنکه کتاب تازه‎ای از وی چاپ شود شاهد انتشار مقالات او بودیم؛ مقالاتی مانند «روش شناسی و اندیشه سیاسی»، «نسبت فقه سیاسی و اندیشه سیاسی»، «سیمای زن در خطاب های قرآن»، «نسبت علم و فرهنگ»، «رئالیسم انتقادی و حکمت صدرایی»، «روش شناسی فلسفه سیاسی و علم سیاست»، «ضرورت بازخوانی سیره سیاسی نبوی صلی الله علیه و آله»، «عشق چیست؟»، «چیستی و هستی جامعه از دیدگاه شهید مطهری»، «رابطه عقل و جنسیت»، «ولایت فقیه، نظارت و مشروعیت».

خصوصا اینکه وی مدتی ریاست دانشگاه باقرالعلوم و سردبیر فصلنامه معروف «علوم سیاسی» را برعهده داشت و علاوه بر مشاغل مدیریتی متعدد در شورایعالی انقلاب فرهنگی، دفتر تبلیغات اسلامی قم و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، نگارش سرمقاله های فصلنامه علوم سیاسی را نیز برعهده داشت.

«روش شناسی اندیشه سیاسی»؛ از مقاله به کتاب

حالا اما با کنارگذاشتن برخی مشغله‎های اجرایی، مدیر گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم و رئیس کمیسیون حوزوری شواریعالی انقلاب فرهنگی است و گویا قرار است دوباره شاهد انتشار کتاب‎های تازه‎ای از او باشیم.

«روش شناسی اندیشه سیاسی» یکی از این کتابهاست که بعد از نوشتن مقدمه آن، روانه موسسه بوستان کتاب قم می شود تا به چاپ برسد. عنوان این کتاب برگرفته از یکی از مقالات ایشان با همین نام است.

این کتاب که در واقع مجموعه مقالات استاد پیرامون مباحث روش شناسی است مقالاتی از جمله «روش شناسی فلسفه سیاسی و علم سیاست»، «روش شناسی و اندیشه سیاسی»، « نسبت فقه سیاسی و اندیشه سیاسی» و ... را در بر دارد.

«رنسانس دینی» روانه بازار می‎شود

اما کتاب دیگری که اکنون آماده چاپ است و به زودی از سوی ناشری معتبر روانه بازار خواهد شد، کتاب «رنسانس دینی» است.

این کتاب مجموعه ای از مقالات وی است و عنوانش برگرفته از مقاله ای با همین نام است. در آینده جزئیات بیشتری درباره این کتاب منتشر خواهیم کرد.

ترجمه "هستی و هبوط" به زبان صربستانی

اخیرا نیز کتاب هستی و هبوط یا انسان شناسی در اسلام که توسط دکتر سعید خلیلوویچ به زبان صربستانی ترجمه شده است از سوی رایزنی فرهنگی کشورمان در بلگراد منتشر شده است.

مقدمه این کتاب توسط پروفسور راده بوژوویچ استاد برجسته دانشگاه بلگراد نگارش شده و آقای اولیور پوتژیتسا، محقق و ایران‌شناس نیز توضیحاتی در انتهای کتاب داده است.

این کتاب در 300 صفحه و پانصد شمارگان انتشار یافت و در پنجاه و دومین نمایشگاه بین المللی بلگراد وارد بازار کتاب شد.

پس از ترجمه کتاب تاریخ ادبیات فارسی توسط سعید خلیلوویچ، این دومین کتاب است که توسط وی از فارسی به صربستانی برگردانده می‌شود.

گفتنی همه آثار منتشر شده این استاد حوزه و دانشگاه در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق موجود و قابل تهیه است. آثار مکتوب این نویسنده عبارتند از:
سنت ، ایدئولوژی ، علم
عرفان و سیاست
علم و فلسفه
هستی و هبوط (انسان در اسلام)
هفت موج اصلاحات

پنجشنبه 7 آبان 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط