loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دعبل خزاعی، دار بردوش

اگر معیار صحت و قبول هر عمل و اندیشه در پیشگاه خداوند از دیدگاه اسلام، «تولی» و «تبری» و «حب» و «بعض» در مسیر الهی باشد، بی‌گمان شعر و زندگی دِعْبِل خُزاعی، شاعر مجاهد و شهید شیعه را باید نمونه روشن این گونه عمل و اندیشه خداپسندانه دانست._
خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا):شعر دعبل ـ چه مدایح و ستایش‌های او در ثنای اهل‌بیت (ع) و دفاع از ولایت آل علی(ع) و چه هجوها و نکوهش‌های پرطنین و سهمگینش در کوبیدن خلفای ستمگر و رسوا ساختن و تحقیر کردن آنان و ربودن خواب راحت از چشم زورمندان و دشمنان حق، همه تبلور ایمان و اخلاص است.


شعر دعبل نماد شکوهِ‌ شعر فریادگر و پیام‌گستر شیعی با تمام ویژگی‌های اعتقادی و تاریخی آن است. شعر او همه بیت‌‌الغزل معرفت و حدیثِ طوفان و نوای عشق و سرود شورگستر ایمان است. آفرین بر نفس دلکش و لطف سخنش!

این دفتر که به نام این شاعر دار بر دوش و به قصد احیای یاد و آثار درخشان او نگارش یافته، متضمن شرح حال شاعر و نقل و ترجمه برخی اشعار نغز، لطیف، اعتقادی، سیاسی و تاریخی وی به ویژه چکامه بلند «تاثیه مدارس آیات» است. فصل اول شامل کلیاتی در طرح مسائلی است که قبل از مطالعه حوادث زندگی دعبل و اشعارش ضروری به نظر می‌رسد و دریچه‌ای رو به باغ شعر و اندیشه و زندگی این شاعر بزرگ است. در فصل‌های بعدی، با شاعر و آثارش از نگاه تاریخ و ادب همراه با برخی تحلیل‌ها و توضیحات آشنا می‌شویم.

سخن آخر این که زندگی و آثار دعبل خزاعی با توجه به نقشی که در تاریخ تشیع و حفظ و احیای ارزش‌ها در زمان چهار امام معصوم و مظلوم شیعه ایفا کرده، شایسته است همواره مورد مطالعه و تحقیق قرار بگیرد. او در زمره شاعرانی چون کُمَیْت اسدی، سید حمیری، سفیان عبدی و دیگر سرهنگان شعر و ادب شیعی است که می‌تواند بهترین الگو و سرمشق هر شیعه اهل‌بیت(ع) ـ به ویژه شاعران و هنرمندان مسلمان ـ باشد. ادبیات امروز ما هنوز تشنه شعر و هنر دعبل است.

دعبل خزاعی، شاعر دار بردوش سال 1388 منتشر شده است.

جمعه 8 آبان 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط