loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

روند لیبرالیسم ایرانی

بررسی جریان‌های راست در ایران به زودی در کتابی با عنوان «لیبرالیسم ایرانی»‌ به قلم جهاندار امیری از سوی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) این کتاب همگام‌شدن لیبرالیسم ایرانی با جریان اصیل دینی، از جنبش تنباکو تا انقلاب اسلامی و پس از آن را با شیوه‌های گوناگون ارزیابی می‌کند و نشان می‌دهد چگونه این جریان در تعامل با سایر ارکان قدرت در جامعه ایران یعنی حاکمان مستبد و علمای دینی پرداخته و در شرایط مختلف زمانی، چهره‌های خاصی از خود نشان داده است.

نویسنده این اثر در پی پاسخگویی به این سوال است که جریان‌های راست و لیبرالی در ایران به دنبال کدام هدف بنیادی بوده‌اند و اصلی‌ترین و نهایی‌ترین آرمان آنها چه چیزی بوده است.

یکی از نظریه‌های این پژوهش این است که با وجود تعدد جریان‌ها و گروه‌های راست و لیبرال اعم از لائیک و دینی، آرمان مشترک و نهایی آنها برقراری یک نظام لیبرالی بر پایه سکولاریسم در ابعاد فکری، سیاسی و اجتماعی بوده است. بر اساس این تحقیق، زیربنای اصلی منازعه یک قرن و نیم جامعه ایرانی نیز فرضیه ذکر شده، بوده که در هر دوره تاریخی به شکلی خاص ظاهر شده است.

کتاب لیبرالیسم ایرانی در پنج فصل مباحثی چون «درآمدی بر لیبرالیسم؛ پیدایش، مبانی و مؤلفه‌ها»، «لیبرالیسم ایرانی از آغاز تا تبیین؛ نسل اول لیبرال های ایرانی»، «لیبرالیسم ایرانی در تلاش تحقق؛ مشروطه و استبداد»، «حضور و حاشیه گزینی محافظه کارانه(1357-1320)» و «لیبرالیسم ایرانی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی» را وا می‌کاود.

چاپ اول کتاب «لیبرالیسم ایرانی» در شمارگان 2500 نسخه، 372 صفحه و بهای 48000 ریال به اوایل هفته آتی به بازار کتاب عرضه می‌شود.

یکشنبه 10 آبان 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط