loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

آشنایی با برخی منابع در تعلیم و تربیت اسلامی

تعلیم و تربیت اسلامی و علوم تربیتی رشته های مهمی هستند که در آن اندیشمندان مسلمان نظریه پردازی زیادی نکرده اند و از رشته های بکر علوم انسانی است که دین مبین اسلام نظریات و سخنان بسیاری درباره آن دارد. اینک برخی از منابع در این زمینه به صورت اجمالی معرفی شده اند:

انتشارات شاه‌آبادی

اصول و فلسفه آموزش و پرورش تالیف محمدرضا شاه‌آبادی چاپ اول
کتاب اصول و فلسفه آموزش و پرورش تالیف محمدرضا شاه‌آبادی در حوزه‌ی فلسفه آموزش و پرورش و بازکاوی اهداف و نقش‌های آموزش و پرورش در 298 صفحه روانه بازار کتاب گردید.

راه‌کارهایی برای معلمان خوب و موفق تالیف مشترک محمدرضا شاه‌آبادی و نرگس انهاری چاپ اول
کتاب راه‌کارهایی برای معلمان خوب و موفق تالیف مشترک محمدرضا شاه‌آبادی و نرگس انهاری اثر دیگری است که انتشارات مذکور در رابطه با شیوه‌های تشکیل کلاس و نکات موثر بر تقویت اثرگذاری استاد بر فراگیر و تحقق تدریس اثربخش منتشر نموده‌است. لازم به ذکر است کتاب پیش‌گفته در 194 صفحه چاپ اول را تجربه نمود.

نشر دوران

اندازه‌گیری سنجش و ارزشیابی آموزشی تالیف دکتر علی‌اکبر سیف
کتاب اندازه‌گیری سنجش و ارزشیابی آموزشی تالیف دکتر علی‌اکبر سیف با موضوعاتی از قبیل آزمون‌های موفقیت تحصیلی و ارزشیابی پیشرفت علمی با تاکید بر تعریف آموزش و پرورش بر مبنای توانش توسط انتشارات دوران تجدید چاپ دیگری را در این ماه تجربه نمود.

شرکت‌ چاپ ‌و نشر بین‌الملل

تربیت فرزند از نظر اسلام تالیف آیت‌الله حسین مظاهری چاپ نهم
کتاب تربیت فرزند از نظر اسلام با موضوعاتی از قبیل تربیت کودکان در نهاد خانواده جایگاه تعلیم و تربیت در تفکر دینی و نیز ضرورت و کیفیت سرپرستی کودکان توسط والدین در نگاه شرع توسط شرکت‌ چاپ ‌و نشر بین‌الملل منتشر گردید. قابل ذکر است این اثر گرانمایه که توسط آیت‌الله حسین مظاهری تالیف گردیده است در مهر 88 به چاپ نهم نائل گردید.

انتشارات صدرا

تعلیم و تربیت در اسلام تالیف شهید مرتضا مطهری چاپ شصت و سوم
کتاب تعلیم و تربیت در اسلام که مجموعه‌ای است از بحثهای ایرادی متفکر شهید آیت‌الله مرتضا مطهری در جلسات دبیران تعلیمات دینی و جلسات انجمن اسلامی پزشکان در سال 51 و 52 توسط انتشارات صدرا چاپ شصت و سوم را تجربه نمود. کتاب مذکور با عنایت به تسلط غیر قابل انکار مولف بر اصول و بنیاد منطق دین اثری قابل کاوش و بازکاوی در نگرش دینی به موضوعات دستمایه رشته‌ی علوم تربیتی است. در این اثر شیخ شهید به موضوعاتی از قبیل تربیت عقل و پرورش عقل بنا به رابطه عقل و علم و نیز روش‌های زائل‌نما و شکوفاگر تربیت عقلانی اشارات دقیق و قابل اتکایی نموده‌است. در دنباله این اثر مولف به حوزه‌ی تربیت اخلاقی ورود نموده و با ذکر مقدماتی در حوزه‌ی مبادی و مبانی تربیتی اخلاقی از قبیل تعریف فعل اخلاق‌گرایانه و نقد نظریه نسبیت اخلاق به بازکاوی جایگاه و تاثیرات عادت در پرورش اخلاق و تشکیل ملکات نفس پرداخته‌است که در این بخش مولف به تفکیک هوشمندانه عادت با ارزش و عادات فاقد ارزش در تربیت انسان در حوزه‌ی اخلاق اقدام ورزیده‌است که زاویه قابل اتکایی در بازتعریف نقش عادت بنا به تمایز ماهیت عادات در تربیت نفس ایجاد نموده‌است. در بخش دیگری از کتاب مولف رویکردی کاربردی اتخاذ نموده و به بیان عوامل تربیت در منطق دین پرداخته و نقش مولفه‌هایی از قبیل تقویت اراده، عبادات، عشق به اولیاء و... را بازنگری نموده‎است.

رشد فرهنگ

تعلیم و تربیت و مهندسی فرهنگی تالیف حسن ملکی چاپ اول
کتاب تعلیم و تربیت و مهندسی فرهنگی تالیف حسن ملکی توسط رشد فرهنگ در حیطه مهندسی فرهنگ و بازکاوی نقش نهاد آموزش و پرورش در مهندسی فرهنگ ملی و دینی پرداخته است. لازم به ذکر است اثر مذکور از اثار اولیه‌ای است که پس از طرح مقوله‌ی خطیر مهندسی فرهنگ دینی- ملی ایرانیان در سالیان اخیر مشخصا به بازکاوی نقش آموزش و پررش در این ورطه ورود نموده‌است.

راه‌های تشویق دانش‌آموزان به پرسش تالیف مشترک جنی ویلسون و سالی گادنیو ترجمه‌ی اسماعیل سعدی‌پور و منیژه شهبازیان
کتاب دیگری که انتشارات رشد فرهنگ در این ماه در حوزه‌ی علوم تربیتی روانه بازار نشر نموده‌است راه‌های تشویق دانش‌آموزان به پرسش است کتابی که در نگاه دقیق‌تر باید در زمره اثار کاربردی و مرتبط با مهارت‌های کاربردی قلمداد گردد که به ارائه روش‌های تقویت انگیزه و پرورش مهارت پرسشگری در کودکان پرداخته‌است. کتاب مذکور تالیف مشترک جنی ویلسون و سالی گادنیو بوده و با همکاری اسماعیل سعدی‌پور و منیژه شهبازیان ترجمه گردیده است.

نشر روان

روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی تالیف علی‌رضا کاکاوند چاپ سوم
کتاب روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی تالیف علی‌رضا کاکاوند در مهرماه جاری توسط انتشارات روان به چاپ سوم رسید. اثر مذکور شامل موضوعات اصلی روانشناسی کودکان عقب‌مانده است و با عنایت به این که اطلاعات روانشناختی راه‌گشای لایه‌ی قابل ملاحظه‌ای از شیوه‌های آموزش و پرورش فراگیر بوده نکات ارزنده‌ای را در آموزش و پرورش کودکان استثنائی ارائه نموده‌است.

انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

سیره تربیتی پیامبر (صل الله علیه و آله و سلم) و اهل بیت (علیهم السلام) تالیف حجه‌الاسلام علیرضا اعرافی و حجه‌الاسلام محمد داوودی چاپ پنجم
کتاب سیره تربیتی پیامبر (صل الله علیه و آله و سلم) و اهل بیت (علیهم السلام) تالیف حجه‌الاسلام علیرضا اعرافی و حجه‌الاسلام محمد داوودی اثری است که با رویکرد نقلی به تعلیم و تربیت در دو جلد توسط انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به چاپ پنجم رسید. اثر مذکور از آثار قابل اعتنایی است که در فضای متاخر به استنباط نظریات مربوطه در تعلیم و تربیت با استنادد به اقوال و افعال اولیاء حق پرداخته‌است.

انتشارات مبنای خرد

فلسفه فناوری اطلاعات و تعلیم و تربیت تالیف سعید ضرغامی چاپ اول
انتشارات مبنای خرد در این ماه کتاب فلسفه فناوری اطلاعات و تعلیم و تربیت تالیف سعید ضرغامی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم را برای مرتبه اول روانه بازار نشر کرد. کتاب مذکور بر تفسیر ارتباط آموزش و پرورش و تکنولوژی اطلاعات متمرکز است.

نشر بلور

فناوری اطلاعات و تاثیر آن در آموزش و پرورش تالیف حسین رئوفی‌ چاپ اول
کتاب فناوری اطلاعات و تاثیر آن در آموزش و پرورش تالیف حسین رئوفی‌ اثری است که در ارتباط با نظام تعاملات آموزش و پرورش و تکنولوژی اطلاعات منتشر گردید.

نکات کلیدی برای آن که: معلم بهتری باشیم تالیف رقیه حسینیان چاپ اول
کتاب نکات کلیدی برای آن که: معلم بهتری باشیم تالیف رقیه حسینیان کتاب دیگری است که در مهرماه جاری توسط انتشارات بلور منتشر گردیده است. قابل ذکر است کتاب مذکور در چاپ اول به موضوع شگردها و شرایط افزایش تاثیر ارتباط استاد و فراگیر پرداخته است.

سازگاری اجتماعی و عوامل موثر بر آن تالیف سیما حاج‌عبداللهی چاپ اول
کتاب دیگری که انتشارات بلور در این ماه روانه بازار نموده است اثری است در ارتباط با مهارت اجتماعی سازش پذیری و راه‌های تقویت این مهارت در کودک که با عنوان سازگاری اجتماعی و عوامل موثر بر آن توسط سیما حاج‌عبداللهی تالیف گردیده‌است.

‌ انتشارات‌ آگاه

کتاب کار مربی کودک: برنامه کار سالانه مربی در مهد کودک و کودکستان تالیف توران(خمارلو) میرهادی چاپ چهارم
اگر چه حوزه‌ی اصلی فعالیت انتشارات آگاه در علوم انسانی متمرکز است بر علوم اجتماعی اما سابقه انتشار اثر در علوم تربیتی نیز در سابقه این انتشارات نمایان است. کتاب کار مربی کودک: برنامه کار سالانه مربی در مهد کودک و کودکستان تالیف توران(خمارلو) میرهادی از جمله اثاری است که به عنوان نمون قابل ذکر است. اثر مذکور با عنایت به مرحله‌ی آموزش پیش از دبستان به عنوان دستنامه‌ای تعریف گردیده که در اختیار مربیان کودک قرار خواهد گرفت و مهرماه جاری چاپ چهاردهم را تجربه نمود.

نشر عابد

مهارت‌های یاددهی-یادگیری اثربخش تالیف حسین فرخ‌مهر چاپ اول
کتاب مهارت‌های یاددهی-یادگیری اثربخش تالیف حسین فرخ‌مهر است که به ارائه مهارت‌های فنون تدریس و اصول یادگری تمرکز نموده و در این اثنا از ارائه نوآوری‌های فنون آموزش نیز غفلت نورزیده‌است. ناشر چاپ اول کتاب را در 120 صفحه روانه بازار کتاب نموده‌است. کتاب یاددهی-یادگیری بهتر با فعالیت‌های مکمل و فوق برنامه تالیف حسین فرخ‌مهر عنوان کتاب دیگری است که توسط انتشارات عابد در مهرماه 88 منتشر گردید. اثر پیش گفته اثری است در ارتباط با نقش فعالیت‌های فوق برنامه در آموزش و پرورش ایران و تاکید بر افزایش یادگیری و سهولت یاددهی به واسطه فعالیت‌های فوق برنامه که چاپ اول را پشت سر گذراند.

انتشارا ت مخاطب

زنگ تفریح مطالعه (اصول یادگیری پایدار) تالیف اعظم منتظری چاپ اول
کتاب زنگ تفریح مطالعه (اصول یادگیری پایدار) تالیف اعظم منتظری با موضوع اصول افزایش دقت و پایداری در یادگیری توسط انتشارات مخاطب چاپ اول را به بازار کتاب عرضه نمود.

دفتر انتشارات مرکز مدیریت‌ حوزه‌ علمیه ‌قم‌

جذاب‌سازی کلاس‌های دینی کودکان و نوجوانان چاپ سوم
کتاب جذاب‌سازی کلاس‌های دینی کودکان و نوجوانان توسط واحدنوجوان‌وجوان‌معاونت‌‌تبلیغ‌وآموزش‌های ‌کاربردی منتشر گردید. کتاب که در این نوبت چاپ سوم را پشت سر گذرانیده‌است به موضوع شرایط و شگردهای تعلیم گزاره‌های دینی و تشکیل شاکله دینی در منش و رفتار غراگیر پرداخته و مربیان و معلمان دینی را در این وظیفه خطیر یاری نموده‌است.

نشر ارسباران

روانشناسی تربیتی تالیف یوسف کریمی چاپ یازدهم
نشر ارسباران در ماه مهر کتاب روانشناسی تربیتی تالیف یوسف کریمی را باری دیگر در شمارگان ۲۲۰۰ نسخه به زیر چاپ برد تا نوبت چاپ این اثر به شماره یازده برسد.

نشر قطره

بحران هویت و مهارت‌های مقابله‌ای: نظریه‌ها و راهبردها تالیف بنفشه غرایی چاپ اول
بحران هویت و مهارت‌های مقابله‌ای: نظریه‌ها و راهبردها اثری است تالیف بنفشه غرایی عنوان اثری است که در زمینه روانشناسی نوجوانان و معظله اجتماعی هویت توسط انتشارات قطره منتشر گردیده است. اثر مذکور به موضوعاتی از قبیل اصول بهبود روابط والدین و فرزندان در دوره‌ی بلوغ، شرایط و وضعیت روانی افراد در دوره‌ی حساس بلوغ و نقش دوره‌ی بلوغ در تشکیل هویت افراد پرداخته است. کتاب بحران هویت و مهارت‌های مقابله‌ای: نظریه‌ها و راهبردها در 96 صفحه به چاپ اول رسید.

انتشارات جوانه رشد

ایجاد انگیزه در کودکان تالیف الیزابت هارتلی‌بروئر ترجمه‌ی احمد ناهیدی چاپ سوم
ایجاد انگیزه در کودکان تالیف الیزابت هارتلی‌بروئر ترجمه‌ی احمد ناهیدی اثری است که به ارائه ابزارها و روش‌هایی برای کمک به خودجوشی کودکان پرداخته و در ذیل این عنوان کلی به عناوینی از قبیل عزت نفس کودکان و مولفه‌های زاینده انگیزش در کودک اشاره نموده است. لازم به ذکر است اثر فوق مهرماه توسط انتشارات جوانه رشد به چاپ سوم رسید.

انتشارات زرین و سیمین

چگونه زندگی‌ام را شکوفا کنم؟تالیف مشترک رزماری‌سوالو و کتلین‌ماری هوبنر ترجمه‌ی شکوفا آرسته، سایه سمنانیان و هومن کمیلی‌اصفهانی
کتاب چگونه زندگی‌ام را شکوفا کنم؟تالیف مشترک رزماری‌سوالو و کتلین‌ماری هوبنر اثری است مرتبط با کودکان استثنایی و آموزش مهارت‌های لازم برای افراد کم‌بینا و نابینا که توسط شکوفا آرسته، سایه سمنانیان و هومن کمیلی‌اصفهانی ترجمه گشته‌است. انتشارات سیمین و زرین چاپ اول کتاب مذکور را روانه بازار نشر نمود.

انتشارات زوار

تغذیه و تربیت کودک تالیف بنجامین‌مک‌لین اسپاک و ترجمه‌ی مشترک مصطفا مدنی و نگار رضایی چاپ هجدهم
انتشارات زوار کتاب تغذیه و تربیت کودک با موضوع مراقبت بهداشت و تغذیه کودکان را منتشر نمود. کتاب مذکور تالیف بنجامین‌مک‌لین اسپاک و ترجمه‌ی مشترک مصطفا مدنی و نگار رضایی است که در مهرماه به چاپ هجدهم رسید.

انتشارات دایره

روان‌شناسی بلوغ تالیف مشترک مهدی قراچه‌داغی و حییم گینات چاپ بیست و دوم
کتاب روان‌شناسی بلوغ با موضوع ارتباطات والدین و نوجوانان و تحلیل شرایط روانی نوجوان در دوره‌ی بلوغ توسط نشر دایره به چاپ بیست و دوم رسید. لازم به ذکر است این کتاب تالیف مشترک مهدی قراچه‌داغی و حییم گینات بوده که در 224 صفحه منتشر گشته است.

انتشارات دیدار

روانشناسی رشد تالیف آیلین آلن و لاین ماروتز و ترجمه‌ی اسماعیل سعدی‌پور، فاطمه رسولی و هدی‌السادات احمدی
کتاب روانشناسی رشد؛ نیم‌رخ رشد از بارداری تا نوجوانی اثری است در ارتباط با بیان خصوصیات روانی و جسمانی کودکان که توسط نشر دیدار منتشر گردیده‌است. کتاب فوق تالیف آیلین آلن و لاین ماروتز بوده که توسط اسماعیل سعدی‌پور، فاطمه رسولی و هدی‌السادات احمدی ترجمه گردیده‌است.

انتشارات گپ

راهنمای بهداشت بلوغ پسران برای والدین و مربیان تالیف علی‌اصغر علیزاده و معصومه علی‌محمدیان چاپ اول
راهنمای بهداشت بلوغ پسران برای والدین و مربیان عنوان اثری است در رابطه با موضوعاتی از قبیل روانشناسی بلوغ پسران و شرایط بهبود نظام تعاملات والدین و نوجوانان که توسط علی‌اصغر علیزاده و معصومه علی‌محمدیان تالیف گشته و به همت انتشارات گپ عرضه گشته‌است.

نشر پیدایش

دنیای پسران تالیف تیم هوخ و ترجمه‌ی کتایون تجلی چاپ اول
دنیای پسران عنوان اثری است تالیف تیم هوخ و ترجمه‌ی کتایون تجلی که با عنایت انتشارات پیدایش در مهرماه منتشر گردیده است و موضوعاتی از قبیل بهداشت جنسی پسران نوجوان و روانشناسی پسران را مطمح نظر خود قرار داده‌است.

نشر قطره

کودک آزاری تالیف کتایون خوشابی و علی طاهری چاپ اول
کتاب کودک آزاری اثری است تالیف کتایون خوشابی و علی طاهری با محوریت پردازش آزار جسمی، جنسی و عاطفی به کودکان که در 96 صفحه توسط انتشارات قطره منتشر گردیده است.

نشر بامداد کتاب

ورزش، نشاط، کودکی تالیف مهدی شهبازی، شهزاد طهماسبی‌بروجنی و مصطفی مهریزی چاپ اول
کتاب ورزش، نشاط، کودکی تالیف مهدی شهبازی، شهزاد طهماسبی‌بروجنی و مصطفی مهریزی در مهرماه توسط بامداد کتاب منتشر گردید. کتاب فوق به منزله‌ی راهنمای والدین و مربیان در تقویت مهارت‌های حرکتی و ایجاد آمادگی جسمانی در کودکان بوده و در 176 صفحه عرضه گشته‌است.

نشر ققنوس

وقتی کودکتان می‌گوید "نه!" چگونه او را با خود همراه کنید تالیف جری ویکوف و باربارا یونل و ترجمه‌ی فرناز ثقفی چاپ دوم
نشر ققنوس چاپ دوم از کتاب وقتی کودکتان می‌گوید "نه!" چگونه او را با خود همراه کنید بدون نق زدن، باج دادن، تهدید کردن را در مهرماه روانه بازار کتاب نمود. کتاب فوق که تالیف جری ویکوف و باربارا یونل و ترجمه‌ی فرناز ثقفی بوده موضوع ایجاد انضباط رفتاری در کودک و بهبود پذیرش کودکان پیش دبستانی در ارتباط با والدین را مورد توجه خود قرار داده‌است.

نشر بال

نیازسنجی آموزشی در سازمان‌ها تالیف شهروز فرجاد چاپ اول
نشر بال کتاب نیازسنجی آموزشی در سازمان‌ها (مفاهیم، تکنیک‌ها و چارچوب عملی) در ارتباط با موضوعاتی از قبیل آموزش ضمن خدمت نیروی انسانی و برنامه ریزی آموزشی در مدیریت سازمان انتشار یافته است. اثر فوق‌الذکر تالیف شهروز فرجاد بوده و در 186صفحه چاپ اول خود را تجربه نموده‌است.

نیازسنجی برنامه‌ریزی درسی مدرسه محور تالیف محرم آقازاده چاپ اول
کتاب نیازسنجی برنامه‌ریزی درسی مدرسه محور تالیف محرم آقازاده، محمود ابوالقاسمی، کوروش فتحی‌واجارگاه، کامبیز کامکاری و علی تقی‌پور‌ظهیر اثر دیگری است که توسط انتشارات بال در حوزه‌ی برنامه‌ریزی آموزشی و برنامه‌ریزی درسی منتشر گردیده است.

‌انتشارات ‌مدرسه

برنامه‌ریزی درسی مدارس الف لوی با ترجمه فریده مشایخ چاپ بیست و هفتم
کتاب برنامه‌ریزی درسی مدارس عنوان کتابی است که توسط سازمان‌ پژوهش ‌و برنامه ‌ریزی ‌آموزشی وزارت آموزش و پرورش در مهرماه جاری چاپ بیست و هفتم را تجربه نمود. کتاب مذکور تالیفی است از الف لوی با ترجمه فریده مشایخ که بر بررسی اصول برنامه ریزی درسی استوار است.

سازمان‌ مطالعه ‌و تدوین‌ کتب‌ علوم ‌انسانی ‌دانشگاه‌ها (سمت)

روش‌شناسی مطالعات برنامه درسی تالیف ادموند‌سی شورت با ترجمه‌ی محمود مهرمحمدی چاپ دوم
انتشارات سمت کتاب روش‌شناسی مطالعات برنامه درسی تالیف ادموند‌سی شورت با ترجمه‌ی محمود مهرمحمدی را در مهرماه 88 به چاپ دوم رسانید. کتاب در 436 صفحه به بررسی و ارزیابی مبانی و چهارچوب‌های روش‌شناختی تحقیق در برنامه ریزی درسی می‌پردازد.

منبع: وبلاگ فتوتا http://fatoota.blogfa.com/
نوشته حبیب اله رحیم پور ازغدی

شنبه 7 آذر 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط