loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نگاهی به کتاب «فمینیسم در آمریکا تا سال 2003»

«فمینیسم در آمریکا تا سال 2003» ترجمه و خلاصه پنج کتاب نوشته فعالان و منتقدان فمینیسم است که به نقد فمینیسم و تأثیرات مخرب آن در آمریکا می پردازد. این کتاب در پنج بخش و به ترتیب نابودی عفاف، ارمغان فمینیسم، فمینیسم و مذهب، پسران، قربانیان فمینیسم، آثار اقتصادی فمینیسم برزندگی زنان و تأثیر روشنفکری غرب بر ازدواج و خانواده تنظیم شده است که هر کدام خلاصه کتابهای گوناگونی هستند.
بخش اول این کتاب، برگرفته از کتاب «بازگشت به عفاف» نوشته وندی شلیت که سمانه مدنی آن را ترجمه و خلاصه کرده است. شلیت در این کتاب سعی کرده است با شواهد دقیقی، مشکلات ناشی از بی توجهی به عفاف را در جامعه آمریکا بررسی می کند و به نقش اساسی عفاف در سلامت فرد و جامعه بپردازد.
شلیت، پاکدامنی را امری فطری می داند و معتقد است که زنان در حال پی بردن به اهمیت این خواسته درونی هستند و از این که جو فرهنگی جامعه امروز آمریکا از درک علت اصلی این امر، عاجز است، اظهار تأسف می کند.
بخش دوم برگرفته از کتاب «فمینیسم: راز و رمز زنانگی یا اشتباه» نوشته دایان پاسنو است که به همت انس عبدالرحیم تلخیص شده است و زینب فرهمندزاد و پروین قائمی آن را ترجمه کرده اند.
خانم پاسنو، مدیر مؤسسه مطالعات خانواده و عضو هیئت مدیره انجمن مدیریت مسیحی است که در این کتاب به بررسی رابطه فمینیسم و مذهب می پردازد.
وی با بیان اینکه جنبش زنان نخستین بار براساس مفاهیم مسیحیت و توسط زنان مسیحی معتقد شکل گرفته است، در صدد پاسخ به سؤالاتی از این است که چرا استحاله شد؟
چگونه یک جنبش زنان که منادی عدالت اجتماعی مبتنی بر اصول مسیحیت بود تبدیل به جنبشی شد که همان اصول را به استهزا گرفته است؟ و اینکه چگونه جنبشی که در تهذیب اخلاقی هر دو جنس تأکید می کرد، تبدیل به جنبشی شد که آزادی جنسی لجام گسیخته، حقوق همجنس گرایان و تنفر از جنس مذکر را تبلیغ می کند؟
پاسنو، ضمن انتقاد از بی توجهی و کم توجهی به دین در میان فمینیستی ها می نویسد: «راز بزرگی که فمینیستی ها هرگز آن را درک نکرده اند، این است که آزادی، از فرصتهای برابر در بازار کار، از تحصیلات و یا از دارا بودن بازیچه‌های مادی حاصل می شود. آزادی تنها از رابطه خالصانه با خداوند به دست خواهد آمد.»
بخش سوم کتاب هم برگرفته از کتاب «نبرد علیه پسران» نوشته کریستینا هاف سومرز است که معصومه محمدی، پروین قائمی و مسعود اکبری آن را ترجمه کرده اند.
نویسنده کتاب که عضو مؤسسه آمریکن انترپرایز در واشنگتن است. به نقد پیامدهای ناگوار فمینیستی در خانوادهها و خصوصاً پسران آمریکایی می پردازد و پسران را از جمله مهمترین قربانیان فمینیسم قلمداد می کند.
بخش چهارم؛ از کتاب «معیشت محقر» نوشته شیلویا ان هیولت است که به آثار اقتصادی فمینیسم بر زندگی زنان می پردازد و معصومه محمدی و فرزانه دوستی آن را ترجمه کرده اند.
نویسنده کتاب که دکترای اقتصاد از دانشگاه لندن، دانشیار دانشکده برنارد در دانشگاه کلمبیا و نایب رئیس انجمن مطالعات اقتصادی سازمان ملل متحد است.
بخش پایانی هم برگرفته از کتاب «مشکل ازدواج» نوشته جیمز کیوویلسون است که هاجر حسینی آن را خلاصه و معصومه محمدی و پروین قائمی آن را ترجمه کرده اند.
ویلسون، استاد دانشکده شتاک در رشته علوم سیاسی در دانشگاه هاروارد و استاد سابق مدیریت دانشگاه دانشگاه اوکلاهماست.
نویسنده در این بخش، مشکلات و موانع مختلف اجتماعی، حقوقی، اقتصادی و فرهنگی ازدواج و تشکیل خانواده در غرب و خصوصاً آمریکا را تحلیل می کند و در ضمن تأثیرات جریان روشنفکری گرایانه را در این زمینه مطرح می کند.
«فمینیسم در آمریکا تا سال 2003 » برای برگزاری همایش سراسری «زنان، مسائل فرهنگی - اجتماعی و جهانی سازی» ترجمه شد که با استقبال زیادی مواجه شد و پس از ویرایش، سریع به چاپ دوم رسید. این کتاب در 316 صفحه و قطع وزیری از سوی دفتر نشر معارف منتشر شده است.
دفتر نشر معارف در این زمینه تاکنون کتابهای «تأثیر فمنیسم بر دختران در غرب»، «عریان کردن فمینیسم»، «تأثیر فمنیسم بر فروپاشی حکومتها»، «دختران به عفاف روی می آورند»، «دروغ هایی که زنان باور می کنند و حقایقی که آنها را آزاد می کند»، «بررسی مبانی فلسفی، کلامی و آثار عملی فمنیسم»، «فمنیسم؛ راه یا بی راه» و... منتشر کرده است.
برای تهیه این کتاب می‌توانید از طریق سایت پاتوق کتاب (www.ketabroom.ir) یا فروشگاههای دفتر نشر معارف (تهران 88911212-021) و (قم 7735451-0251) و (دفتر مرکزی 7744616-0251) اقدام نمائید.

سه‌شنبه 10 آذر 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط