loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تأکید استاد رحیم‌پور ازغدی بر ضرورت مطالعات اسلامی

نویسندگان مرتبط : حسن رحیم پور ازغدی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه در هیچ‌یک از سخنان امام(ره) تنش زدایی مشاهد نمی‌شود، تأکید کرد: شعار "مرگ بر امریکا" یعنی تنش با امریکا و امام(ره) تا لحظه ای که زنده بود، با مستکبران تنش داشت.

به گزارش رجانیوز، استاد حسن رحیم‌پور ازغدی در همایش "تفکر بسیجی و گفتمان انقلاب" که در مجتمع فرهنگی دانشجویی 13 آبان، لانه جاسوسی سابق امریکا برگزار شد، با بیان این که برای تحلیل گفتمان انقلاب اسلامی، کار تئوریک ضروری است، اظهار داشت: در بررسی های تئوریک، تفاوت ها و شباهت های ایدئولوژی انقلاب با دیگر مکاتب و ایدئولوژی ها مشخص می شود.

وی گفت: در روند بازخوانی ایدئولوژیک و انقلابی باید خط و هدف را درست بشناسیم و در بخش دیگر باید با دشمن آشنا شویم.

رحیم پور مطالعه تئوری انقلاب اسلامی را در محورهایی مانند سیاست داخلی و خارجی، خانواده، احزاب و موضوعات مختلف داخلی و خارجی و همچنین دسته بندی های نظرات موافقان و مخالفان ضروری دانست و تصریح کرد: باید جناح بندی های مختلف را شناخت، البته منظور ما از جناح بندی، اصلاح طلب، اعتدال گرا و اصولگرا و از این قبیل اسامی جعلی نیست، بلکه جناح مورد نظر ما انقلاب و رهبری و بررسی عقاید مخالفان این نظریه و جناح است.

وی عناوین اصولگرا، اصلاح طلب و اعتدالیون را جعلی خواند و گفت: افراد این اسامی را برای بهره‌برداری‌های سیاسی و منفعت‌طلبی خود برگزیده اند. در این دسته‌بندی‌ها افراد یک جناح تصور می‌کنند که دیگر قطب عالم امکان هستند و دیگران را در دسته خود قرار نمی دهند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر این که دانشجویان باید صحیفه امام(ره) را برای به دست آوردن معیارهایی برای تصمیم گیری صحیح مطالعه کنند، اظهار داشت: باید توجه داشت که اصول انقلاب اسلامی ثابت هستند و فقط شخصیت ها تغییر می کنند، بنابراین، دانشجویان باید آرشیو تاریخ دهه اول انقلاب و تحولات آن را بررسی نمایند که در این راستا، مطالعه آثار اندیشمندانی مانند مطهری، بهشتی و به‌ویژه بیانات امام خمینی(ره)، کمک شایانی به درک بهتر تاریخ انقلاب می کند.

وی با بیان این که تاریخ اثبات کرده که با تغییر اشخاص، تفکر برخی از آنها تا مدت‌ها در کشور و اذهان عمومی اثرگذار بوده است، خاطر نشان کرد: شناخت افکار سیاسی به ما بصیرت سیاسی می دهد تا به این واسطه بتوانیم آینده و حوادث پیش روی خود را بهتر بشناسیم.

این استاد حوزه و دانشگاه هدف از تحلیل و بازخوانی مکتب انقلاب را در دو محور عمده دانست و گفت: در درجه اول، با بازخوانی مکتب انقلاب، تفکر امام و تفکر بسیجی در دهه اول انقلاب و در درجه دوم، دشمن شناسی انجام می‌شود، بنابراین اگر بخواهیم دشمن را شناسایی کنیم، باید گفتمان امام(ره) را دقیقاً بشناسیم.

رحیم پور برای روشن شدن نظرات امام(ره ) در خصوص تفکر بسیجی به بیانیه مهم ایشان در مورد حج اشاره کرد و اظهار داشت: امام(ره) قبل از اعزام زائران به بیت‌الله الحرام و روی دادن حادثه کشتار مسلمانان در مراسم برائت از مشرکین مکه بیانیه‌ای صادر کردند که به عقیده بنده، در این پیام، نظرات امام در مورد تفکربسیجی و جهاد اسلامی روشن می شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص بعد هدف شناسی بازخوانی ایدئولوژیک انقلاب و نیز تفکر بسیجی به پیام امام خمینی(ره) به حجاج ایرانی در سال 66 اشاره و تأکید کرد: امام(ره) مبنای تفکر بسیجی را معنویت توحیدی می دانند و می فرمایند "هدف مبارزه سیاسی، سلوک الی الله است"، امام(ره) به نسل ما آموزش دادند که اقلیت باشید یا اکثریت مهم نیست و نباید کمیت برایمان مهم باشد. به طور قطع، این منطقی شکست ناپذیر است و آثار این نظریه امام(ره) در جنگ 8 ساله تحمیلی کاملاً برایمان مشهود بود.

رحیم پور با اشاره به اینکه امام(ره) در این پیام همه مسلمانان را به خداوند متوجه می‌سازد، خاطرنشان کرد: در دوران دفاع مقدس نیز هرگاه مانند فتح خرمشهر پیروز می شدیم، امام خمینی(ره) توجه به خداوند را به رزمندگان گوشزد می‌کردند و حتی فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد و در شکست‌ها نیز می‌فرمودند شما تکلیف خود را انجام داده اید و پیروزید.

وی با بیان اینکه امام راحل همه چیز را به خداوند نسبت می‌دادند، تصریح کرد: اگر در دوران دفاع مقدس در عملیاتی پیروز می‌شدیم و یا شکست می‌خوردیم، امام راحل برای دلگرمی ما آن را فوراً به خداوند نسبت می‌دادند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه امام راحل به ما آموزش داد که تنها هدف خود را رسیدن به خداوند قرار دهیم و آماده فداکاری در هر لحظه‌ای باشیم، اذعان داشت: این بهترین منطق برای شکست ناپذیری بود؛ به طوری که حتی در بدترین شرایط جنگ، لبخند بر لب رزمندگان بسیجی وجود داشت.

این استاد دانشگاه در ادامه اظهار داشت: امام(ره) معتقد بود در خانه‌ای هستیم که صاحب خانه خداوند است و این گونه سخنان امام(ره) در ذهن بسیجیان دوران دفاع مقدس جلوه‌گر می‌شد و سخنان بسیجیان آن دوران انعکاس فرمایشات امام خمینی(ره) بود.

وی افزود: اول و آخر، ظاهر و باطن همه چیز خداوند است. از کشته شدن نباید ترسید و منطق بسیجی وصول به کمالات و فنا در کمال مطلق و خداوند است و این هدف گاهی در شکست و گاهی در پیروزی جلوه‌گر می‌شود.

وی با بیان این که امام جواب مصلحت اندیشان، سازشکاران و افرادی را که نسبت به شهادت جوانان و وارد آمدن خسارات جانی و مالی به کشور اظهار تأسف می‌کردند، با آیه 24 سوره توبه می‌دادند، تصریح کرد: آیه می‌فرماید "اگر جان، پدر، مادر، خویشان، فرزندان و مال‌هایتان از خدا و رسول برایتان عزیزتر است، منتظر عذاب خداوند باشید."

وی به بخش دیگری از فرمایشات امام خمینی(ره) در پیام به حجاج اشاره کرد و گفت: امام(ره) می‌فرمودند شما از خانه های خود برای خدا خارج شوید و به غیر از این، هیچ چیز دیگر مهم نیست و جزیی از سلوک معنوی این است که نمی توانید مؤمن باشید اما حب و بغض داشته باشید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه خصوصیت مؤمنان این است که در مقابل کفار محکم و مقتدر و با دوستان باید با رأفت و مهربانی برخورد می‌کنند و این رفتاری ایدلوژیک است، بیان داشت: امام(ره) خطاب به مصلحت اندیشان و تاسف خورندگانی که برای جان و مال خود افسوس می خوردند، می‌فرمود اینها جزء خدمات ما نیست بلکه جزء برکات است.

وی افزود: دین و دین داری جهاد است و این جهاد گاهی با جان و مال است و تفکر بسیجی جهاد دائمی است و حتی در زمان غیر از جنگ باید به سازندگی و فعالیت‌های دیگر پرداخت.

رحیم پور تصریح کرد: امام(ره) نشانه ایمان و معنویت را جهاد در راه خدا می داند و تفکر بسیجی نیز یعنی جهاد الهی. اگر جنگ در آن زمان بود که جهاد کنیم، امروز با پیشرفت های علمی و هنری می توان در مقابل دشمنان جهاد کرد و در پی همه این جهادها نیز جهاد اکبر اهمیت دارد.

رحیم پور در ادامه گفت: علامت داشتن ایمان، دین و آخرت این است که جهاد و شهادت را دوست داشته باشیم. کسانی که از شهادت متنفرند، اعتقادی به دین و آخرت ندارند اما کسانی که دوست دارند با روی سپید در راه خدا به استقبال مرگ بروند، مؤمن واقعی هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه در صورت قعود از جهاد، باید منتظر عواقب آن در این دنیا باشید، تصریح کرد: اگر جهاد نکنیم، تمامی بلایا بر سرمان می‌آید. نمونه آن عراق و افغانستان است که اکثریت آنها روی به جهاد نیاورند. اکنون مقایسه کنیم، ما که جهاد کردیم، چه داریم و آنها که جهاد نکردند، چه دارند؟ آنها امنیت، استقلال آزادی، عزت، امکانات و ... ندارند. بنابر فرمایش امام(ره)، برای داشتن یک دنیای خوب، باید تفکر بسیجی داشت.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: ترک جهاد، دنیا و آخرت را خراب می‌کند و اگر تفکر بسیجی را کنار بگذاریم، فتنه به سراغ ما می‌آید.

رحیم پور تأکید کرد: ما افتخار می‌کنیم که برای مبارزه و به‌خاطر شرف تنها باشیم. شاید ما در بین دولت‌ها تنها باشیم اما در بین ملت‌های دنیا تنها نیستیم و اگر روزی برسد که آنها ما را قبول داشته باشند، آن روز باید به خود شک کنیم و هر گاه طاغوت‌ها به ما لبخند بزنند، مطمئنا از مسیر راست و درست خارج شده و فاسد شده ایم و فاتحه ما خوانده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه پرچم ما جهانی است و هدف ما فقط ایران نیست، خاطرنشان کرد: هدف ما تمامی جهان، مسلمانان و کل بشریت است.

وی با بیان این که امام(ره) به شعار "جنگ جنگ تا پیروزی" معتقد نبود گفت: امام با تمامی صلابت اعلام کرد که این شعار صحیح نیست و "جنگ جنگ تا رفع فتنه از جهان" را باید به کار برد. ایشان معتقد بودند که باید تا ریشه کن کردن کفر، شرک و ظلم با دشمنان جنگید که این مسئله نیز با تمسک به تفکر بسیجی صورت می پذیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: امام(ره) معتقد بودند که تفکر بسیجی بازنشستگی ندارد و جهاد و تفکر بسیجی را از علی اصغر 6 ماهه تا حبیب ابن مظاهر 90 ساله به منصه ظهور رساندند.

وی با اشاره به سخنان برخی افراد که آشتی و تفاهم با دشمنان را خواستارند، گفت: امام(ره) در مقابل این افراد فرمودند دوست داریم شرایط همین طور باقی بماند و رابطه به هر نحو با دشمنان را منع کرده بودند.

رحیم پور با اشاره به سخنان امام(ره)، موضوع کمک به مسلمانان و مستضعفین جنگ زده را مطرح و تصریح کرد: امام فرمودند که "مسلمانان باید دارو، خون، پول و سلاح را به همه کسانی که به نام خدا مبارزه می کنند، بدهند و حتی اگر مسلمان نباشند اما مستضعف باشند، مسلمانان باید به آنها کمک کنند".

رحیم پور در ادامه تصریح کرد: امام(ره) اعتقاد داشت همیشه باید به جلو نگاه کنیم، همان‌طور که حضرت علی(ع) همیشه با زره یک طرفه به سمت جلو می‌رفتند.

این استاد دانشگاه در ادامه بیان داشت: امام(ره) معتقد بود ما باید آرامش مستکبران را به خطر بیندازیم، ما اجازه نخواهیم داد آنها در جهان اسلام منافعی داشته باشند؛ این یک تفکر بسیجی است.

وی با اشاره به اینکه در هیچ‌یک از سخنان امام(ره) تنش زدایی مشاهده نمی‌شود، تأکید کرد: شعار "مرگ بر امریکا" یعنی تنش با امریکا و امام(ره) تا لحظه ای که زنده بود، با مستکبران تنش داشت. تنش زدایی هدف نیست، شاید تاکتیک باشد اما هدف نیست و حتی امام(ره) در وصیت نامه خود فرمودند برای براندازی امریکا و صهیونیست هجوم ببرید و این جزء قانون اساسی ما است.

رحیم پور در این خصوص به بخشی از اصول قانونی اساسی اشاره و خاطرنشان کرد: در اصل 3 بند 16 قانون اساسی آمده است تنظیم سیاست خارجی کشور بر اساس معیارهای اسلام بوده و باید نسبت به تعهد برادرانه به تمامی مسلمانان جهان توجه داشت، پس اگر شرف داشته باشیم نباید بگوییم "نه غزه نه لبنان" و نمی‌توان نسبت به کشته شدن مسلمان یا غیرمسلمانی بی تفاوت بود.

وی با انتقاد از افرادی که شعار "نه غزه نه لبنان" را مطرح می کنند گفت: اگر شرف دارید، نمی توانید بگویید "نه غزه نه لبنان" هر کسی باید در حد توان خود به مسلمانان کمک کند، پیامبر فردمودند که "اگر کسی بشنود که مسلمانی بگوید کمکم کن و جواب او را ندهد، اصلاً مسلمان نیست" همان طور که حضرت علی(ع) فرمودند که "هر جا ظلمی می بینید، بی طرف نباشید".

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اصول 3، 152 و 154 قانون اساسی تصریح کرد: در این اصول، مسلمانان به همگرایی و وحدت و کمک به همدیگر بر اساس قانون تشویق شده اند، بنابراین شعار "نه غزه نه لبنان" خلاف قانون اساسی، اسلام و شرع است.

وی افزود: در ادامه این بند آمده است باید از مستضعفان جهان حمایت بی دریغ کرد پس باید توجه داشت شعار "نه غزه نه لبنان" به غیر از اینکه خلاف شرع و شرف است بر خلاف قانون اساسی نیز هست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به اصل 11 قانون اساسی اشاره و بیان داشت: در اصل 11 قانون اساسی آمده است جمهوری اسلامی ایران سیاست خود را بر اساس اتحاد با تمامی مسلمین جهان اتخاذ کرده و نیز در اصل 14 قانون اساسی آمده است دولت جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران موظف است با غیرمسلمانان با اخلاق حسنه برخورد کند، البته این اصل در خصوص کسانی است که علیه دولت و ملت ایران اقدامی نکردند.

وی با اشاره به اینکه سیاست خارجی جمهوری اسلامی دفاع از حقوق تمامی مسلمانان جهان است و هر دولتی که با ما سر جنگ ندارد، با او دوست هستیم، خاطرنشان کرد: دین دو رکن دارد؛ یکی عشق، محبت و صفا است و رکن دیگر آن نفرت، تبری و جهاد است.

این استاد دانشگاه در ادامه اظهار داشت: امام(ره) معتقد بود خواب راحت را باید از دشمن گرفت و روحانی که از صلح عشق و محبت صحبت کرد و از جهاد و تبری سخن نگفت، این روحانی تحت نفوذ امریکا و استکبار است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه اعلام برائت، مرحله اول مبارزه و عمل به آن از مراحل دیگر است، تصریح کرد: در زمان معاصر، بت و بت‌پرستی معنایی ندارد و از منظر امام خمینی(ره) امروز بت خانه بزرگ، کاخ سفید امریکا است و امروز فریاد برائت ما به کافران عالم و امریکایی است که به مردم مظلوم جهان ظلم می‌کنند.

وی افزود: صدای فریاد برائت ما صدای مردم فلسطین، لبنان و... است که استکبار چشم طمع به آنان دوخته اند و حتی از کیلومتر‌ها آن طرف تر دست دراز می‌کنند و به مرزهای آن‌ها حمله می‌کنند و صدای فریاد ما، صدای فریاد انسان‌هایی است که می‌خواهند آزاد باشند و آزادمرد بمیرند و فریاد برائت ما، فریاد دولت‌ها و کشورهای فقیری است که استکبار با ترفندهای کمونیستی، سوسیالیستی و سرمایه داری ذخایر کشور آنها را می‌مکد.

رحیم پور خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) در بخشی از این پیام افزوده‌ اند قدرت‌ها، ابرقدرت‌ها و نوکران آنها مطمئن باشند اگر خمینی تنها باشد، باز در راه خود که همان جهاد و مبارزه با استکبار است، به پیش خواهد رفت اما با توکل به خداوند و با حضور بسیجیان در سراسر عالم خواب راحت را از دیدگان استکبار ودست نشانده های آنها خواهیم ربود.

وی در پایان تصریح کرد: اگر دست از شعارهای ضد استکباری بکشیم، حتی ایران هم برای ما باقی نخواهد ماند و نابود خواهیم شد.

رحیم پور ازغدی در قسمتی از سخنان خود با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در باب اهمیت رشته های علوم انسانی و لزوم توجه به آن خاطر نشان کرد: کسانی که در سنگر علوم انسانی حضور دارند، باید با آشنایی به قرآن، معرفت و انسان شناسی بتوانند تغییر ایجاد کنند نه اینکه تغییر پیدا کنند.

وی افزود: در حال حاضر مشکل کمبود دانشجو برای رشته های علوم انسانی نیست بلکه رشته ها نیروی مذهبی و انقلابی لازم دارد تا بتواند در این حوزه تغییر ایجاد کند، اکنون مشکل تولید نرم افزار و به روز کردن آن است که این امر نیز به سال ها مطالعه و آشنایی با تمامی زیر و بم رشته های علوم انسانی احتیاج دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر، محدودیت دانشجویی علوم انسانی نداریم، مشکل ما تولید نرم افزاری و به روز کردن است که باید در این خصوص سال‌ها با آشنایی با مفاهیم اسلامی به این تحقق برسیم.

رحیم پور خاطر نشان کرد: در حوزه علوم انسانی به نیروی پیاده نیاز نداریم بلکه نیازمند ژنرال هستیم تا با آتش قوی تئوریک به اهداف خود برسیم.

وی با اشاره به اینکه کشور به همه رشته های دانشگاهی نیاز دارد، تصریح کرد: در کنار درس و بحث‌ها باید مطالعات اسلامی داشت و این مطالعه نباید محدود به دوره دانشجویی شود و می‌توان کتاب‌های صاحب نظرانی چون آیت الله جوادی آملی، آیت‌الله مصباح یزدی مرحوم محمد تقی جعفری و شهید مطهری را مطالعه کرد که این کتاب‌ها فکر دینی انسان را می‌سازد.

آثار مکتوب زیر از این نویسنده و پژوهشگر علوم اسلامی و انسانی در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است:
•حسین (ع)؛ عقل سرخ
•عرف قدسی
•عقلانیت: بحثی در مبانی جامعه شناسی توسعه
•علی (ع) و شهر بی آرمان
•فقه و تئوری دولت
•محمد (ص) پیامبری برای همیشه
•مدارا ، نه از راه پلورالیسم
•مهدی (عج) ده انقلاب در یک انقلاب
•پنج گفتار
•چهار گفتار

چهارشنبه 11 آذر 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط