loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

فیاض با «اصالت معنا» میآید

نویسندگان مرتبط : ابراهیم فیاض

جدیدترین کتاب دکتر ابراهیم فیاض استاد مردم شناسی دانشگاه تهران با عنوان «اصالت معنا» به فلسفه تنه می‌زند.

از نظر وی شیعه، در جهان امروز می‌بایست به سمت در انداختن طرح‌هایی برود تا بتواند با مسائل نوین مواجه شود.

به نظر او یکی از مهمترین فیلسوفان تاریخ فسلفه اسلامی، ملاصدرا بوده است. فیلسوفی که در زمان بازیابی اتحاد در ایران ظهور کرد. هزار سال طول کشید تا این فیلسوف، وحدت تفکر ایرانی را پایه‌ریزی کرد. زیرا پس از اسلام وحدت به معنای ملی کلمه در سرزمین‌ها وجود نداشت. اما در دوره صفویه یک نوع وحدت ملی و مذهبی با تحویل بردن تفکر به عرفان اسلامی ایجاد شد. از این رو او دوران جدید ایرانیت را بنیان گذاشت.

ملاصدرا ایرانیتی که ابتدا فردوسی و سپس سهروردی ساخته و پرداخته بودند به صورت متمرکز جاری ساخت. این ایرانی بودن در دوران جدید وارد فاز تازه‌ای شده است. زیرا ظهور رسانه‌ها زندگی بشر را بشدت تغییر داده‌اند. از این رو به نظر می‌رسد که دوباره مجبور باشیم شروع به گمانه‌زنی‌هایی در مورد زندگی جدید خود داشته باشیم. خاصه آن‌که فرهنگ‌های متفاوتی شروع به سهم‌خواهی فرهنگی کرده‌اند و تلاش می‌کنند از حالت حاشیه‌ای خارج شوند.

این کتاب 120 صفحه‌ای که شامل 12 فصل است بیشتر ارائه طرح‌هایی برای نظریه‌پردازی است. این فصول به موارد متنوعی چون نشانه‌شناسی، زیبایی‌شناسی، سیاست و ... می‌پردازد.

وی در توضیح نظرگاه خود به «ایران» گفت: تاریخ فلسفه ما شاید رویاروی دو عقیده اصالت وجود و اصالت ماهیت بوده است. هرچند نباید این مباحث را بی‌اهمیت شمرد اما باید دانست که این دو موضع، کلی هستند و ما امروز می‌توانیم ذیل همین بحث‌ها مسئله «اصالت معنا» را نیز مطمح نظر قرار دهیم.

فیاض که سال گذشته با کتابی در مورد ابرقدرتی ایران، مدتی موضوع بحث شده بود اکنون در دانشگاه امام صادق و دانشگاه تهران تدریس می‌کند.

شنبه 21 آذر 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط