loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

امام خمینی و بیداری اسلامی

«امام خمینی(ره) و بیداری اسلامی» نوشته حجت‌الاسلام رضا حسینی‌فر از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد.
کاوش در ابعاد شخصیتی و اندیشه‌های سیاسی امام خمینی(ره) برای همه و به ویژه نسل جوان و دانشجو، ضرورتی انکار ناپذیر است به گونه‌ای که هر کسی در این دوره و زمانه، ادعای خط امام(ره) دارد و از امام(ره) و اندیشه‌های امام(ره) صحبت می‌کند، ولی خلاف سیره امام(ره) اقدام می‌کنند. امام خمینی(ره) در قرن بیستم، که گفتمان غالب، اندیشه مدرنیته بود و دین جایگاهی در آن نداشت، با تکیه بر اسلام ناب کوشید تا با تصرف در جوهره مدرنیته، آن را به نفع دین و ارزش‌های اسلامی مصادره و تأویل نماید. بدین ترتیب، رهبر کبیر انقلاب اسلامی با احیای دین و معنویت، امید تازه‌ای در دل ملت‌ها و نهضت‌های اسلامی دمید که بیداری اسلامی را در پی داشت و بر پایه این بیداری، انقلاب اسلامی در ایران به پیروزی رسید و نقطه آغازی شد بر مقابله جدی‌تر ملت‌های مستضعف در مقابل قدرت‌های استکباری.
این کتاب برای آشنایی با اندیشه‌های سیاسی امام خمینی(ره)، ابتدا زمینه‌ها و بسترهای شکل‌گیری اندیشه ایشان را بیان می‌کند. از این رو، نویسنده در فصل نخست، به زندگی‌نامه علمی سیاسی ایشان پرداخته است و زندگی‌نامه امام(ره) از تولد تا مرجعیت، از مرجعیت تا تبعید، دوران تبعید، دوران رهبری و عروج را بررسی کرده است. فصل دوم به بحث دین و سیاست می‌پردازد؛ پرسش محوری این فصل آن است که امام خمینی(ره) به عنوان اندیشمند دینی، چرا و چگونه پا به عرصه سیاست نهاد و بین این دو چه ارتباطی وجود دارد؟ امام خمینی(ره) به عنوان رهبر و ایدئولوگ انقلابی که در ایران شکل گرفت، در نخستین گام حرکت سیاسی خود، نارضایتی خود را ابتدا از دولت و سپس از سلطنت پهلوی اعلام کرد. در فصل سوم، به این پرسش اساسی می‌پردازد که ایشان چه مشکلی با دستگاه حاکم داشت؟ و چرا همچون پاره‌ای از مخالفان، به انجام پاره‌ای اصلاحات راضی نشد و تنها گزینه پیش‌رو را انقلاب دانست؟
نویسنده در فصل چهارم، به جامعه آرمانی امام(ره) و نظام بدیلی که ایشان به جای سلطنت معرفی می‌کنند، می پردازد و دلایل مشروعیت چنین نظامی را از نگاه ایشان بررسی می کند. در فصل پنجم، به جغرافیای انقلاب یعنی امام(ره) و نهضت جهانی اسلام می‌پردازد؛ پرسش محوری فصل این است که آیا انقلاب ایران، محدود به این کشور است یا گستره انقلاب بیش از جغرافیای ایران است؟ حد و مرز آن تا کجاست؟ در هر صورت، گستره آن را چگونه می‌توان تعیین کرد؟ صدور انقلاب و بازتاب‌های بین‌المللی انقلاب اسلامی ایران از دیگر بخش‌های این فصل هستند.
چاپ نخست این کتاب در 328 صفحه، 3000 نسخه ، قیمت 33000ریال و در قطع رقعی به سفارش معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی منتشر شده است. برای تهیه این کتاب و دیگر کتب این ناشر، می‌توانید از طریق سایت پاتوق کتاب (www.ketabroom.ir) یا فروشگاههای دفتر نشر معارف (تهران 88911212-021) و (قم 7735451-0251) و (دفتر مرکزی 7744616-0251) اقدام نمائید.

چهارشنبه 9 دی 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط