loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشار کتاب «سراب تمدن» درباره غرب‌شناسی سیاسی

چاپ نخست کتاب «سراب تمدن (درآمدی بر غرب‌شناسی سیاسی)» تالیف محسن حلاج‌نیشابوری از سوی انتشارات کیهان منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این اثر با نگاه بومی، منطقه‌ای و جهانی به تشریح استعمار آنگلوساکسونی و علل موفقیت آن می‌پردازد و سپس به ریشه دردها، نگاهی عمیق و اساسی می‌اندازد و درد را چاره‌جویی می‌کند.

استعمار با گذر زمان و تحول در مناسبات انسانی، زیرک‌تر و پیچیده‌تر شده است و شاید به تعبیری بتوان گفت، روشی فرانوین را پیشه کرده تا به شیوه‌ای نرم و منعطف به منابع ارزشمند سایر ملل دست یابد، لذا در پی ایجاد دهکده جهانی است. از این‌رو استعمار به دنبال فرهنگ‌زدایی بومی و جایگزینی به اصطلاح «فرهنگ جهانی» است و برای رسیدن به این مقصود از هر ابزار و روش ممکنی بهره می‌گیرد و از هیچ کوششی دست برنمی‌دارد.

برای مبارزه با سلطه جهانی استعمار یا به عبارتی ممانعت از گسترش و نفوذ فرهنگ جهانی چه می‌توان کرد؟ این سوالی است که اندیشمندان و سیاستگذاران جوامع در حال توسعه از خود می‌کنند و نگران آینده‌ای‌اند که ممکن است به چشم برهم زدنی جامعه خود را حل شده در فرهنگ جهانی ببینند.

یادآوری این نکته ضروری است که قبل از مواجهه و چه بسا مبارزه با هر پدیده‌ای، باید به شناخت درست آن پدیده پرداخت. بنابراین یکی از ضروریات مبارزه با نفوذ فرهنگ جهانی، شناخت این پدیده است، چرا که شناخت، خود راه مقابله با این جریان را به ما می‌آموزد.

مولف کتاب «سراب تمدن» نیز سعی می‌کند با نگرشی جامع و همه‌جانبه به بررسی و شناخت عناصر و مولفه‌های شکل‌یابی و چگونگی حیات و توانمند شدن غرب بپردازد و براساس شناخت حاصل‌شده چگونگی مقابله با آن را ترسیم کند.

مولف این اثر، در توضیح هدف خود از تالیف این کتاب می‌گوید: «هدف این کتاب تحلیل مستندات غالبا منتشر شده توسط غربیان است و من تلاش نموده‌ام تا شیوه‌های تخریبی و موذیانه زیادخواهی و بهره‌کشی غربی‌ها از شرقیان را در این کتاب روشن کنم.»

مطالعه کتاب حاضر، فضای کلی و جامعی را از فرآیند آنچه استعمار تاکنون در کشورهای عقب نگه‌داشته شده؛ دنبال کرده است، برای خواننده به شکلی مستند روشن می‌کند.

نویسنده این کتابپیشتر از این، کتاب دیگری با عنوان «تهاجم فرهنگی» به چاپ رسانده است. وی همچنین آثار دیگری در زمینه‌ معرفی «چهره رضا‌خان» و «جنبش مشروطیت» را در دست نشر دارد.

در قسمت سخن پایانی کتاب می‌خوانیم: «صهیونیست‌ها با اشغال فلسطین به‌ویژه بیت‌المقدس قبله اول مسلمین و پیگیری اهداف خود در واقع سرزمین‌های اصلی مسلمین و اماکن مقدس آنان را هدف قرار داده‌اند. وجود دو سوم ذخائر شناخته شده نفت جهان در انتهای خلیج فارس و بالاخره اهمیت راهبردی درجه اول جزیرة‌العرب، سبب تقویت سوء‌نظر و هدف استعمار قرارگرفتن تمام کشورهای اسلامی منطقه شده است. واکنش انقلابی ایرانیان مسلمان به اهداف استعمار غربی با پیشاهنگی آنگلوصهیونیسم سبب بیداری مسلمانان حقیقت‌جو شده است. آزمندان زیاده‌خواه که این بیداری را مانع اهداف خود می‌بیند به انواع توطئه‌ها و فشارهای تبلیغی دست می‌زنند، تا این بیداری را به سکوت و خاموشی بکشانند. از این‌رو بایستی ملل اسلامی اقداماتی را در جهت کشیدن دندان طمع استعمارگران انجام دهند، همچون: بررسی امکانات خودی، هماهنگ نمودن این امکانات با یکدیگر و رفع اختلافاتی را که غالبا ریشه در توطئه‌های استعماری دارند، با تدبیر شناخت و روشنگری برای مردم که اگر چنین شود، زمینه اتحاد و اقتدار مسلمانان فراهم خواهد شد.»

کتاب حاضر در سه بخش و 9 فصل سامان یافته است. بخش اول شامل شناخت غرب (آنگلوساکسون‌ها، پیدایش صهیونیسم، استعمار آنگلوساکسونی، شیوه‌های استعماری، راهبردهای نوین استعماری، علل سیطره استعمار، سرمایه‌های تاریخی جهان اسلام)، بخش دوم شامل رهایی از غرب (راهبردهایی برای نجات) و بخش سوم شامل سیمای توحش غرب (سیمای توحش غرب) می‌شود.

چاپ نخست کتاب «سراب تمدن (درآمدی بر غرب‌شناسی سیاسی)» در شمارگان 2200 نسخه، 255 صفحه و بهای 24000 ریال راهی بازار نشر شد.

در زمینه غرب شناسی، کتابهای زیر در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است:
چالش های فراروی غرب و مسلمانان
رویارویی غرب معاصر با جهان اسلام
غرب و انقلاب اسلامی (جلد اول و دوم)
غرب زدگی
غرب شناسی
درباره غرب
اندیشه دینی و سکولاریسم در حوزه معرفت سیاسی و غرب شناسی(دهه های نخستین یکصد سال اخیر ایران)
فلسفه و بحران غرب
تفکر فلسفی غرب از منظر استاد شهید مرتضی مطهری

دوشنبه 14 دی 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط