loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مصرف مدبرانه در اسلام

راهکارهایی برای مقابله با مصرف‌گرایی در کتاب «مصرف مدبرانه در اسلام» که یکی دیگر از آثار متناسب با «سال اصلاح الگوی مصرف» است، از سوی موسسه بوستان کتاب منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، امروزه مصرف‌گرایی به عنوان مهم‌ترین تهدید برای منابع محیطی یک کشور به شمار می‌آید. شیوع مصرف‌گرایی سبب گسترش فقر، ناعدالتی و افزایش شکاف طبقات می‌شود. همچنین به صورت غیرمستقیم در افزایش آسیب‌های اجتماعی نقش دارد، زیرا افراد طبقه پایین‌تر اجتماع که درآمد آنها جوابگوی حداقل نیازهای آنان نیست، در تطابق با روند افزایش مصرف‌گرایی در جامعه ممکن است دو شیوه انحرافی کسب پول از راه‌های غیرقانونی یا انزواطلبی و اعتیاد را انتخاب کنند.

مقدار و چگونگی مصرف و مسایل جانبی آن پیوندی تنگاتنگ با فرهنگ، آداب و رسوم و باورهای آحاد جامعه دارد. این رویه شکل غالب رفتار در نظام‌های مبتنی بر ارزش‌های سرمایه‌داری است. حال آن که آموزه‌های دینی ما مشحون از تدبیر در مصرف و تقدیر در معیشت‌اند. متأسفانه مصرف‌گرایی در سال‌های اخیر از روحیات مشکل‌ساز برخی از ما ایرانیان شده و دغدغه‌های رهبر فرزانه انقلاب را در پی داشته است.

ترویج این روحیه در بعد فردی سبب اسراف‌کاری و گرایش به راحت‌طلبی می‌شود و در سطح کلان، وابستگی و توسعه‌نیافتگی را به همراه خواهد داشت. چاره کار مصرف مدبرانه است، این کتاب می‌کوشد راه‌کارهای آن را نشان دهد.

نویسنده در ابتدای این کتاب دغدغه‌های مستمر رهبری درباره مصرف‌گرایی را برمی‌شمارد سپس ناشایسته‌های مصرف در اسلام را عنوان می‌کند. در ادامه آثار و آسیب‌های مصرف‌گرایی را بیان و راهکارهایی برای اصلاح آن پیشنهاد می‌کند و در انتها ساده‌زیستی و پرهیز از اسراف در سیره عملی بزرگان را از نظر می‌گذراند.

نخستین چاپ کتاب «مصرف مدبرانه در اسلام» نوشته سیدحسین اسحاقی در شمارگان 2000 نسخه، 236 صفحه و بهای 34000 ریال از سوی موسسه بوستان کتاب منتشر شده است.

سه‌شنبه 15 دی 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط