loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

داشتن هنر اسلامی نیازمند بررسی چرایی و فلسفه هنر است

نویسندگان مرتبط : عبدالله جوادی آملی | محمدتقی مصباح یزدی

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به اهمیت کار فرهنگی و هنری در کشور گفت: داشتن هنر اسلامی نیازمند بررسی چرایی و فلسفه هنر است.

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم، روز پنجشنبه در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونان وی، طی سخنانی با اشاره به اهمیت ارتقای فرهنگ در جامعه به بررسی مقوله هنر و فرهنگ پرداخت و گفت: ما اگر می خواهیم هنر اسلامی داشته باشیم ابتدا باید چرایی و فلسفه هنر را مورد ارزیابی و تحلیل قرار دهیم.

وی با تاکید برضرورت بررسی و دقت نظر در امور مربوط به هنر بیان داشت: ما باید با دستمایه قبلی و تعیین خطوط، نسبت به تربیت نیروهای لازم در این بخش از جمله فیلم نامه نویس اقدام کنیم در غیر این صورت مثل غربی ها خواهیم شد.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم در ادامه ضمن تاکید بر ضرورت توجه به مسائل هنری گفت: مساله هنر درجامعه ما امروز کاملا برگرفته از بینش های غربی و نسخه برداری از فعالیت های آنان است.

آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه میوه تمام فعالیت های فرهنگی کشور باید در وزارت ارشاد تولید شود بیان داشت: انتظارات از این وزارتخانه بسیار بالا است اما متاسفانه با این وجود چندین سال قبل که از وزیر ارشاد سوال کردیم نقش و وظیفه شما در ارشاد اسلامی چیست؟ گفت: نقش ما تشریفاتی است.

وی تاکید کرد: رهبری نیز در یکی از جلسات که بزرگان نظام نیز در آن حضور داشتند به صراحت گفتند این وزیر ارشاد نه تنها کاری برای اسلام نکرده بلکه بعضی از کارهایش صد درصد ضد اسلام بوده است.

این استاد حوزه علمیه قم افزود: بعد از این جلسه برخی از دوستان گفتند این وزیر دیگر رفت اما وقتی این آقا پیشنهاد استعفایش را داد رئیس جمهور گفت: اگر او استعفا بدهد من هم استعفا خواهم داد.

وی در ادامه باور داشتن مسوولان و تصمیم گیران، برنامه ریزی کاملا حرفه ای و فنی و توجه کامل به ابعاد موضوع را از جمله شاخص های موفقیت در عرصه هنر و فرهنگ دانست و بیان داشت: باید این باور در تصمیم گیران و تصمیم سازان بوجود بیاید که پرداختن به مباحث فرهنگی از وظایف اساسی دولت اسلامی است در غیر این صورت هیچ طرح و توافقنامه ای به جایی نخواهد رسید.

آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: باید در یک برنامه ریزی کاملا دقیق اهداف، مبانی، موانع، نیروی انسانی و دیگر موارد مورد نیاز در امور فرهنگی و هنری بررسی و رسیدگی شود.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم، همچنین با اشاره به اهمیت مساله هنر تاکید کرد: قبل از انجام هر کاری ابتدا باید گروه پژوهشی در خصوص فلسفه و چرایی هنر تشکیل شود تا فلسفه های هنر اسلامی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

* هنر غیر اسلامی نداریم
بازیگری که اهل نماز و روزه نیست گرفتار وهم و خیال است

آیت الله جوادی آملی با تاکید بر اینکه ما هنر غیر اسلامی نداریم گفت: برای پیاده کردن هنر اسلامی ما محتاج دانشکده و یا دانشگاه مخصوص هستیم.

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله عبدالله جوادی آملی، نیز در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور، طی سخنانی با اشاره به اهمیت کار فرهنگی در کشور گفت: ما برای پیاده کردن هنر اسلامی در جامعه محتاج دانشکده و یا دانشگاه مخصوص این کار هستیم که مستقیما زیر نظر وزارت ارشاد باشد تا محققان خوبی در عرصه هنر تربیت شوند.

وی با بیان اینکه ما هنر غیر اسلامی نداریم تاکید کرد: اگر هنر صادق است الا و لابد آن هنر اسلامی است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به جایگاه عقل بیان داشت: عقل چراغ منیر است و به خودی خود هیچ حکمی ندارد و فقط فضا و محیط را روشن می کند و صراط الهی را می شناسد.

آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه آنچه امروز دانشگاه های ما دارند، وامدار کتب غرب است گفت: آنها این علوم را از ما غارت کرده اند و با زدودن از سر و ته آن دوباره آن را به ما تحویل داده اند که این در واقع علم نیست.

وی ادامه داد: غارت دیگر غرب این است که می گویند این علوم بشری است و ما خودمان این چراغ را روشن کرده ایم.

این استاد حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برخی از سریال ها و فیلم های تلوزیون اظهار داشت: اینها یک سری روضه خوانی و تعزیه مدرن است، نه هنر و سینمای اسلامی.

وی همچنین تاکید کرد: کشوری می تواند روی پای خود بایستد که توده مردم را خواص رهبری کنند و خواص را هم اخص هدایت کنند.

مفسر قرآن کریم در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت کار فرهنگی، خطاب به وزیر ارشاد گفت: شما باید برای اسلامی کردن هنر، دانشکده داشته باشید و همایش های مختلفی نیز برگزار کنید.

وی با بیان اینکه اینچنین نیست که ما نتوانیم سینمای دقیق و فلسفی داشته باشیم اظهار داشت:بازیگری که اهل نماز و روزه نیست گرفتار وهم و خیال است.

آیت الله جوادی آملی تاکید کرد: انسان هنرمند واقعی می تواند جامعه را تغذیه کند و راهش نیز در این است که افرادی تربیت شوند تا موهومات و مخیلات را به محسوس تبدیل کنند.

یکشنبه 20 دی 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط