loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

داستان شهید آبشناسان

کتاب «او نگاهش را به ارث گذاشت»، زندگی‌نامه داستانی فرمانده شهید حسن آبشناسان در قالب مجموعه «قصه فرماندهان» برای نوجوانان و به قلم گلستان جعفریان، توسط انتشارات سوره مهر به چاپ می‌رسد. برای نگارش این اثر، نوشته‌های شهید و 4 هزار عنوان کتاب کتابخانه شخصی وی، مورد توجه قرار گرفته اند.

گلستان جعفریان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره این اثر اظهار داشت: کتاب «او نگاهش را به ارث گذاشت»، حاصل 23 ساعت مصاحبه با گیتی زنده‌نام، همسر شهید آبشناسان و 5 ساعت گفت‌وگو با افشین، پسر این شهید است که در قالب مستند داستانی برای گروه سنی نوجوان منتشر می‌شود.

وی در ادامه گفت: این مصاحبه‌ها 4 سال پیش برای ساخت فیلمی در موسسه فرهنگی، هنری روایت فتح انجام گرفت. به دلیل تغییراتی در مدیریت این موسسه، فیلم ساخته نشد و با استفاده از مصاحبه‌های همسر شهید آبشناسان، در مجموعه «نیمه پنهان ماه» و با همکاری مرجان فولادوند، کتاب «شهید آبشناسان به روایت همسر» به چاپ رسید.

نویسنده کتاب «خانه‌ام همین جاست» درباره تفاوت کتاب «او نگاهش را به ارث گذاشت» و اثر به چاپ رسیده در انتشارات روایت فتح گفت: 50 درصد این کتاب به شخصیت شهید حسن آبشناسان در فضای خانواده اختصاص پیدا کرده و از آنجا که این اثر در مجموعه قصه فرماندهان منتشر خواهد شد، تمرکز کتاب، بر فضای جنگ، خط سیر فکری و فرماندهی‌ وی در عملیات‌های کردستان است.

جعفریان اضافه کرد: برای نگارش این اثر از دست‌نوشته‌های شهید آبشناسان استفاده شده و برای دستیابی به خط فکری وی کتاب‌های کتابخانه شخصی این شهید که 4 هزار عنوان‌اند، مورد توجه قرار گرفتند.

وی درباره انتخاب عنوان «او نگاهش را به ارث گذاشت» برای این اثر خاطر نشان کرد: در بخشی از مصاحبه‌ها پسر شهید آب‌شناسان گفت که؛ «پدر برای من ثروت به ارث نگذاشت. بلکه طرز فکر و نوع نگاه به زندگی و حتی این که چه نوع کتابی مطالعه کنم از او برایم به یادگار مانده است». عنوان این اثر بر اساس گفته پسر شهید آب‌شناسان انتخاب شده است.

نگارش کتاب «او نگاهش را به ارث گذاشت» توسط گلستان جعفریان به پایان رسیده و انتشارات سوره مهر به زودی این اثر را به چاپ می‌رساند.

حسن آبشناسان نهم اردیبهشت سال 1315 در تهران متولد شد. وی با شروع جنگ تحمیلی رژیم صدام علیه ایران مسوولیت یکی از تیپ‌های لشکر 21 حمزه ارتش جمهوری اسلامی ایران را بر عهده گرفت و در مقطعی به ستاد جنگ‌های نامنظم پیوست.

آبشناسان در سال 1362 به فرماندهی قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) منصوب شد و در کنار فرماندهان سپاه پاسداران به سازماندهی نیروهای ارتش و سپاه در غرب کشور پرداختند.

حسن آبشناسان در سال 1364 به فرماندهی لشکر 23 نیروهای ویژه هوابرد منصوب شد و هشتم مهر همان سال به شهادت رسید.

مجموعه کامل 20 جلدی «قصه فرماندهان» در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

شنبه 3 بهمن 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
نظرات

جواد غلامی

درود به روح این مرد بزرگ ای کاش فیلمی از زندگی این قهرمان ساخته بشه
هندوستان برای یک ادم شبه قهرمانش فیلم میسازه انهم با چه اب ولعابی
کشور ما کم نداره از این بزرگ مردان بیشمار
دلم میخواد زنده بمانم ویه روز فیلمی از این مرد بزرگ رو ببینم
یه عکاس وتصویر بردار گمنام

12 مهر 1402

اخبار مرتبط
محصولات مرتبط