loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

آیت‌الله مرعشی نجفی؛ مجتهد دلداده کتاب

هفتم ماه صفر(سوم بهمن ماه) مصادف است با سالگرد رحلت آیت‌الله سیدشهاب‌الدین مرعشی نجفی، از مراجع عظام تقلید شیعیان که تألیفات متعددی در کنار تأسیس کتابخانه‌های بزرگ دینی و مذهبی داشت. به همین مناسبت «ایبنا» مروری دارد بر اقدامات دینی، علمی، سیاسی و تألیفات این مرجع تشیع و کتاب‌هایی که درسال‌های اخیر درباره وی تألیف و منتشر شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیت‌الله مرعشی نجفی سال ۱۳۱۵(هجری قمری) در نجف به دنیا آمدند. پدرشان، آیت‌الله سید شمس‌الدین محمود مرعشی، از بزرگان فقهای دوران خود بودند. سید شهاب‌الدین پس از فراگیری مقدمات علوم اسلامی، در نجف در درس خارج فقه و اصول آیت‌الله آقا ضیاء عراقی، آیت‌الله شیخ احمد کاشف الغطا حاضر می‌شدند و از محضر آنان بهره‌های فراوان می‌بردند.

وی در ۲۷ سالگی به درجه اجتهاد نایل شد. آیت‌الله مرعشی نجفی در نجف، کاظمین، کربلا، سامرا، قم، تهران و کرمانشاه تحصیل کرد و از محضر استادانی نظیر حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی استفاده برد. از برخی از مراجع عظام نظیر آیت‌الله العظمی آقا ضیاء عراقی، آیت‌العظمی سید ابوالحسن اصفهانی، آیت‌الله العظمی شیخ عبدالکریم حایری یزدی و آیت‌الله علامی کرمانشاهی(از شاگردان آخوند خراسانی) اجازه اجتهاد دریافت کرد.

تأسیس مدارس علمیه یکی از فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی وی به شمار می‌رود، مدرسه‌های مهدیه و شهابیه از جمله این تأسیسات‌ به شمار می‌روند. آیت‌الله مرعشی نجفی در زندگی سیاسی خود نیز همواره از نهضت آیت‌الله خمینی(ره) حمایت می‌کردند و به افشای حکومت پهلوی می‌پرداختند.

آیت‌الله مرعشی نجفی برای تکمیل مدرسه سعی فراوانی داشت و کتابخانه مدرسه را که در برگیرنده دو هزار جلد کتاب است، بنا نهاد.

وی پس از مهاجرت به قم، کتاب‌های خطی را همراه خود به ایران آوردند. در قم نیز به خرید نسخ خطی و کتاب‌های ارزنده اقدام کرد. پس از مدتی به دلیل کمبود جا، کتاب‌ها را از منزل به کتابخانه مدرسه مرعشیه انتقال دادند. پس از چندی طبقه سوم این مدرسه به عنوان کتابخانه ساخته شد که در نیمه شعبان 1386 هجری قمری 28/8/1345، با بیش از 10 هزار جلد کتاب چاپی و دو هزار جلد کتاب خطی افتتاح شد.

وی با تدوین و نگارش ملحقات الاحقاق (احقاق الحق) که بزرگترین و مفصلترین اثر تالیفی آن مرحوم و حاصل تلاش نزدیک به نیم قرن‌ است، خدمت بزرگی به عالم اسلام کرد.

موقعیت علمى و اطلاعات گسترده ایشان در علوم و فنون مختلف، از تألیفات و آثارى که بر جاى گذارده‌اند و بیشترین آنها به عربى است، آشکار مى‌شود. از جمله کتاب «ملحقات الاحقاق» در کلام، عقاید و فضایل ائمه اطهار(ع)، که در تألیف آن به بیش از پنج هزار اثر از منابع اهل سنت مراجعه شده است و طی چهل سال به جمع‌آورى و تدوین این اثر مهم پرداخته‌اند. تاکنون ٣٦ جلد آن به اهتمام متولى کتابخانه چاپ و منتشر شده است.

از آیت‌الله مرعشی نجفی تألیفات متعددی در حوزه‌های گوناگون معرفت، دین و اندیشه برجای مانده است که برخی از آنها عبارتند از:

ـ حاشیه بر عروه الوثقى
ـ منهاج المؤمنین
ـ تقریرات قصاص
ـ طبقات‌النسّابین
ـ حاشیه بر کفایة‌الاصول
ـ حاشیه بر رسائل
ـ المشاهد و المزارات
ـ اعیان المرعشیین
ـ المعوّل فى امر المطوّل
ـ علماء‌السادات
ـ مسارح الافکار یا حاشیه بر تقریرات شیخ مرتضى انصارى
ـ الفوائد الرجالیه
ـ کشف الارتیاب، در نسب
ـ المُجدى فى حیاة صاحب المَجدى
ـ رفع الغاشیة عن وجه الحاشیة، در منطق
ـ الردّ على مدعى التحریف، تعلیقه بر عمدةالطالب، در علم نسب

آیت‌الله مرعشی نجفی در هفتم صفر مصادف با هفتم شهریور سال ۱۳۶۹ در سن 96 سالگی درگذشتند.

برخی از آثاری که درباره مقام علمی و شخصیتی این عالم بزرگوار در سال‌های اخیر تدوین و منتشر شده‌اند عبارتند از:

ـ شهاب شریعت، درنگی در زندگی حضرت آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی/ علی رفیعی / کتابخانه عمومی حضرت آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی / 1381

ـ کتابشناسی توصیفی حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجف/ سیدمحمود مرعشی نجفی / کتابخانه عمومی حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی/ 1382

ـ ملحقات الاحقاق/ سیدمحمود مرعشی، سیدشهاب الدین مرعشی/ مکتب آیت الله مرعشی نجفی/ 1383

ـ گنجینه شهاب، مجموعه رساله ها و مقاله های علمی در پاسداشت حضرت آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی/ سیدمحمود مرعشی نجفی / کتابخانه عمومی حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی/ 1383

ـ مرزبان‌نامه حماسه‌ها، مروری بر دیدگاه‌ها، بیانیه‌ها و مکاتبات سیاسی حضرت آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی/ سیدمحمود مرعشی نجفی، محمدباقر بدوی/ کتابخانه عمومی حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی / 1383

ـ ملحقات الاحقاق/ سیدشهاب الدین مرعشی، سیدمحمود مرعشی / کتابخانه عمومی حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی / 1384

ـ به همه سفارش می‌کنم؛ توصیه‌های معنوی حضرت آیت‌الله مرعشی نجفی(ره) / سیدحسین زارعی شمس آبادی/ بینش آزادگان / 1385

ـ فرازهایی از وصیتنامه الهی ـ اخلاقی مرجع عالیقدر اهل بیت(ع)/ حضرت آیت الله مرعشی نجفی(ره)/ احمد مرعشی نجفی/ کتابخانه عمومی حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی، کتابخانه بزرگ حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی، گنجینه جهانی مخطوطات اسلامی/ 1385

ـ فهرست نسخه‌های خطی کتابخانه آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی(ره)؛ گنجینه جهانی مخطوطات اسلامی/ سیدمحمود مرعشی نجفی، محمدحسین امینی / کتابخانه عمومی حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی / 1385

ـ آیت الله العظمی مرعشی نجفی/ مجید ملامحمدی/ مدرسه / 1386

ـ فهرست نسخه‌های عکسی کتابخانه بزرگ حضرت آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی(ره) گنجینه جهانی مخطوطات اسلامی/ سیدمحمود مرعشی (زیرنظر)، ابوالفضل حافظیان بابلی (خطاط)/ کتابخانه عمومی حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی/ 1387

گفتنی درباره زندگی بزرگان، کتاب «گلشن ابرار» در 6 جلد در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

یکشنبه 4 بهمن 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط