loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«کارآمدی نظام اسلامی ایران در مسائل زنان» منتشر شد

اپ نخست کتاب «کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران در مسائل زنان» تدوین شده توسط اداره مطالعات زنان و خانواده از سوی دفتر نشر معارف منتشر و روانه بازار کتاب شد.

این نوشتار درصدد است با بررسی عملکرد جمهوری اسلامی ایران درباره مسائل زنان، کارآمدی نظام را در این عرصه مطالعه ‌کند.

رفع موانع و مشکلات نظام و دست‌یابی به جایگاهی مطلوب، یکی از اهداف هر نظام سیاسی است، لذا سنجش کارآمدی از مباحث مهم سنجش هر نظام سیاسی محسوب می‌شود. کارآمدی مقوله‌ای است که با احتساب میزان تحقق اهداف و کاهش فاصله میان شرایط موجود و شرایط آرمانی جامعه، مورد سنجش قرار می‌گیرد.

نظام جمهوری اسلامی ایران که با عنایت به آموزه‌های اسلامی و توجه به نقش و جایگاه مردم و بسط عدالت و رفع محرومیت و ظلم در جامعه تاسیس شده است، توجه ویژه‌ای به مسائل زنان داشته و همان‌گونه که در بیانات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری مشاهده می‌شود، درک ارزش و جایگاه انسانی زن و کوشش برای ارتقای سطح کیفی زندگی زنان جامعه، از اهم وظایف دولت اسلامی بوده ‌است.

بر اساس مطالب کتاب، به این ترتیب، نظام اسلامی فارغ از دیدگاه‌های افراطی (تجددطلبانه) و تفریطی (متحجرانه) موظف به اعتدال و توجه به شخصیت و کرامت انسانی زن در جامعه است. از این حیث، زنان نیز همانند مردان، از حقوق سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و... برخوردار شده و تفاوت‌های فطری و طبیعی میان زن و مرد -که موجب ایفای نقش‌ها و تکالیف متفاوتی توسط ایشان می‌شود و مطابق فطرت انسانی است- آنان را از حقوق انسانی مشترک با مردان، محروم نخواهد ساخت.

این بررسی از یک‌ سو شامل سیاست‌ها و قوانین کشور در خصوص مسائل زنان است و از سوی دیگر به ارائه برنامه‌ها و عملکرد نهاد‌ها و مراکز مهم تصمیم‌گیری و اجرایی کشور و میزان اهتمام بخش‌های مختلف دولت به مباحث و موضوعات زنان می‌پردازد. ضمن آن که سعی شده است با بهره‌گیری از آمار و اطلاعات موجود و تطبیق آن با وضعیت سابق زنان در زمینه‌های مختلف، به کارآمدی نظام درباره مسائل زنان -به‌گونه‌ای عینی‌تر- پرداخته شود.

این اثر به بررسی پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در مسائل زنان در دو بخش «تصویب سیاست‌ها و قوانین» و «اقدامات اجرایی» در 30 سال استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران پرداخته است.

زن در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، سیاست‌های مصوب جمهوری اسلامی ایران در مورد زنان، مجموعه تلاش‌های قوه مقننه در مسائل زنان و خانواده، مجموعه تلاش‌های قوه مجریه در مسائل زنان و خانواده، زنان در آیینه آمار، عناوین پنجگانه فصول کتاب حاضرند.

چاپ نخست کتاب «کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران در مسائل زنان» در شمارگان 2000 نسخه، 360 صفحه و بهای 32000 ریال راهی بازار نشر شد.

دفتر نشر معارف در زمینه زنان تاکنون کتابهای «تأثیر فمنیسم بر دختران در غرب»، «عریان کردن فمینیسم»، «تأثیر فمنیسم بر فروپاشی حکومتها»، «دختران به عفاف روی می آورند»، «دروغ هایی که زنان باور می کنند و حقایقی که آنها را آزاد می کند»، «جنگ علیه والدین»، «فمنیسم»، «فمنیسم در آمریکا تا سال 2003»، «فمنیسم؛ راه یا بی راه» و... منتشر کرده است.

برای تهیه این کتابها می‌توانید از طریق سایت دفتر مطالعات و توسعه کتابخوانی دفتر نشر معارف با نام پاتوق کتاب(www.ketabroom.ir) و فروشگاههای دفتر نشر معارف (تهران 88911212-021) و (قم 7735451-0251) و (دفتر مرکزی 7744616-0251) اقدام نمائید.

دوشنبه 5 بهمن 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط