loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مناسبات قدرت و قانون در ایران

«مناسبات قدرت و قانون در ایران معاصر» عنوان اثری است که کنترل قدرت از طریق حدود و سازوکارهای اعمال قانون در ایران را از عصر مشروطه تا سقوط پهلوی بررسی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،‌ یکی از مهم‌ترین کارویژه‌های قانون، کنترل قدرت از طریق حدود و سازوکارهای اعمال آن است. نهضت عدالت‌خانه و سپس مشروطه‌خواهی، تلاشی برای منضبط کردن قدرت در ایران بود.

برخی برهه‌های زمانی دربردارنده تحولاتی اساسی در عرصه اندیشه و عمل‌اند؛ به‌گونه‌ای که ساختار جامعه را دگرگون می‌کنند. یکی از این برهه‌ها در ایران،‌ عصر مشروطه است. از ویژگی‌های مهم و تأثیرگذار این دوره، ورود مفاهیم سیاسی ـ اجتماعی جدید غربی به جامعه ایران است.

یکی از این مفاهیم، قانون است که طرح و اجرای آن می‌توانست زمینه‌ای برای ایجاد وفاق اجتماعی و گستره‌ای همگانی در جامعه بیمار و رنجور آن زمان ایران باشد. همچنین ارتباط صحیح قدرت سیاسی و قانون در این عرصه عمومی،‌ تحولی اساسی در مفاهیم نظم، سلطه و روابط اجتماعی و سیاسی بود که می‌توانست گره‌گشای بسیاری از مشکلات جامعه باشد.

این اثر با هدف روشن ساختن مناسبات قدرت و قانون و تبیین این مناسبات و تعیین حدود و قلمروی هر یک و در نتیجه تبیین ابهامات موجود در این مناسبات و ارایه راه حل رفع ابهامات نگارش یافته است. به باور نویسنده این اثر، مناسبات قدرت و قانون در عصر مشروطه فضای ارتباطی مخدوش و مبهمی داشت.

در این دوران تمام حوزه‌های اجتماعی تحت تأثیر «قدرت سیاسی» بودند، به این معنا که با حاکم بودن فرهنگ تک‌گفتاری و استیلای قدرت سیاسی بر تمام حوزه‌های اجتماعی، فضای ارتباطی آشفته و درهم پیچیده بود.

این اثر ابتدا به بیان مفاهیم و چارچوب‌های نظری بحث می‌پردازد و در ادامه مناسبات قدرت و قانون را در جهان‌زیست ایرانی، از آغاز مشروطه‌خواهی تا زوال قاجاریه و از ظهور تا سقوط پهلوی را بررسی می‌کند.

چاپ نخست کتاب «مناسبات قدرت و قانون در ایران معاصر» به قلم عصمت کیخا در شمارگان 1400 نسخه، 271 صفحه و بهای 32000 ریال از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.

سه‌شنبه 13 بهمن 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط