loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مجموعه «بانوان انقلابی»

نویسندگان مرتبط : محسن مومنی شریف

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی در مراسم رونمایی مجموعه «قهرمان انقلاب» گفت: پروژه نگارش سرگذشت «بانوان انقلابی» در قالب کتاب و با هدف معرفی فعالیت‌های بانوانی که در به ثمر رسیدن انقلاب نقش داشته اند و هنوز برای اغلب مردم ناشناسند، در مرحله طراحی قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مراسم رونمایی 17 مجلد از مجموعه «قهرمانان انقلاب» با حضور؛ محسن مومنی، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، علی‌الله سلیمی، نویسنده یکی از کتاب های این مجموعه با عنوان «دلبستگی در سال‌های سخت» و علی اکبر عسگری نویسنده کتاب دیگری از این مجموعه با نام «شال سبز»، پیش از ظهر دیروز (18 بهمن 88) در فروشگاه انتشارات سوره مهر برگزار شد.

محسن مومنی در ابتدای این برنامه، درباره اهمیت پرداختن به خاطرات انقلاب اسلامی اظهار داشت: انقلاب در حال پیشرفت است و به بهمن 57 ختم نمی‌شود. اتفاقات در حال وقوع جهان اسلام نیز ادامه انقلاب‌اند. بر همین اساس پرداختن به انقلاب و خاطرات آن دوره برای اهداف ما در دنیا ضروری است.

وی در ادامه گفت: این روزها به مباحثی مانند تمدن اسلامی بسیار توجه می‌شود که این موضوع با اندیشه‌های امام خمینی (ره) سازگاری داشته و نشانه‌های این مباحث، در خارج از مرزهای کشور دیده می‌شود. بر همین اساس اگر به کشورهای اطراف توجه شود، آینده انقلاب روشن خواهد بود.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری درباره رابطه داستان و تاریخ تصریح کرد: بین تاریخ به معنای سنتی و داستان ارتباط معناداری وجود دارد. همیشه تاریخ را مورخان ادیب نوشته‌اند. این در حالی است که اگر تاریخ با هنر و ادبیات آمیخته نشود، برای مخاطب خواندنی و شنیدنی نخواهد بود.

مومنی با اشاره به چگونگی طراحی مجموعه «قهرمانان انقلاب» گفت: تاریخ انقلاب را می‌توان از زوایای؛ شخصیت‌ها، حوادث و مکان‌ها بررسی کرد. بنابراین در این مجموعه با پرداختن به شخصیت‌های انقلاب، بخش‌هایی از این حادثه بزرگ تاریخی مجسم و بازخوانی شده‌اند.

وی درباره نحوه انتخاب شخصیت‌های مجموعه «قهرمانان انقلاب» اظهار داشت: دراولین مرحله از اجرای این پروژه 20 نفر از شخصیت‌ها و مبارزان انقلابی انتخاب شدند. اما برای این مجموعه تا جلد 40 پیش‌بینی شده است. در واقع قهرمانان انقلاب فقط شهدا نیستند. بلکه در این بین افرادی حضور دارند که هنوز در قید حیات‌اند و نگارش درباره این اشخاص، دشوار است.

مومنی اضافه کرد: با این حال در صدد هستیم پیرامون زندگی و مبارزات این افراد نیز کتاب‌هایی را به مجموعه «قهرمانان انقلاب» اضافه کنیم. مهم‌ترین بخش این برنامه، تدوین آثاری داستانی با موضوع زندگی امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی است. آیت‌الله خامنه‌ای تنها فردی است که بیشترین ایام را در زندان کمیته مشترک ساواک گذرانده و کمتر کسی از حوادثی این چنین مطلع است.

وی با اشاره به محدودیت‌های نگارش درباره زندگی امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی یادآور شد: برای نوشتن درباره هریک از این افراد مراکز خاصی برای کسب مجوز وجود دارند که در این مراحل با سخت‌گیری‌های بسیاری مواجه‌ایم.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری درباره تفاوت‌های کتاب‌های مجموعه «قهرمانان انقلاب» با سایر آثاری که پیرامون شخصیت های مبارز منتشر شده، خاطر نشان کرد: از آنجا که مجموعه «قهرمانان انقلاب» برای گروه سنی کودک و نوجوان طراحی شده، قالب داستان برای این آثار در نظر گرفته شد. این در حالی است که اغلب کتاب‌هایی که درباره این مبارزان نوشته و منتشر شده، ویژه بزرگسالان و با قالب اسنادی و تحقیقاتی‌اند.

وی همچنین به پروژه «بانوان انقلابی» به عنوان دیگر مجموعه در دست اقدام مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری اشاره کرد و گفت: این پروژه با هدف شناساندن فعالیت‌های مبارزاتی بانوان انقلابی که هنوز برای اغلب مردم ناشناسند، در مرحله طراحی قرار دارد.

سپس علی‌الله سلیمی، و علی اکبر عسگری نویسندگان 2 کتاب مجموعه «قهرمانان انقلاب»؛ «دلبستگی در سال‌های سخت»، زندگی شهید آیت‌الله حسین غفاری و «شال سبز»، زندگی شهید آیت الله عبدالحسین دستغیب به بیان توضیحاتی درباره منابع به کار رفته در نگارش کتاب های خود پرداختند.

این نویسندگان، تفاوت در نگاه و رویکرد را نقاط تمایز آثاری که تاکنون درباره قهرمانان انقلاب نوشته شده، دانستند.

همچنین از نظر این نویسندگان با گذشت زمان ابعاد گسترده‌تری از سرگذشت این اشخاص نمایان شده و زوایای بیشتری از زندگی آن‌ها، سوژه نگارش کتاب‌های دیگر قرار می‌گیرد.

تاکنون کتاب‌های «داستانی که تمام نمی‌شود«، «خوابی به رنگ فراموشی»، «گزارش سفر»، «تک درخت کویری»، «مرد سلول شماره 5»، «راز گل سرخ»، «ستاره من»، «شال سبز»، «پروانه‌ای که سوخت»، «پشت شیشه‌های مات»، «فصل گل یخ»، «به سختی پولاد، به نرمی لبخند»، «دلبستگی در سال‌های سخت»، «مسافر تنها»، «به کی میگن قهرمان؟»، «روزی خواهم خفت؛ برای همیشه» و «گلستان در آتش» از مجموعه «قهرمانان انقلاب» منتشر شده و به زودی 3 عنوان دیگر از آن به چاپ می‌رسند.

مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری این مجموعه را برای گروه سنی نوجوان تولید و توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسانده است.

مراسم رونمایی 17 مجلد از مجموعه «قهرمانان انقلاب» پیش از ظهر دیروز (18 بهمن 88) در فروشگاه سوره مهر برگزار شد.

دوشنبه 19 بهمن 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط