loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سرشار، دبیر علمی کتاب سال

نویسندگان مرتبط : محمدرضا سرشار

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور حکمی، محمدرضا سرشار را به مدت سه سال به سمت «دبیر علمی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران» منصوب کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، متن حکم سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

نویسنده و هنرمند گرامی
جناب آقای محمدرضا سرشار

نظر به تجارب ارزشمند و سوابق طولانی جنابعالی در عرصه نقد و تالیف و آفرینش آثار مکتوب، جنابعالی را به مدت سه سال به عنوان "دبیر علمی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران" برمی گزینم.
توقع این است که با بهره گیری از اندیشمندان و استادان حوزه های مختلف علم و ادب، نسبت به راه اندازی گروه های داوری و نظارت دقیق بر عملکرد ایشان در جوایز جلال آل احمد، پروین اعتصامی، کتاب سال و کتاب فصل با هماهنگی کامل و تحت نظارت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام فرمایید.
امید است در دوره مسئولیت جنابعالی، شاهد نظم بیشتر دبیرخانه و نزدیکی هرچه تمام تر داوری ها به عدالت باشیم.

سیدمحمد حسینی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

محمدرضا سرشار، دبیر علمی جدید جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، در حاشیه برگزاری مراسم پایانی بیست‌وهفتمین دوره این جایزه گفت: جایزه کتاب سال اهداف مشخصی دارد و این اهداف اصلی غیرقابل تغییرند.

سرشار به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: جایزه کتاب سال با بیست‌وهفت سال سابقه، آیین‌نامه مشخصی دارد و در طول این سال‌ها، نواقص آن به شکل تدریجی برطرف شده است.

وی ادامه داد: اهداف اصلی کتاب سال مشخص و غیرقابل تغییرند. ولی اگر در آیین‌نامه نقص‌هایی وجود داشته باشد، می‌توان برخی مسایل جزیی آن را اصلاح کرد؛ اگرچه از اساس نمی‌توان آن‌ را تغییر داد.

دبیر علمی دوره بعدی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، افزود: دبیر در این جایزه نقش محدودی در ایجاد تغییر و تحول دارد و در بهترین شکل ممکن می‌تواند با انصاف‌ترین و بهترین داوران را انتخاب کند تا نتیجه کار بیشتر به عدالت نزدیک باشد.

وی با اشاره به این‌که همه دبیران دوره های پیشین این جایزه نیز دارای تفکری خاص بوده‌اند، تصریح کرد: بدیهی است که نوع تفکر هر یک از این دبیران با باورهای برخی افراد، موافق یا مخالف بوده‌ است.

سرشار گفت: داوران، بررسی آثار را در چهارچوب‌هایی مشخص انجام می‌دهند. البته ترکیب داوران نیز همیشه یکسان نیست و هر یک نیز برخوردار از سلایق فکری خاص خودند.

نویسنده کتاب «پشت دیوار شب» تصریح کرد: در علوم تجربی نیز تفکر و جهت‌گیری داوران، تاثیری در ارزیابی آثار ندارد و نمی‌تواند بر سلیقه فکری داوران در انتخاب کتاب برگزیده سال تاثیر گذار باشد.

علی اوجبی، دبیر علمی بیست و هفتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: همانطور که رسما و در دفترچه «گزارش اجمالی بیست و هفتمین جایزه کتاب سال» درج شده و روز مراسم نیز فهرست برگزیدگان در اختیار خبرگزاری ها قرار گرفته است، حجت‌الاسلام والمسلمین رسول جعفریان برای تدوین کتاب «اطلس شیعه»‌در بخش تاریخ و ملل اسلامی به عنوان برگزیده، مانند دیگر برگزیدگان 50 سکه بهار آزادی و تندیس این دوره را دریافت می‌کند.

وی همچنین گفت: جایزه و تندیس ویژه جایزه کتاب سال مثل دیگر برگزیدگانی که در مراسم دیروز حاضر نبودند، به نشانی ایشان ارسال خواهد شد و خود نیز در جریان این امر قرار دارند.

آثار مکتوب زیر از محمدرضا سرشار، نویسنده و منتقد ادبی در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است:
•آنک آن یتیم نظر کرده
•حقیقت بوف کور
•راز شهرت صادق هدایت
•عکس انتخاباتی با کت احمدی نژاد یا چگونه یک نویسنده سیاستمدار می شود
•پشت دیوار شب (مجموعه داستان)

چهارشنبه 21 بهمن 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط