loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«جریان‌شناسی فکری ایران معاصر» خسروپناه منتشر شد

نویسندگان مرتبط : عبدالحسین خسروپناه

کتاب«جریان‌شناسی فکری ایران معاصر» به قلم عبدالحسین خسروپناه و به همت مؤسسه فرهنگ حکمت نوین اسلامی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، این کتاب در 9 گفتار تدوین شده است که نویسنده در گفتار اول؛ کلیاتی از جمله چیستی جریان‌شناسی و گونه‌های جریان‌شناسی را بیان کرده است که در این میان سه دیدگاه را بیان کرده و در ادامه دیدگاه برگزیده نویسنده آمده است.

در گفتار دوم به بررسی جریان عقلانیت اسلامی پرداخته شده که خدا محوری، رئالیسم معرفتی، عقلانیت مستقل، جامعیت اسلام، میراث گذشته اسلامی و شیعی، دغدغه دین و مدرنیته، منطق فهم دین، علم و توسعه بومی و معنویت دینی، شاخصه‌های این جریان ذکر شده است.

نویسنده در گفتارسوم این کتاب به بیان جریان سنتی پرداخته است و جریان‌شناسی روحانیت در این زمره قرار داده شده است؛ لذا موضوعاتی همچون چیستی و کارکرد روحانیت، گونه‌شناسی روحانیت، روحانیت و مدرنیته، روحانیت و سیاست، روحانیت و معرفت دینی مورد بررسی قرار گرفته شده است و در ادامه به آسیب‌شناسی جریان سنتی پرداخته شده و اصالت دادن به کارکردهای موقعیتی، عدم تعیین مؤلفه‌های دین‌شناسی، فقدان فلسفه‌های علوم اسلامی، فقه‌محوری به جای دین‌‌محوری، تجمدگرایی در ساختار علوم اسلامی، ابهام و اجمال‌گویی در مفاهیم دینی از جمله آسیب‌های وارد بر جریان روحانیت دانسته شده است.

بررسی جریان مکتب تفکیک، گفتار چهارم این کتاب را به خود اختصاص داده است، که نویسنده با تقسیم این جریان به سه دوره، دیگاه‌های دوره اول و دوم و سوم این جریان را بررسی و آسیب‌شناسی کرده است.

در گفتار پنجم و ششم این کتاب جریان تجددستیزی سنتی و فلسفی بررسی شده است و در جریان‌ تجددستیزی فلسفی، گفتمان سیدفخرالدین شادمان، سیداحمد فردید، داریوش شایگان و رضا داوری مورد نقد و بررسی قرار گرفته شده است.

در گفتار هفتم این کتاب جریان فرهنگستان علوم اسلامی مورد تأمل قرار گرفته است و افکار سیدمنیرالدین هاشمی به عنوان مؤسس این جریان در مورد علم دینی، اصالت فاعلیت، جهت‌داری علوم بیان شده و در نهایت نویسنده آسیب‌شناسی گفتمان فرهنگستان علوم اسلامی را در نقصان در «فلسفه شدن»، عدم دلیل بر انحصار موضوعات «فلسفه شدن»، ابهام در گذر از فلسفه شدن به فلسفه روش، نفی اصالت وجود و ماهیت بررسی کرده است.

جریان‌ سنت‌گرایی گفتار هشتم این کتاب است که در آن، افکار سیدحسین نصر در حکمت خالده یا فلسفه جاودانه، وحدت متعالی ادیان، کثرت‌گرایی دینی، گرایش به عرفان و تصوف، انقاد از غرب و دنیای مدرن و شناخت کافی از آن، اعتقاد به علم و هنر قدسی در برار علم و هنر مدرن بررسی شده و سپس دین‌پژوهی سیدحسین نصر و آسیب‌های آن در اعتقاد به سنت، شریعت بی‌رمق، نظریه سلطنت دینی، نظریه وحدت ادیان، کثرت‌گرایی دینی، علم مقدس، مخالفت با مدرنیته، مخالفت با روشن‌فکری بررسی شده است.

در گفتار نهم، جریان‌شناسی روشنفکری بررسی شده است و در همین مورد، روشنفکری در غرب و روشنفکری در ایران مورد تأمل قرار گرفته است. نویسنده در روشنفکری ایران، گونه‌شناسی این جریان را معرفی و نقد کرده است، روشنفکری لیبرال متقدم از اقسام این جریان دانسته شده است.

نویسنده در این گفتار آسیب‌ها‌ی روشنفکری دینی تجدد‌گرا را بیان کرده است و این‌ آسیب‌ها را در آسیب‌مفهومی روشنفکری دینی، غفلت از رسالت و روش نقلی ـ دینی، مقابله شدید با جریان سنتی، شفاف نبودن مفاهیم کلیدی، تطبیق اسلام با مکاتب دیگر، تبیین کارکرد‌گرایانه از دین، جزءنگری به جای کل‌نگری و نسبی‌گرایی دانسته است.

خسروپناه در پایان این کتاب، روشنفکری در نگاه مقام معظم رهبری را آورده است، روشن‌فکری از دیدگاه ایشان را به سه دسته روشنفکر حقیقی، روشنفکری غیر حقیقی مخالف مذهب و روشنفکری غیر حقیقی و موافق با مذهب تقسیم کرده است.

یادآوری می‌شود که کتاب «جریان‌شناسی فکری ایران معاصر» به بهای 58000 ریال، در 2000 نسخه برای نخستین‌بار به همت مؤسسه فرهنگ حکمت نوین اسلامی منتشر شده است.

این کتاب در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب به زودی عرضه می شود.
آثار مکتوب زیر از این نویسنده و پژوهشگر علوم اسلامی در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است:
•آسیب شناسی جامعه دینی
•فلسفه های مضاف 1
•فلسفه های مضاف

چهارشنبه 21 بهمن 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط