loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«گرگ‌ها از برف نمی‌ترسند» بایرامی برنده جایزه کتاب سال

نویسندگان مرتبط : محمدرضا بایرامی

جایزه کتاب سال بخش داستان کودک و نوجوان، به محمدرضا بایرامی رسید تا تلاش‌های 10 ساله نگارش رمانی نوجوانانه بی‌نتیجه نماند. «گرگ‌ها از برف نمی‌ترسند» بایرامی فاجعه‌ای در یکی از روستا‌های سبلان را روایت می‌کند که فقط پنج خانوار جمعیت دارد و دو نوجوان، قهرمانانه داستان را جلو می‌برند.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) روستایی که بایرامی از آن صحبت می‌کند در میان کوه‌های سبلان محصور شده و پس از آن‌که زلزله‌ای در آن منطقه رخ می‌دهد، برفی سنگین شروع به باریدن می‌کند.

فتاح و یوسف، نوجوانانی‌اند که شخصیت‌های اصلی داستان بایرامی را شکل می‌دهند و زمانی که فاجعه‌ای سخت روستای کوچک این دو را زیر و رو می‌کند، تلاش‌های آن‌ها برای جنگ با طبیعت شروع می‌شود.

کتاب در 18 فصل جلو می‌رود و اکثر قسمت‌های اثر در یک روستای کوچک 5 خانواری (ایرات دره سی) می‌گذرد.

همچون چند داستان اخیر بایرامی، گرگ‌ها کاراکترهایی ویژه در این کتابند که دو نوجوان رمان باید با آن‌ها نیز مقابله کنند.

استفاده‌های از فضاهای بومی از جمله ویژگی «گر‌گ‌ها از برف نمی‌ترسند» است که به نظر می‌رسد بایرامی در ایجاد و پرداختن به جزئیات آن متبحرانه عمل کرده است.

تصویرسازی جلد این رمان را آناهیتا شمس و اجرای جلد آن را بهزاد غریب‌پور انجام داده‌اند. این کتاب 279 صفحه‌ای با شمارگان 3300 نسخه و قیمت 4000 تومان توسط انتشارات قدیانی به چاپ رسیده است.

تلاش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) برای گفت‌وگو با بایرامی درباره این اثر و جایزه کتاب سال بی‌نتیجه ماند و او ترجیح داد از اظهار نظر درباره کتابی که کتاب سال جمهوری اسلامی شده خودداری کند.

محمدرضا بایرامی متولد سال 1344در اردبیل است؛ کوهپایه‌ای در سبلان که اکثر ماجراهای آثار این نویسنده در آن شکل می‌گیرند.

بایرامی اگرجه به عنوان داستان‌نویس حوزه نوجوان شناخته می‌شود؛ اما کتاب‌هایی هم برای مخاطب بزرگسال نوشته که «پل معلق» از آن جمله است.

او جایزه «کبرای آبی» سوئیس را برای کتاب «کوه مرا صدازد» دریافت کرده و از جمله آثار او می‌توان به «بر لبه پرتگاه (رمان)»، بعد از کشتار (مجموعه داستان)، رعد یک بار غرید (داستان)، دود پشت تپه (رمان نوجوانان) ، عقاب‌های تپه60 (رمان نوجوانان)، دشت شقایق‌ها (خاطره ادبی)، هفت روز آخر (خاطره ادبی)، به کشتی نشسته (داستان)، به دنبال صدای او (مجموعه داستان)، عبور از کویر (داستان)، همراهان (مجموعه داستان) و دره پلنگ‌ها اشاره کرد.

از بایرامی کتابهای زیر در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است:
در مینودر
دشت شقایق ها
سه روایت از یک مرد
عبور از کویر: بر اساس زندگی سردار شهید حاج علی محمدی پور
هفت روز آخر
پاییز صحرا
پل معلق

جمعه 23 بهمن 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط