loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تجدیدچاپ «نیایش عارفان»

کتاب نیایش عارفان، شرح حکمت و معنویت شیعی در دل دعای کمیل نوشته محمد فنایی اشکوری از سوی مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی منتشر شد.

در کتاب نیایش عارفان کوشیده شده تا در حد بضاعت حکمت و معنویت ناب شیعی از دل دعای کمیل استخراج شود. در شرح و بسط مفاهیم و معارف این دعا کوشش شده است تا نخست آنچه را به صرافت طبع از کلمات و عبارات خود دعا فهمیده می شود بیان شود. آنگاه از آیات شریفه قرآن برای بسط و تعمیم این معارف بهره برده شده است.

این کتاب از یک مقدمه، دو بخش و یک ضمیمه تشکیل شده است. مقدمه بیانی کوتاه در معرفی کمیل و دعای کمیل است.

در بخش اول با عنوان «اسرار نیایش» حقیقت دعا از دیدگاه معارف اسلامی و تعالیم مکتب اهل بیت(ع) بحث شده است. در این بخش به موضوعاتی چون جهان بینی معنوی، نردبان عروج، ذکر و یاد حق، سپاس منعم، عرض نیاز، مراتب و شرایط دعا، اجابت دعا و آثار دعا مورد بررسی قرار گرفته است.

در گزیده ای از این بخش ذیل عنوان «توسل» آمده است: «شک نیست که توسل نیز مانند هر مفهوم دینی دیگری ممکن است رنگ عامیانه گیرد و مورد سوء فهم واقع شود. ممکن است نقش و شان وساطت و واسطه فراموش شود و به واسطه توجه استقلالی شود و ذی الواسطه که خداوند است مورد غفلت واقع شود، که این خطا باید تصحیح شود.»

بخش دوم شرح جمله به جمله دعای کمیل را در بردارد و در پایان اصل دعا و ترجمه آن در ضمیمه آمده است.

در گزیده‌ای از بخش دوم ذیل فراز «و کل سیئة امرت باثباتها الکرام الکاتبین الذین وکلتهم بحفظ مایکون منی» می خوانیم: «دو فرشته بر اعمال انسان ناظرند. به زبان نمادین گفته شده است که فرشته متوکل بر سمت راست حسنات را و فرشته متوکل بر سمت چپ سیئات را می نویسد. ملک سمت راست حاکم بر ملک سمت چپ است. حسنات را ده برابر می نویسند. در ثبت سیئات عجله نمی کنند. در حدیث است که پس از گناه تا هفت ساعت به عبد عاصی فرصت داده می شود؛ اگر دراین مدت توبه نکرد ملک سمت چپ گناهان را ثبت می کند. آنان چون چنین کریمانه با عبد رفتار می کنند «کرام الکاتبین»،(نویسندگان کریم) می گویند.»

کتاب نیایش عارفان، شرح حکمت و معنویت شیعی در دل دعای کمیل نوشته محمد فنایی اشکوری در 351 صفحه و با شمارگان 3000 نسخه برای دومین بار در سال جاری از سوی مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی منتشر شده است.

دوشنبه 17 اسفند 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط