loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مشروطه و حافظه تاریخی انقلاب اسلامی در شماره جدید زمانه

هشتاد و دومین شماره ماهنامه اندیشه و تاریخ سیاسی ایران معاصر «زمانه» با موضوع مشروطه و حافظه تاریخی انقلاب اسلامی منتشر شد.

هشتاد و دومین شماره ماهنامه اندیشه و تاریخ سیاسی ایران معاصر «زمانه» با موضوع مشروطه و حافظه تاریخی انقلاب اسلامی منتشر شد.

سرمقاله این شماره با عنوان « مشروطه با کدام نگاه» است. در این سرمقاله می خوانیم: تاریخ در تکوین هویت و شکل‌گیری نظام باورهای جامعه نسبت به ماهیت رویدادهای تاریخی تأثیر بنیادین دارد؛ زیرا رفتارهای تاریخی نیاکان هر جامعه الگویی است که خودآگاه یا ناخودآگاه در رفتار سیاسی جمعی امروز آن جامعه هویدا می‌شود.

تاریخ معاصر، به‌ویژه دوره مشروطه و انقلاب اسلامی ایران، به دلیل تأثیر عمیقش بر تحولات آینده این ملّت، دوره مهم و حساس تاریخ ایران محسوب می‌شود؛ زیرا در پی انقلاب مشروطه مباحثی چون مشارکت سیاسی، مشروعیت‌خواهی و هویت‌طلبی برای اولین‌بار در ادبیات سیاسی آن دوره مطرح شد و از سوی دیگر میان حاکمیت با مردم و دیانت رابطة نسبتاً مطلوبی برقرار گردید؛ با این حال این پیوند در عمل برقرار نشد و این نظام تفاوت چندانی با دورة استبداد پیدا نکرد؛ ازاین‌رو سیر تاریخی برای تحقق این خواسته سرانجام به انقلاب اسلامی منتهی شد که ارتباط حاکمیت با مردم و نیز دیانت را در عرصه نظر و عمل برقرار ساخت. با این حال به دلیل وجود دو گروه کلی سکولار و اسلام‌گرا، که در دوره مشروطه فعالیت می‌کردند، دو دیدگاه ــ که متأثر از این گروه‌ها هستند ــ در عرصه تاریخ‌نگاری مشروطه وجود دارد. قرار گرفتن پایه‌های انقلاب اسلامی بر روی رویدادهای تاریخی ایران، به‌ویژه تحولات فکری، سیاسی و اجتماعی عصر مشروطه، نیز که برخلاف خواستة گروه سکولار بود، به تحلیل غیرواقعی وقایع آن عصر منجر شده است؛ ازاین‌رو بجاست برای شناخت صحیح این دوره دو اصل جامعیت و تناسب را به کار بست.

«مشروطیت و حافظۀ تاریخی انقلاب اسلامی»، «از مشروطه انگاری تا مشروطه انکاری»، «گذرگاه مشروطه»، «آخوند خراسانی و دغدغه هایش»، «از اختلاف در مشروطه تا مشروطۀ اختلافی»، «آنچه از او بر مشروطه گذشت»، «مرغ هند بر شاخسار ایران!»، «تاریخ سازِ تاریخ آموز»، «تاریخ به سبک شفاهی»، «ایدئولوژی نهضت مشروطیت چیست»، «آینۀ شکسته» و «سیری در آثار مشروطه ای معاصر» از دیگر مطالب منتشر شده در شماره جدید زمانه است.

همچنین خبر و نظر و چکیده انگلیسی از دیگر بخش های این شماره است.

زمانه، نشریه اندیشه و تاریخ سیاسی ایران معاصر است که با مدیر مسؤولی و سردبیری محمد رحیم عیوضی به صورت ماهنامه منتشر می‌شود.

دوشنبه 17 اسفند 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط