loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

اندیشه سیاسی شیخ زنجانی

چاپ نخست کتاب «اندیشه سیاسی شیخ عبدالکریم زنجانی» نوشته یوسف‌ خان‌محمدی از سوی موسسه بوستان کتاب منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این اثر، برای نخستین‌بار ضمن بررسی مبانی فکری شیخ عبدالکریم زنجانی و نیز فعالیت‌های سیاسی‌اش در جهان اسلام، خواننده را با تفکر سیاسی او آشنا می‌کند.

یکی از علل جهان اسلام، وجود اختلاف مذهبی و تشتت در بین آنهاست. رفع یا کم‌رنگ کردن این اختلاف‌ها از دغدغه‌های اندیشمندان مسلمان نظیر شیخ عبدالکریم زنجانی بوده است. زنجانی علاوه بر مرجعیت دینی شیعیان، استاد فلسفه اسلامی در نجف اشرف و آشنا به مبانی فلسفه غرب بود. در اندیشه شیخ عبدالکریم زنجانی، عمده‌ترین علت انحطاط مسلمانان، اختلافات مذهبی است و برای غلبه بر مشکلات جهان اسلام باید به اسلام اصیل برگشت و به تعالیم آن عمل کرد. بررسی اندیشه زنجانی درباره حکومت اسلامی، اقتصاد و اخلاق اسلامی، هم در فهم نظریه علمای شیعه درباره مسائل معاصر و حکومت اسلامی در دوره غیبت مفید است و هم از نتایج تحقیقات او می‌توان در بررسی مسائل و مشکلات نظام جمهوری اسلامی ایران بهره برد. پرسش اصلی اثر حاضر این است که مبانی نظری و اجتماعی اندیشه سیاسی زنجانی چیست؟ و مولفه‌های اندیشه سیاسی وی کدام است؟

بر اساس مطالب کتاب، اندیشه و عمل سیاسی شیخ عبدالکریم زنجانی، متاثر از مبانی فکری اسلامی و از نوع اصلاحی و در پی سامان‌بخشی به جهان اسلام از طریق احیای اندیشه سیاسی اسلام و تشکیل حکومت اسلامی بوده است. او بر اساس مبانی عقلانی، معتقد به ولایت سیاسی فقهاست، هر چند دلایل نقلی را بر این امر کافی نمی‌داند.

براساس مطالب کتاب، زندگی سیاسی انسان دارای دو دسته مسائل و مشکلات و نیازها و حتی بحران‌هاست. یک نوع از این مسائل در ردیف دغدغه‌ها و سوالات اساسی و آرمان‌های جاودانه همه انسان‌ها قرار می‌گیرد. پاسخ‌هایی که اندیشمندان و صاحب‌نظران به این مسائل می‌دهند، معمولا متفاوتند، به ویژه متدینان به دین آسمانی که در آن اصول ثابت و غیر متغیر وجود دارد. نوع دوم، مسائل و مشکلات زمانی و به اصطلاح مستحدثه، عصری و تاریخی‌اند . این نوع معضلات زمان‌مند وقتی در حوزه سیاسی و اجتماعی نمایان می‌شوند، توجه اندیشمندان را به خود جلب می‌کنند و آنان به تجزیه و تحلیل این مسائل می‌پردازند و پس از شناخت علت‌های آن، راهکار ارائه می‌کنند. وادار شدن متفکر به اندیشیدن در مسائل اجتماعی و پاسخ دادن به آنها، قسمتی از اندیشه سیاسی این عالم برجسته شیعی را تشکیل می‌دهد. عبدالکریم زنجانی هم در فعالیت‌های فکری و سیاسی خود به این دو نوع مسائل پرداخته است.

شیخ عبدالکریم در فقه، اصول، کلام، فلسفه و دیگر علوم اسلامی بیش از 70 جلد کتاب تالیف کرده که اکثر آنها منتشر شده‌اند.

کتاب حاضر در پنج فصل و یک خاتمه، سامان یافته است که عناوین فصول پنجگانه آن از این قرارند؛ زمینه‌های تکوین شخصیت سیاسی، مبانی اندیشه سیاسی زنجانی، جامعه سیاسی مطلوب، معضلات و مشکلات جهان اسلام، در جست‌وجوی خروج از انحطاط.

در انتهای این اثر، نمایه‌ای از آیات، روایات و اعلام نیز درج شده است.

چاپ نخست کتاب «اندیشه سیاسی شیخ عبدالکریم زنجانی» در شمارگان 1200 نسخه، 236 صفحه و بهای 47000 ریال راهی بازار نشر شد.

جمعه 21 اسفند 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط