loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

روایت زندگی شهید مدنی

«گزارش سفر» عنوان یکی از بیست کتاب قرار گرفته در مجموعه «قهرمانان انقلاب» است که به روایت زندگی شهید آیت‌الله اسدالله مدنی می‌پردازد.

این کتاب که به قلم زهرا حیدری و در شرح زندگی و سرگذشت یکی از شخصیت‌های تاثیرگذار در انقلاب اسلامی روایت شده است، از جمله آثار مربوط به گروه کودک و نوجوان نیز محسوب می‌شود.

داستان کتاب به‌گونه‌ای است که در آن چند تن از بچه‌های مدرسه در سفری به همراه معلم خود برای تحقیق در مورد زندگی آیت‌الله مدنی به تبریز، همدان و آذرشهر می‌روند و در مورد زندگی این شهید با کسانی که اطلاعاتی در مورد او دارند، به گفت‌و‌گو می‌پردازند.

در بخشی از این کتاب آمده است:قصه مردان انقلاب از وقتی آغاز شد که مردم این دیار علیه ظلم به پا خاستند. آنان از هر کوی و برزن، به میدان مبارزه قدم گذاشتند و گوش به فرمان رهبری سپردند که دور از وطن بود. ما در این مجموعه می‌خواهیم قصة خواندنی آن‌ها را برایتان نقل کنیم. با ما هم‌سفر باشید.

این کتاب در در شش بخش به زندگی شهید مدنی می‌پردازد؛ به‌گونه‌ای که کتاب در بخش نخست به چگونگی سیر زندگی این شهید از آذرشهر تا نجف را روایت می‌کند.

در این بخش از داستان نوشته شده است که آیت‌الله مدنی در آذرشهر در سال 1293 شمسی متولد می‌شود. در نوجوانی به مغازه پدرش در بازارچه نوازان آذرشهر می‌رود و کمک حال پدرش می‌شود. بعضی اوقات هم به مدرسه طالبیه تبریز می‌رود. در جوانی برای ادامه تحصیل وارد حوزه علمیه قم می‌شود و سپس راهی نجف می‌شود. تحصیلات حوزی را ادامه می‌دهد و پس از مدتی مشغول به تدریس می‌شود.

با ورود این کتاب به بخش دوم یعنی دره مرادبیک، آیت‌الله مدنی به علت کار زیاد، خون‌ریزی پیدا می‌کند و مجبور می‌شود از نجف به جای خوش آب و هوا برود و بر این اساس وارد دره مراد بیک همدان می‌شود.

قابل ذکر است که آیت‌الله مدنی پیش از انقلاب برای افشای چهره پلید رژیم مزدور پهلوی، حرکت تبلیغی خود را از همدان و از روستای دره مرادبیک برای پیاده کردن برنامه‌های اصلاحی آغاز کرد، به‌گونه‌ای که به دستور ایشان کسی حق نداشت که بدون حجاب اسلامی وارد آن روستا شود. همچنین خرید و فروش و شرب مشروبات را ممنوع کرد. این عمل ایشان باعث علاقه مردم متدیّن همدان به او شد و پس از اینکه وی را شناختند، گرد او جمع شدند.

بخش سوم داستان، زندگی آیت‌الله مدنی در خرم‌آباد را روایت می‌کند؛ در این مرحله شهید مدنی از همدان به شهر خرم‌آباد نقل مکان می‌کند.

در بخش‌های چهارم تا ششم نیز این کتاب به زندگی آیت‌الله مدنی به ترتیب در بندر گنگان، باغ مش عزیز در همدان و تبریز می‌پردازد.

در مورد شهید مدنی قابل ذکر است که وی نخستین کسی بود که در نجف با امام(ره) همراه شد و با تعطیل کردن کلاس‌های خود در نجف و تشکیل مجالس سخنرانی در جهت افشای چهره پلید رژیم پهلوی گام برداشت. او از زمان تبعید حضرت امام(ره) به نجف، همواره در کنار امام بود.

این کتاب به همراه دیگر کتب مجموعه قهرمانان انقلاب در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

یکشنبه 1 فروردین 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط