loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ساعت‌ها همه خوابند

«ساعت‌ها همه خوابند» عنوان مجموعه داستانی به قلم حسین‌علی جعفری است که محوریت دفاع مقدس و متناسب با ادبیات پایداری و مقاومت روایت شده است.

در 16 داستان این مجموعه، جعفری در روایت برخی از داستان‌ها از تخیل و در برخی دیگر از واقعیات استفاده کرده است. علاوه بر این در شرح این داستان‌های مرتبط با جنگ، نویسنده گاه مستقیما به جنگ پرداخته و گاه به پیامدهای آن اشاره کرده است. علاوه بر این در این مجموعه با نگاهی یکطرفه زیبایی‌های مقاومت و زشتی‌های جنگ نشان داده شده است.

از طرف دیگر، در نگارش داستان‌های کوتاه این کتاب، نویسنده سعی بر آن داشته که در روایت فضای داستان‌ها، زبانی ساده را بکار برده و همچنین از تکنیک‌های داستانی به خوبی استفاده کند و بر این اساس نگاهی تازه به موضوع داشته باشد و مضمون‌های جدیدی را نیز در آن قرار دهد.

نویسنده برای نام‌گذاری این کتاب، از عنوان یکی از داستان‌های این مجموعه استفاده کرده است. اگرچه شاید اعتبار و آشنایی مخاطبان با داستان «ساعت‌ها همه خوابند» که پیش از این در دومین جشنواره ادبی داستان کوتاه دفاع مقدس(یوسف) مقام نخست کشوری را نیز کسب کرده، دلیل دیگری برای انتخاب این نام برای کتاب بوده است.

در یکی از داستان‌های کتاب «ساعت‌ها همه خوابند» آمده است:
«ماشین را پشت دیوار بلند مسجد پارک کرد که هم توی دید دشمن نباشد و هم ترکش نخورد. اول می‌بایست می‌رفت سراغ مغازه‌ها. اولین مغازه در نداشت و بوی ماست ترش می‌داد. چند مغازه آن طرف‌تر سوپرمارکت ایمان بود که تابلوش جلوی در کج و کوله‌اش افتاده بود. بوی بدی از مغازه می‌زد بیرون. رفت سراغ قفسه کمپوت‌ها و یک قوطی کمپوت گلابی برداشت.
سروان گفته بود:‌ «تاریخ گذشته نباشد»
قوطی کمپوت را زیر و رو کرد و تاریخ انقضا را پیدا نکرد. این انفجار نزدیک‌تر بود. دیوار مغازه لرزید و... »

«سیب»،‌ «ساعت‌ها همه خوابند»، «یوسف من»، «کبوتری روی آنتن»، «ارتفاع» و «برای تو نمی‌میرم» از جمله داستان‌های این مجموعه محسوب می‌شوند.

همچنین مجموعه داستانی «من سرباز هخامنشی بودم» درباره خاطرات دفاع مقدس کتابی دیگر از حسین‌علی جعفری است. جعفری، هم‌اکنون نیز علاوه بر داستان « سیب را درسته باید خورد» و مجموعه داستان تازه‌ای به نام «گلا» ، رمانی دیگر تحت عنوان «مردی که یک پا داشت» را نیز در حال نگارش دارد.

«حسین‌علی جعفری» پیش از این نیز مجموعه داستان «ماه تمام بود» و مجموعه شعر «عطش باران» را با موضوع جنگ به چاپ رسانده است.

نیاز به یادآوری است که مجموعه داستان «ساعت ها همه خوابند» در بخش ادبیات داستانی بزرگسال و با موضوع آزاد به عنوان اثر برتر کتاب سال شهید غنی پور معرفی شده است.

یکشنبه 1 فروردین 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط