loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

اندیشه‌های اجتماعی مطهری

نویسندگان مرتبط : مرتضی مطهری

کتاب «سیری در اندیشه‌های اجتماعی شهید آیت‌الله مطهری» نوشته علی باقی نصرآبادی از سوی موسسه بوستان کتاب به چاپ سوم رسید. این اثر جلوه‌های فکری استاد شهید را در مسایل اجتماعی و جامعه‌شناسی ترسیم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نوشتار حاضر گرانمایه‌ترین جلوه‌های اندیشه آیت‌الله مطهری را در مسایل اجتماعی و جامعه‌شناسی، بررسی و تحلیل می‌کند تا راه‌گشای مطالعه و پژوهش در حوزه‌های جامعه‌شناسی باشد.

بدون شک در سلسله علمای اصولی شیعه، استاد مطهری جایگاه ویژه‌ای در تاریخ معاصر ایران دارد، زیرا این متفکر شیعی با اشراف خاصی که بر شریعت مقدس اسلام و اصول حاکم بر آن داشت، توانست ایمان دینی را به گونه‌ای ارایه کند که از هر جهت معضلات بشر عصر کنونی را پاسخ‌گوید.

از این‌رو استاد مطهری، متفکری درد آشنا و واقف به مسایل اجتماعی و مقتضیات زمان خویش بود و از طرف دیگر، تاریخ پرماجرای کشور ما از نیم قرن اخیر به ویژه در ابعاد فرهنگی، هیچ‌گاه به درستی نوشته و شناخته نخواهد شد، جز این که نقش و تاثیر ارشادها و تحقیق‌های استاد مطهری را در میان آنها به خوبی در نظر گیریم و بازشناسی کنیم.

براساس مطالب کتاب، اگر استاد مطهری را از جهت نقش اساسی که در اصلاح‌گری و روشن‌فکری دینی معاصر ایفا کرده است، مورد بررسی قرار دهیم، یکی از اصلی‌ترین تلاش‌های وی برقراری ارتباط میان نسل قدیم و جدید بود، اما واقعیت‌های یک دهه گذشته موید این مطلب است که ما تا رسیدن به فضای مطلوب فرهنگی، فاصله بسیار داریم، چرا که متاسفانه ایجاد محدودیت‌های غیر منطقی در فضای فکری و فرهنگی جامعه، موجب سکون تدریجی جریان اندیشه و برخورد سالم افکار و در نتیجه ضعف شدید در پویایی و جوشش فکری جامعه شده است و امروزه حضور در عرصه اندیشه و برخورد فعال و سازنده با آرا و عقاید موجود در این حوزه بی‌کران، بلوغ فکری و فرهنگی خاصی می‌طلبد که متاسفانه بسیاری از ما هنوز به آن حد از رشد نرسیده‌ایم.

نگارنده در تدوین این اثر، سعی بر این داشته است با طرح نظریات جامعه‌شناختی استاد مطهری و همچنین مقایسه آن با دیدگاه‌های جامعه‌شناسی، پاره‌ای از اندیشه‌های اجتماعی و فرهنگی وی را در جامعه‌شناسی، که هنوز به طور علمی سیستماتیک بررسی نشده است، ارزیابی و نقد و بررسی کند.

نوشته حاضر در پنج بخش تنظیم شده است. در بخش اول که در حقیقت مدخلی است برای ورود به متن اصلی کتاب، کلیات، طرح مساله و دیدگاه‌های تحقیق بررسی می‌شوند و سعی می‌شود تا حد ممکن، مساله و سوال اصلی را به درستی تبیین و مطرح کند، چارچوب مطالعاتی و محدوده آن را نشان داده و مشخص سازد که این نوشته به دنبال پاسخ‌گویی به کدام پرسش‌هاست.

در بخش دوم، عوامل موثری که زمینه‌ساز تکوین اندیشه جامعه‌شناختی استاد مطهری بوده‌اند، در سیزده فصل، بیان شده‌اند.

در بخش سوم، چهارم و پنجم، اندیشه‌های فرهنگی و اجتماعی استاد مطهری در زمینه‌های اصالت فرد و جامعه، تکامل اجتماعی، قشربندی و نابرابری‌های اجتماعی، سنت و قانونمندی‌های اجتماعی جامعه‌شناسی جوانان با بیان توصیفی، تحلیلی و انتقادی، جای دارد.

در انتهای این اثر علاوه بر نتیجه‌گیری کتاب، کتاب‌نامه‌ای از منابع فارسی و لاتین نیز درج شده، همچنین نمایه‌ای از آیات، روایات، اعلام و موضوعات نیز به چاپ رسیده است.

چاپ سوم کتاب «سیری در اندیشه‌های اجتماعی شهید آیت‌الله مطهری» از سوی موسسه بوستان کتاب در شمارگان 1200 نسخه، 412 صفحه و بهای 95000 ریال راهی بازار نشر شده است.

دوشنبه 30 فروردین 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط