loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مجتهدی: عمیق شدن در علوم، مشکل علوم انسانی را حل می‌کند

نویسندگان مرتبط : کریم مجتهدی

رئیس گروه فلسفه غرب پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: مشکل اصلی علوم در ایران تدریس سطحی برخی اساتید و دانشجویان کم تلاش است، که راه حل مقابله با آن عمیق شدن در شاخه‌های درسی علوم انسانی است.

کریم مجتهدی، نویسنده و استاد فلسفه دانشگاه تهران درگفت‌وگو با شبکه ایران به بررسی مشکلات علوم انسانی که چندی‌ است مورد سوال قرار گرفته پرداخت و گفت: معضل علوم انسانی عمیق‌تر از آن است که با تغییر دادن ظواهر کار درست شود.

وی با بیان اینکه قبول دارم که بیشتر کتاب‌های علوم انسانی ترویج علم سطحی و مقایر با اندیشه‌های اسلامی است، تصریح کرد: اما به نظر می‌رسد در رشته‌هایی مثل فلسفه باید نحوه تدریس تغییر کند.

رئیس گروه فلسفه غرب پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در مورد اسلامی کردن علوم انسانی که امروزه مطرح می‌شود، افزود: مشکل اصلی علوم در ایران، تدریس سطحی برخی اساتید و دانشجویان کم تلاش است، که راه حل مقابله با آن عمیق شدن در شاخه‌های درسی علوم انسانی است و از این طریق می‌توانیم به علم درستی دست پیدا کنیم.

مجتهدی در ادامه تاکید کرد: ما برای رسیدن به عمق مطالب باید به سراغ فلسفه برویم چرا که فلسفه اساساً کارش مقابله با سطحی اندیشی است، و راه حل اصلی علوم انسانی خارج شدن از سطحی بینی و موشکافی دقیق نسبت به علوم است.

وی اولین قدم برای اصلاح را، پیدا کردن مسائل اصلی و تفکیک آن از علوم کوچک دانست، و گفت: این مشکل امروز مختص رشته علوم انسانی نیست و حتی در رشته‌های مهندسی و دکتری هم وجود دارد.

نویسنده کتاب «فلسفه غرب» یکی دیگر از علل انحراف در علوم را، مشکلات و مسائل بیکاری عنوان کرد و گفت: بیکاری موجب بی‌اعتمادی جوان نسبت به رشته و توانایی خودش می‌شود، که این بی‌اعتمادی حتی در رشته‌های پزشکی و مهندسی نیز دیده می‌شود و موجب کم شدن انگیزه و به تبع آن بی‌انگیزگی در پژوهش است.

وی یادآور شد: بنابراین وقتی در علمی پژوهش کم شود قطعاً پیشرفت علم به کندی انجام می‌شود و انحراف و استفاده از ترجمه‌های نادرست زیاد می‌شود.

این نوسینده آثار فلسفی تاکید کرد: این را مسلم بدانید که نقد علم غرب ضروری است و این یک واقیت است که هیچ کسی در غرب دلش برای اندیشه ایرانی نمی‌سوزد، اما نقدی باید انجام شود که بر اساس تفکر انجام شود.

مجتهدی در پایان اعتماد به غرب را اشتباه بزرگی دانست و خاطرنشان کرد: حتی کسانی‌ که به ظاهر اظهار دوستی نسبت به ایران می‌کنند اما در درون عقب ماندگی علمی ایران برای آنها بی‌اهمیت است.

کریم مجتهدی استاد فلسفه در دانشگاه تهران است. او سهم به‌سزایی در رشد پژوهشهای فلسفی در ایران داشته است. وی در همایش چهره‌های ماندگار ایران به عنوان چهره ماندگار فلسفه انتخاب شده است.

از دکتر مجتهدی کتابهای زیر در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است:
افکار کانت
داستایفسکی
درباره هگل و فلسفه ی او: مجموعه مقالات
دکارت و فلسفه ی او
فلسفه و تجدد
فلسفه تاریخ
فلسفه در آلمان (از لوتر تا نیچه)
فلسفه در قرون وسطی (مجموعه مقالات)
فلسفه و غرب (مجموعه مقالات)

چهارشنبه 1 اردیبهشت 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط