loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تجدیدچاپ خاطرات «دیده بان»

حجت ایروانی از دیده‌بانان توپخانه در سال‌های جنگ بوده که خاطرات خود را در کتاب‌های؛ «تپه‌های لاله سرخ»، «آلواتان»، «آتش به اختیار» و «دیده‌بان» روایت کرده است.

انتشارات سوره مهر چاپ دوم کتاب «دیده‌بان» را در نمایشگاه کتاب 23 عرضه می‌کند._
ایروانی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اظهار داشت: خاطرات دیده‌بانی‌ام برای توپخانه مربوط به سال 1363 تا پایان جنگ تحمیلی و عملیات‌هایی مانند؛ کربلای 5 و والفجر 8 در کتاب‌های؛ "تپه‌های لاله سرخ"، "آلواتان"، "آتش به اختیار" و "دیده‌بان" منتشر شده‌اند.

وی درباره نحوه دیده‌بانی توپخانه گفت: در این نوع دیده‌بانی باید حدود 7 کیلومتر دورتر از خط مقدم قرار می‌گرفتیم. دیده‌بانان ایرانی این فاصله را می‌شکستند و در فاصله‌ حدود یک کیلومتری قرار می‌گرفتند. با موتور به خط اول می‌رفتند و آتش را به خطوط دشمن هدایت می‌کردند.

ایروانی با اشاره به یکی از جذاب‌ترین خاطراتش تصریح کرد: در محلی به نام پتروشیمی در پشت اروندرود و در منطقه شلمچه، ساختمان مرتفعی وجود داشت که نیروهای ارتش متجاوز صدام برای دیده‌بانی از آن استفاده می‌کردند. در عملیاتی منحصر به فرد موفق به انهدام آن ساختمان شدیم.

وی ادامه داد: برای این عملیات توپ‌های 130 را به فاصله یک کیلومتری خطوط دشمن انتقال و برای جلوگیری از شناسایی هواپیماهای عراقی آن‌ها را در سوله‌های بزرگ احداثی‌مان قرار دادیم. پس از حدود یک هفته عملیات و شلیک 200 توپ ساختمان مرتفع پتروشیمی و محل دیده‌بانی دشمن سقوط کرد.

کتاب های «آلواتان‏» و «تپه‌های لاله سرخ» در سال 1369، کتاب «آتش به اختیار» در سال1370و کتاب «دیده‌بان» در سال 1372 توسط دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری منتشر شده‌اند.

در بین این آثار کتاب «آتش به اختیار» توسط انتشارات سوره مهر به چاپ دوم رسیده و کتاب «دیده‌بان» نیز برای عرضه در نمایشگاه کتاب 23 به چاپ دوم می‌رسد.

پنجشنبه 2 اردیبهشت 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط