loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تجدیدچاپ «جهان تاریک»؛ در شناخت فرقه شیطان‌پرستی

کتاب «جهان تاریک؛ شناخت و نقد فرقه شیطان‌پرستی» نوشته حمید کریمی از سوی موسسه بوستان کتاب تجدید چاپ شد. نوشتار حاضر، در دو بخش و چند گفتار به نقد و بررسی آیین شیطان‌پرستی پرداخته است.

در بخش نخست، گروه یزیدیان یا شیطان‌پرستان قدیمی، موسس آن، عقاید، تکالیف و آداب و رسوم و کتب مقدس آنها ذکر و بررسی شده‌اند و در بخش دوم شیطان‌پرستی جدید و گروه کلیسای شیطان که در قرن بیستم ظهور کرده، در ضمن چند گفتار طرح و بررسی می شوند.

به عقیده نویسنده این اثر، ادیان یا آیین‌ها یا نحله‌های جدید فکری، انواع مختلف دارند. تنوع این ادیان به لحاظ سن اعضا، محل زندگی آنان(شهر و روستا)، نحوه زندگی افراد(زندگی ریاضت بار در عزوبت یا غوطه‌ور شدن در هرزگی جنسی)، اعمال و شعائر(از سرود و نماز گرفته تا مدیتیشن، رقص، قربانی شعائری و رفتارهای جنسی) آن قدر زیاد است که در ابتدا هرگونه وجود رسمی و سنتی وجه اشتراک بین آنها را نفی می‌کند. در عین حال برخی صفات مشترک، کم و بیش در آیین‌های جدید مشاهده می‌شود.

کرمی درباره صفات مشترک این آیین‌های می‌نویسد: «1ـ معمولا اعضای این فرقه‌ها، دلبسته‌تر و پای‌بندتر و متعصب‌تر از کسانی هستند که به ادیان رسمی معتقدند.
2ـ عضویت در این گروه‌ها در جامعه، غیر مانوس و غیر طبیعی است. برخی فرقه‌ها در غرب و عموم آنها در کشوری با دین رسمی و قوی مانند اسلام در ایران، تشکیلاتی کم و بیش مخفی و زیرزمینی تشکیل می‌دهند و اعضا را از بازگویی آنچه در محافل خصوصی می‌گذرد بر حذر می‌دارند.
3ـ‌ وجود رهبر مورد پذیرش و غیر معتقد به دین سنتی که تمام جوانب زندگی مریدان اعم از غذا، مسکن، همسر، لباس و حتی حق حیات را تعیین می‌کند.
4ـ ادعای دسترسی به حقیقت، بهتر و بیشتر از ادیان گذشته.
5ـ تفاوت‌ روشن بین «آنان» که به طور متجانس، خوب و الهی هستند و «ما» که به طور هماهنگ، بد و شیطانی هستیم.
6ـ مدعی هستند که راهی سریع، مرحله‌بندی شده و قابل اجرا برای رسیدن به حقیقت دارند.»

برخی از جوانان و افراد دیگر به علل مختلف مانند مشکلات خانوادگی، کمبود محبت، عدم اطلاع کافی از آموزه‌های اصیل دین اسلام، نارسایی‌ها و آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی، به این آیین‌ها گرایش پیدا می‌کنند.

اگرچه جامعه مسلمان ایران بر خلاف بسیاری از جوامع غربی و مدرن و پست مدرن، از لحاظ گسترش این فرقه‌ها، دچار بحران نیست، اما علائم مشخص و معناداری که از رشد روز افزون این فرقه‌ها در کشورمان دیده می‌شود، ایجاب می‌کند تا محققان، گویندگان، رسانه‌ها، نظام تعلیم و تربیت و دیگران هر یک از طریقی به مقابله با این جریانات برخیزند.

ترجمه آثار، تالیف کتاب، تهیه آماری‌های مستند و دقیق از این گروه‌ها و حامیان و فعالیت‌های آنها، تهیه گزارش و فیلم و بالا بردن سطح آگاهی‌های مردم و به ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان، از اهم نیازهای جامعه کنونی ماست. برای مسلح شدن و مقابله با این امواج، نخستین گام؛ شناخت دقیق آنها از راه تهیه گزارش از کمیت و کیفیت رشد آنها، شناخت نحوه عضوگیری، تبلیغات، شعارها و آموزه‌های آنان در ظاهر و خفاست.

گام دوم تحلیل یافته‌ها و شمارش نقاط ضعف و قوت آنها و یافتن معادل و برابر آموزه‌های مثبت آنان در میان مفاهیم غنی دین اسلام به حسای می‌آید و گام سوم، بسط و ارائه آن نقاط مثبت و نشان دادن ضعف و زشتی نقاط منفی است. باید مشکلات، خلأها و نقص‌های نسل جدید را با استفاده از شیوه‌ها و ابزارهای روز بر طرف کرد تا با یک برنامه‌ریزی اساسی و منسجم، زمینه‌های هدایت و دوری از گمراهی جوانان را فراهم کرد.

یکی از فرقه‌های موجود در جهان کنونی، فرقه شیطان‌پرستی است. شیطان‌پرستی انواع متعددی دارد که دو گروه از آنها عبارتند از: الف) شیطان‌پرستی قدیمی یا یزیدیان؛ ب) شیطان‌پرستی جدید یا کلیسای شیطان.

این دو گروه اگرچه تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند، اما از جهاتی هم به یکدیگر شبیه‌اند؛ از جمله این که به شیطان احترام می‌گذارند.

چاپ دوم کتاب «جهان تاریک؛ شناخت و نقد فرقه شیطان‌پرستی» در شمارگان 2000 نسخه، 200 صفحه و بهای 29000 ریال راهی بازار نشر شد.

این کتاب در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

شنبه 4 اردیبهشت 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط