loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

یاد‌نامه آیت‌الله ‌بهجت(ره)

نویسندگان مرتبط : محمد محمدی ری شهری

کتاب «زمزم عرفان» یاد‌نامه آیت‌الله محمدتقی‌بهجت (ره)، تألیف آیت‌الله محمدی ری‌شهری است که به مسائل و موضوعات حج می‌پردازد. این کتاب از سوی سازمان چاپ و نشر دارالحدیث منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دارالحدیث، آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری در مقدمه کتاب، درباره چگونگی شکل‌گیری این مجموعه آورده است: «واگذار شدن نمایندگی رهبری در حج در اوایل سال 1370، ایجاب می‌کرد که برای بهره‌گیری هرچه بیشتر از مراسم سیاسی ـ عبادی حج و برگزاری هرچه بهتر آن، از انفاس قدسی آن آیت‌الله بهجت، در این سفر، توشه برگیرم. به همین دلیل، از آن تاریخ، هر ساله، پیش از عزیمت به سوی خانه خدا و پس از بازگشت از سفر، معمولاً به محضر ایشان شرف‌یاب می‌شدم و از رهنمودهای ایشان در زمینه‌های مختلف، بهره می‌بردم. دیدارهایی که با آن بزرگوار داشتم، گاه قریب به یک ساعت طول می‌کشید. در این دیدارها، ایشان مطالب متنوعی را درباره قرآن، حدیث، فقه، اصول، اخلاق، عرفان، کشف و کرامات علمای سلف، حج و سرپرستی حجّاج، امام‌خمینی(ره) و انقلاب اسلامی و برخی امور سیاسی، بیان می‌فرمودند. همچنین گاه، رهنمودهای خاصی درباره برخی افکار و اعمال داشتند، که این جانب، شماری از برجسته‌ترین مطالب ایشان را، گاه در محضر ایشان و گاه پس از آن، یادداشت می‌کردم.»

آیت‌الله ری‌شهری در بخش دیگری از مقدمه این کتاب افزوده است: «من از رهنمودهای ایشان، بسیار بهره برده‌ام و اکنون نیز بهره می‌برم و بدین جهت، پیش از دیگر اساتید و ذوی‌الحقوق، به یاد آن بزرگوار هستم. »

بر اساس گفتار‌های این کتاب، مؤلف امید دارد تا علاقه‌مندان به این مباحث بتوانند با بهر‌ه‌گیری از این کتاب، خودشان را به آن الگوی کامل نزدیک کنند و زمینه را برای تداوم انقلاب اسلامی تا ظهور حضرت امام مهدی ـ عجل‌الله فرج ـ فراهم سازند.

مجموعه این یادداشت‌ها اکنون در قالب این کتاب برای بهره‌گیری بهتر علاقه‌مندان به این مباحث، در چهار بخش تدوین شده است.

بخش نخست به جمع‌بندی مهم‌ترین رهنمودهای آیت‌الله بهجت اختصاص دارد. در این بخش افزون بر ارائه تحلیلی کوتاه و برخی آیات و روایات متناسب با موضوع، بخشی از رهنمودهای وی در کتاب‌های دیگر نقل شده‌اند و مکمل یادداشت‌های مؤلف است آمده است.

مطالب این بخش در ده فصل با این عناوین؛ قرآن، حدیث، فقه و اصول، ارزش‌های اخلاقی و عملی، فلسفه و عرفان، کشف و کرامات، حج و سرپرستی حجّاج، امام‌خمینی(ره) و انقلاب اسلامی، سیاست و رهنمودهای ویژه تنظیم شده‌اند.

در بخش دوم، گفت‌وگویی با فرزند گرامی وی حجت‌‌الاسلام والمسلمین علی بهجت، درباره پدر بزرگوارش صورت گرفته است.

بخش سوم، متن یادداشت‌های مؤلف از سخنان آیت‌الله بهجت در طول سال‌های 1370 تا 1387 و بخش چهارم، شرح حال مختصری از اغلب کسانی را شامل می‌شود که در متن کتاب، از آنها یاد شده است.

چاپ نخست کتاب «زمزم عارفان» یادنامه آیت‌الله محمد‌‌‌‌‌‌‌‌تقی بهجت(ره) نوشته محمد ری‌شهری، در قطع وزیری و 523 صفحه از سوی سازمان چاپ و نشر دارالحدیث، چاپ و روانه بازار نشر شده است.

گفتنی است درباره این عارف و عالم برجسته کتابهای زیر در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است:
امام زمان (علیه السلام) در کلام آیة الله بهجت
در محضر حضرت آیت الله العظمی بهجت (کتاب اول)
در محضر حضرت آیت الله العظمی بهجت (کتاب دوم)
در محضر حضرت آیت الله العظمی بهجت (کتاب سوم)

دوشنبه 6 اردیبهشت 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط