loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

گزارشی از رونمایی «مسئله 22 خرداد نبود، مسئله 22 بهمن بود»

نویسندگان مرتبط : سید محمدمهدی میرباقری

حجت‌الاسلام محمدمهدی میرباقری با بیان این که هدف هنر هدایت نفوس به سوی خداوند است، گفت: هنرمند جریان رسیدن به حق را که از بستر درگیری حق و باطل می‌گذرد، به خوبی درک می‌کند اما اگر شهود هنرمندانه نداشته باشد نمی‌تواند در عرصه هنر پیش برود.

مراسم رونمایی از کتاب مسئله 22 خرداد نبود مسئله 22 بهمن بود ظهر دیروز با حضور شاعران و اهالی فرهنگ ادب در سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب برگزار شد.
بنا بر این گزارش، در این مراسم حجت‌الاسلام محمدمهدی میرباقری رئیس فرهنگستان علوم انسانی گفت: این کتاب یک برگ از هنر انقلابی و هنر انقلاب اسلامی است و لازم است بحثی درباره ضرورت هنر انقلابی برای تکامل انقلاب اسلامی داشته باشیم.
وی افزود: بعد از رنسانس انقلاب به نامی در جهان نداشتیم جز انقلاب ما که در شرق عالم و با فرهنگ اسلامی رخ داد. رنسانس با زبان هنر مشروعیت جهانی برای خود ایجاد کرد. ما هم برای این که ادبیات انقلاب اسلامی را گسترش دهیم نیازمند انقلابی در حوزه هنر هستیم. غرب با ایجاد افق‌های جدید در هنر سنتی فرهنگ خود را منتقل کرد ما هم باید با تحول هنر اسلامی این کار را انجام دهیم تا فرهنگ انقلاب منتقل شود.
میرباقری همچنین درباره زبان هنر گفت: زبان هنر زبان تفاهم بین‌المللی است، هنر با حساسیت‌های انسان سروکار دارد و باعث ایجاد تحول در حوزه اندیشه انسانی می‌شود و سطح درک و لذت انسانی را ارتقاء می‌دهد. هنر سازوکار تکامل اجتماعی را برای جامعه فراهم می‌آورد. زبان هنر، زبان ارتباط با انگیزه‌های اجتماعی است در مسی تکامل هنر با ایجاد نیازها بستر آن را فراهم می‌کند هنری که در خدمت تکامل اجتماعی باشد مقدس است. هنرمندی هم موفق است که در حساسیت و احساس از فضای عمومی جامعه جلو باشد و با زبان هنر این احساس را بیان کند.
وی افزود: هنر به تعبیر خاص جزء علوم و دانش‌ها نیست. اما نقش منحصر به فرد آن، آن را با وجدان اجتماعی ارتباط می‌دهد. این رویکرد به هنر یک پا در هستی‌شناسی ما دارد ولی این کافی نیست که نگاه عارفانه به جهان داشته باشیم. باید در کنارش غایت عارفانه جهان را ببینیم و بعد بتوانیم احساس خود را از این تصویر به جامعه منتقل کنیم. همچنین در این نگاه هنر ما باید مراحل رسیدن جهان به آن نقطه متعالی و غایت را ترسیم کند.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی گفت: دومین نکته مهم این است که هنرمند باید جریان رسیدن به حق را که از بستر درگیری حق و باطل می‌گذرد بخوبی درک کند. اگر شعور هنرمندانه نداشته باشد و درگیری‌های شخص این دو جبهه را نبیند نمی‌تواند هنر را به پیش ببرد. هدف هنر هدایت نفوس به سوی خداست.
وی افزود: واحد مطلوب هنر جامعه است نه فرد، هنر در غرب این مسیر را طی کرده و در خدمت ایجاد حساسیت‌های لازم اجتماعی برای رسیدن از یک نقطه به نقطه دیگر است. الان هنر مدرن در آخرین پله است به درگیری تمدن‌ها رسیده است. بسیاری از فیلم‌های سینمایی امروز به سینمای آخر‌الازمان اختصاص دارد، آنها میل و نفرت ملت‌ها را در حوزه کلان جهت می‌دهند و به دنبال این هستند که جامعه را از فرهنگ مذهبی دور و لیبرال دموکراسی غربی برسانند.
حجت‌الاسلام میرباقری در ادامه بحث گفت: ما باید مشروعیت پایگاه‌های فکری آنها را به چالش بکشیم اگر هنر را وارد این چالش نکنیم رسالت هنر اسلامی انجام نشده است که در آن باید زیباشناسی معمول جهانی را تغییر و ذائقه بشری را ارتقاء دهیم. هنرمندی موفق است که در این درگیری عظیم رنج‌های بشری را می‌شناسد و از آنها می‌گوید. ما ناچاریم چنین هنری را ایجاد کنیم و به فضل انقلاب اسلامی ایران بستر مناسبی ایجاد شده است، باید تلاش کنیم این حرکت متوقف نشود.
وی افزود: مصداق عینی هنر اجتماعی متعهد را من در حادثه بعد از انتخابات 88 و شعرهای شاعران انقلابی می‌بینم. کلا سه نگرش درباره انقلاب در کشور وجود دارد، عده‌ای سکولارهای مسلمان هستند که غرب را می‌پذیرند و آن را مثبت می‌دانند، عده‌ای هم به دنبال مدرنیته اسلامی یعنی پوشاندن ردای اسلامی بر تن تجدد هستند، گرایش سوم هم متعلق به امام خمینی و رهبر معظم انقلاب است، در این نگاه تمام فساد عالم به فساد ولایت جهانی مربوط است و تاکید می‌کند که این نظام استکبار جهانی باید از بین برود و ماموریت‌ ما فراملی و فراتاریخی است.
میرباقری در انتهای مراسم گفت: نگاه اصیل انقلاب در تعامل با غرب قرار نمی‌گیرد و به دنبال سرنگونی نظام سلطه و جایگزینی یک نظام توحیدی و معنوی است. الان ما چالش فرهنگی میان این سه تفکر داریم. رسالت هنرمند این است که جبهه سوم را تقویت کند.

چهارشنبه 22 اردیبهشت 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط