loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

چاپ سیزدهم شرح حدیث «جنود عقل و جهل» امام خمینی(ره)

شرح امام خمینی (ره) برحدیث "جنود عقل و جهل" توسط موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی برای سیزدهمین بار منتشر شد.

این کتاب ارزشمند شرح مبسوط حدیث جنود عقل و جهل است که شیخ کلینی از زبان امام صادق (ع) در اصول کافی به اختصار روایت کرده است. امام خمینی (ره) در این اثر تلاش دارد در قالب شرحی بر یکی از معروف‌ترین احادیث عرفانی، مضامین بلند انسان شناختی، عرفان نظری، فلسفه اسلامی و اخلاق عملی را بازخوانی کند.

« سماعه بن مهران، راوى این حدیث (جنود عقل و جهل)، مى گوید: نزد امام صادق(ع) بودم، در حالى که جمعى از یاران و اصحاب آن حضرت گرد ایشان‏ بودند، سخن از عقل و جهل به میان آمد. آن حضرت فرمود: «عقل و لشکر او و جهل و لشکر او را بشناسید تا هدایت‏شوید.»

آن گاه امام(ع)، بنا به درخواست راوى با ذکر مقدمه اى درباره ‏چگونگى آفرینش عقل و جهل، لشکریان هر یک از آنها را (که براى‏هر یک، 75 لشکر است) بر شمرد. »

انگیزه حضرت امام(ره)، چنانکه از مقدمه خود ایشان برمى آید، دونکته است:

1. روش متداول علماى اخلاق براى تربیت اخلاقى، از نظر ایشان، ناکارآمد است و به تعبیر ایشان، کتب مربوط به اخلاق، به جاى‏آنکه دوا باشد، نسخه است. در واقع ایشان معتقد است که این‏کتاب ها به جاى پرداختن به اصل تربیت و تصفیه نفوس، در چنبره‏ الفاظ و اصطلاحات، گرفتار آمده اند.

2. حضرت امام(ره) بر این نکته ها پاى فشرده است که هدف اصلى و غایت قصواى صدور روایات، تصفیه نفوس است. بدین ترتیب،پیشوایان دینى که از نظر ایشان اطباى واقعى نفوس اند و به راز و رمز تهذیب و تربیت واقف اند، در روایات خود، بهترین شیوه را براى این هدف برگزیده اند و به جاى اینکه نسخه اخلاقى ارائه‏دهند، خود دوا را ارائه کرده اند.

کتاب «‌شرح حدیث جنود عقل و جهل»‌ از شش مقاله کلی تشکیل شده که درباره «نقل لفظ در حدیث شریف است، ‌تیمنا و تبرکا»‌،‌ «دربیان شمه‌ای از حقیقت عقل و جهل و بیان مراد حدیث شریف»، «در شمه‌ای از خصائص و صفات این دو حقیقت عقلیه و جهلیه به حساب آن چه در این حدیث شریف به آن اشاره فرموده»،‌ «در بیان شمه‌ای از حقیت اقبال و ادبار عقل و جهل کلی و جزئی»،‌ «در شرح اجمالی بعضی از الفاظ و احادیث شریف» و «در بین و شرح جنود عقل و جهل از بعضی وجوه که مقصود از تحریر این رساله است نه از جمیع وجوه» است.

گفتنی است این کتاب و دیگر کتابهای امام(ره) در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

سه‌شنبه 28 اردیبهشت 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط