loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

فلسفه فلسفه اسلامی

نویسندگان مرتبط : عبدالحسین خسروپناه

سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اثری دیگر از «عبدالحسین خسروپناه» را با عنوان «فلسفه فلسفه اسلامی» با رویکرد فلسفه‌پژوهی در حوزه مکاتب فلسفه اسلامی به چاپ رساند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، این کتاب با پاسخ‌گویی به پرسش‌هایی نظیر؛ چیستی فلسفه اسلامی، روش‌شناسی، ارتباط آن با سایر علوم و معارف، تبیین گزاره‌های فلسفی، آسیب‌شناسی، کشف ساختار فلسفه اسلامی، مقایسه گرایش‌ها و رویکردهای گوناگون و جایگاه فلسفه اسلامی، می‌خواهد با نگاهی معرفت‌شناسانه و فلسفی، به فلسفه اسلامی بنگرد.

به اعتقاد نگارنده این مجموعه، فلسفه اسلامی عمر طولانی و پایداری را سپری کرده و زمان آن رسیده است تا با نگاهی معرفت‌شناسانه به وصف، تبیین و ارزیابی درجه دوم آن پرداخت و پرسش‌های فلسفه مضافی را از فلسفه اسلامی جویا شد. برای دستیابی به پاسخ‌های معرفت شناسانه، تحقیق فلسفه فلسفه اسلامی یا فلسفه‌پژوهی در حوزه مکاتب فلسفه اسلامی ضرورت می‌یابد.

در این کتاب مباحث گوناگونی جای دارند که از میان نوآوری‌ها و نقدهای مطرح شده آن می‌توان «کشف چهار مدل فلسفه‌های مضاف به علوم و امور با رویکرد تاریخی یا منطقی»، «تأسیس دو مدل از فلسفه‌های مضاف به علوم و امور با رویکرد تاریخی و منطقی(نظریه دیدبانی)»، «تحلیل و ارزیابی و نقد تعاریف فلسفه اسلامی»، «تعریف جدیدی از حکمت نوین اسلامی با عنوان حکمت خودی»، «تطبیق حکمت خودی با نظام‌های فلسفی و علمی مشابه» و «تبیین واژه‌های کلیدی و نظام‌مندکردن تعاریف فیلسوفان» را نام برد.

این تحقیق نظریه ضرورت نوآوری در فلسفه اسلامی و تأسیس حکمت نوین اسلامی را ارایه می‌کند و با رویکرد تاریخی و منطقی به برخی از پرسش‌های درجه دوم و درباره فلسفه اسلامی توجه دارد.

کتاب فلسفه فلسفه اسلامی در هشت گفتار «چیستی و گونه‌های فلسفه‌های مضاف»، «نظریه دیدبانی(تأسیس فلسفه مضاف تاریخی ـ منطقی)»، «چیستی فلسفه فلسفه اسلامی»، «چیستی فلسفه یونان»، «چیستی فلسفه اسلامی»، «حکمت نوین اسلامی(حکمت خودی)»، «ساختار و قلمرو فلسفه اسلامی» و «آسیب‌شناسی فلسفه اسلامی» تنظیم شده است.

نخستین چاپ کتاب «فلسفه فلسفه اسلامی» را سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در شمارگان 2500 نسخه، 536 صفحه و بهای 70000 ریال روانه بازار نشر کرد.

از استاد خسروپناه، کتابهای «فلسفه مضاف»(2 ج)، «گستره شریعت» و «آسیب شناسی جامعه دینی» در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

پنجشنبه 30 اردیبهشت 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط