loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشار کتابی انتقادی درباره آرا و اندیشه های دکتر فردید

کتاب "فردید از نگاه دیگران" به کوشش بکتاش منوچهری از سوی انتشارات قصیده سرا با شمارگان 1000 نسخه در 368 صفحه منتشر شد.

این کتاب شامل تعدادی از نوشته‌ها و مقالاتی است که دیدگاهها و عقاید اشخاص درباره احمد فردید اندیشمند معاصر منعکس می‌کند. البته این همه آرا و اندیشه های فردید را مورد بحث قرار نمی دهد بلکه از زاویه انتقادی شدیدی آرای او را مورد بازشناسی قرار می دهند. چه بسا شاگردان و اساتید فلسفه ای بودند که گردآورنده می توانست مقالات و گفتگوهایی از آن برای غنی شدن کتاب استفاده کند.

کتاب "فردید از نگاه دیگران" شامل سه فصل است. فصل اول شامل نوشته‌ها، مقالات و مصاحبه‌هایی است که هر یک حاوی آرا و عقاید متفاوتی در مورد فردید است که بر حسب نام نگارنده مرتب و دسته‌بندی شده است.

در فصل دوم این کتاب بخشهایی از دو داستانک آمده که در هریک نویسنده شخصیتی را بر اساس ذهنیت خود از فردید خلق کرده است. این فصل از یکسو بیانگر عقیده نویسنده در مورد فردید و از سوی دیگر مبین اهمیت و جایگاه این متفکر در حوزه اندیشه است.

در فصل سوم کتاب نیز فهرستی از کلیه نوشته‌ها، کتابها،‌ مقالات و مصاحبه‌هایی که نامی از فردید در آنها ذکر شده گردآوری شده است.

از نویسندگانی که مقالات یا سخنانی از آنها در کتاب "فردید از نگاه دیگران" آمده می‌توان به داریوش آشوری، رضا براهنی،‌ رامین جهانبگلو، عبدالکریم سروش،‌ داریوش شایگان، یوسفعلی میرشکاک و احسان نراقی اشاره کرد.

منوچهری در مقدمه کتاب عنوان می‌کند: بیشتر کسانی که راجع به فردید مطلبی نوشته‌اند به دام افراط و تفریط گرفتار آمده‌اند. تصویر فردید همچنان در اتاق کم‌ نوری قرار گرفته و هنوز هم از او با القابی چون فیلسوف‌ سایه‌ها یاد می‌شود.

در نوشته داریوش شایگان در این کتاب می‌خوانیم: فردید شخصیت عجیبی است که بر تمامی نسلی از روشنفکران ایران واز جمله بر آل احمد تاثیر گذاشت. فردید متفکر هایدگری بود و فیلسوف آلمانی را چنان می‌ستود که به بت‌پرستی می‌مانست و از آنجا که در ضمن در عرفان نظری دست داشت ملغمه شگفت به وجود آورده بود که ذهنها را به حیرت وا می‌داشت.

جمعه 21 خرداد 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط