loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انسان از آغاز تا انجام

نویسندگان مرتبط : سید محمدحسین طباطبایی

کتاب «انسان از آغاز تا انجام» نوشته علامه سید محمدحسین طباطبائی با ترجمه و تعلیقات صادق لاریجانی به کوشش سیدهادی خسروشاهی از سوی موسسه بوستان کتاب تجدید چاپ شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اثر حاضر ترجمه‌ای از کتاب «الانسان» به قلم فیلسوف و مفسر بزرگ قرآن، علامه طباطبائی به شمار می‌آید که در سه رساله گوهرهای معارف قرآنی از دریای حقیقت را می‌کاود.

نحوه آفرینش انسان چگونه بود؟ فلسفه خلقت چه بود؟ در این دنیا چگونه باید باشد. پس از آن و در دنیای دیگر، مراحل انسان چیست؟ قبر، برزخ، نامه اعمال و... همه این مراحل از موضوعات بسیار ژرف و پرمعنایی‌اند که علامه طباطبائی در «کتاب الانسان» آنها را بررسی و وجود آدمی را در سه مرحله تبیین کرده است. قبل از دنیا، در دنیا، بعد از دنیا از مراحل این بررسی‌های سه‌گانه‌اند.

رساله سوم که از حیات پس از مرگ بحث می‌کند، از همه مفصل‌تر است. علامه طباطبئی در این حرکت فکری، لطایف قرآنی بسیاری از خود به جای گذاشت که هر یک به نوبه خود افکار ناب دیگری را می‌طلبد. «تفسیر قرآن با قرآن» همّ اصلی ایشان در این رساله‌هاست. این شیوه تفسیری گاه معانی بدیع و جالبی برای آیات قرآنی می‌یابد، معانی‌ای که در عین بلندی، از حدود ظواهر آن تجاوز نمی‌کند.

بسیاری از مفسران، مباحث دقیق عقلی یا معارف تجربی را به قرآن نسبت می‌دهند در حالی که از ظواهر آن بسیار دور است و بنابراین، هیچ حجتی در انتساب آن به قرآن ندارند. البته این بدان معنا نیست که مباحث دقیق عقلی و فلسفی یا تجربی به کار فهم قرآن نمی‌آیند، بلکه باید گفت در بسیاری از موارد در فهم ظواهر قرآنی دخیلند. به عنوان مثال، گاه تاملات عقلانی با اثبات امکان مطلبی از قول به مجاز در آن کلام مانع می‌شوند؛ در این آیه شریفه «هو معکم این ما کنتم» مباحث دقیق عقلی معنایی بس زیبا برای آن ترسیم می‌کنند که در واقع موجب بقای آن به همان ظهور خویش و اثبات معیّت به حق با همه موجودات است و نظایر این موارد هم کم نیست.

ناشر این اثر درباره چاپ آثار علامه طباطبائی نوشته است: «موسسه بوستان کتاب، آثار حکیم الهی علامه طباطبائی را در 20 عنوان، به کوشش استاد سید‌هادی خسروشاهی، منتشر کرده است که بعدا به صورت "مجموعه آثار" در چند مجلد به تناسب موضوع، آنها نیز عرضه خواهند شد. این آثار عبارتند از قرآن در اسلام، شیعه در اسلام، شیعه، رسالت تشیع در دنیای امروز، رسائل توحیدی، انسان از آغاز تا انجام(همین اثر)، بررسی‌های اسلامی(2 جلد)، روابط اجتماعی در اسلام، آغاز فلسفه، نهایت فلسفه، اصول فلسفه رئالیسم، مجموعه رسائل(3 جلد)، تعالیم اسلام، سنن‌النبی، مصاحبات، گلچینی از معارف، و مستدرکارت.
علاوه بر 20 عنوان فوق، با تلاش سایر پژوهش‌گران برخی دیگر از آثار علامه، (تاکنون 13 عنوان) که جلدهایی دیگر این مجموعه‌اند، منتشر یا آماده انتشار شده است.»

چاپ دوم کتاب «انسان از آغاز تا انجام» در شمارگان 2000 نسخه، 356 صفحه و بهای 57000 ریال راهی بازار نشر شده است.

سه‌شنبه 25 خرداد 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط