loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مردم‌شناسی دینی توسعه

نویسندگان مرتبط : ابراهیم فیاض

کتاب "مردم‌شناسی دینی توسعه در ایران"(دین، فرهنگ و توسعه در ایران)، نوشته دکتر ابراهیم فیاض از سوی شرکت چاپ و نشر بین‌الملل منتشر شد.

کشور ما با دو فرآیند روبرواست: انقلاب اسلامی یا انقلابی مذهب گرا ، توسعه و بازسازی کشور .

هر دو فرآیند ممکن است معانی زیادی به خود بگیرد ولی آنچه ما در اینجا بایستی در پی آن باشیم توسعه به معنای جامعه شناسی آن است که الگوهای مختلفی دارد . چرا که توسعه بر اساس تجربه های کشورهای توسعه یافته، الگوهای مختلفی دارد و کشورهای توسعه یافته همه از یک راه با یک الگو توسعه نیافته اند.

یکی از ویژگیهای دین ثبات و قرار است و عنصر ماهیتی دین ثبات در عقیده و تعبد به احکام است و این تعبد و ثبوت در عقیده ثبات را در ساختار بوجود می آورد نه تحرک را . تعبد در تاریخ ثبات آور بوده است تا آنجا که دانشمندان دین را عامل ثبات فرهنگها و سنن می دانند.

اما ضرورت تدوین این کتاب: امروز توسعه مصطلحی وجود دارد که شکل غالب توسعه در دنیاست و تقریبا تا کنون نتایجی مشابه داشته است پس قبل از هر سخن دیگر باید ببینیم چقدر از عناصر دینی هر جامعه با این توسعه می سازد یا نمی سازد تا بتوانیم بنیان دیگری در توسعه دراندازیم .

کتاب "مردم شناسی دینی توسعه در ایران" در 143 صفحه و 4 فصل تدوین شده است .مذهب و توسعه، مدرنیسم، پسامدرنیسم و توسعه جمهوری اسلامی ایران، پسامدرنیسم و توسعه و دین و توسعه مدرنیستی عناوین فصلهای کتاب هستند .

اسلام و توسعه و تغییرات اجتماعی، راهبرد رسیدن به توسعه جمهوری اسلامی، فقیرشدن فرهنگها، فقدان روشنفکران، محوریت نداشتن علم، شهرنشینی، مذهب و عقل، اخلاق توسعه مدرنیستی و ساده سازی برخی مباحث طرح شده در کتاب هستند.

مذهب و تکنولوژی، حاکمیت فناوری، شهرنشینی، مذهب و مسئله جنسیت، مذهب و مادی گرایی، مذهب و اجتماع و نظریه های کلان مذهب و توسعه نیز در این کتاب طرح و مورد بررسی قرار گرفته اند.

یکشنبه 30 خرداد 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط