loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دو کتاب جدید درباره علم و عدالت

کتاب «علم در جامعه» نوشته محمد وحیدی منتشر شد.
پرسشی که مدتی است در جامعه ایرانی بارها پرسیده می‌شود و افراد بسیاری به دنبال پاسخ آن هستند این بوده که چگونه می‌توان بر شکاف توسعه‌ای میان خود و جامعه‌های پیشرفته پل بزند. داستان هم از آنجا شروع می‌شود که اولین اندیشمندان تاریخ نوین ما عقب ماندگی ایران را با پیشرفت کشورهای نویافته غربی می‌سنجند. اما ریشه اصلی عقب ماندگی یا توسعه یک کشور را باید در ارتباط بین علم و جامعه جست‌وجو کرد.
حوزه مطالعات علم و جامعه فرآیندی را به تصویر می‌کشد که در آن دولت‌ها به همراه برخی نیروهای اجتماعی علم را از اجتماع کوچک بیرون آورند و شمار بیشتری از شهروندان را تحت پوشش آن قرار دهند.
نویسنده در مقدمه کتاب نوشته است:
«کتاب پیش رو هرچند در برگیرنده گزارش‌هایی درباره اقدام‌ها و فعالیت‌های کشورهای پیشرو در زمینه همگانی کردن علم است اما کوشیده است تا با دستیابی به دو سطح دیگر که در خلال بخش‌های مختلف و در هم تنیده با این گزارش‌ها روایت می‌شوند، آنها را تکمیل کند. سطح اول یادآور بینش‌هایی است که از مطالعات جامعه شناسانه در پیرامون همگانی کردن علم برمی‌خیزند. این بینش‌ها از نظر محتوایی و تکنیکی فعالیت‌های گسترش اجتماعی علم را پربارتر کرده است.
اما سطح دیگر روایت زمینه‌های فلسفی است که آگاهی از آنهاکار توسعه اجتماعی علم، زمینه کلی و صحنه گسترده‌‌ای را روشن می‌کند که کنش ورزی در آن روی می‌دهد.»
این کتاب 4 بخش دارد.
علم و جامعه: زمینه‌های نظری، الگوهای فهم نسبت علم و جامعه، علم در جامعه و مدیریت علم در جامعه عنوان فصل‌های این کتاب هستند.
پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری این کتاب را در 400 صفحه با قیمت 4800 تومان منتشر کرده است.

****
نظام سیاسی عدالت
کتاب «درآمدی بر نظام سیاسی عدالت در اسلام» به کوشش علی‌اکبر علیخانی و همکاران منتشر شد.
عدالت یکی از اهداف و ارزش‌های اخلاقی مهم و بنیادی اسلام است. اهیمت این هدف تا آنجا است که یکی از اصول مذهب شیعه به حساب می‌اید و در طول تاریخ همواره نهضت‌های عدالت‌خواهانه بسیاری برای تحقق این فضیلت صورت گرفته است. د اهمیت عدل همین بس که خداوند انگیزه بعثت انبیا را اقامه عدل می‌شمرد و از اینجا همیت تبیین نظام سیاسی بر مبنای عدالت به‌ویژه در حکومت جمهوری اسلامی که علم دار این حکومت است روشن می‌شود.
در دیباچه کتاب آمده است:
«مجموعه حاضر با رویکردی سیاسی (سیاسی به معنای سامان بخشی ارزشی به زیست اجتماعی انسان) و با استناد به آموزه‌های دین اسلام برآن بوده است تا با توسل به اندوخته‌ها و تاملات دراز دامن و ژرف، افق‌های تحقق یک نظام عادلانه را متناسب با ارزش‌های بنیادین یک اجتماع مسلمان به تصویر بکشد...»
این کتاب دو فصل با عنوان چارچوب نظام سیاسی عدالت و شبکه مفاهیم نظام سیاسی عدالت دارد.
هر یک از فصل‌های کتاب بخش‌های مفصلی از هر یک از صاحب‌نظران علوم سیاسی، اجتماعی و دینی دارد.
عدالت توافق در اسلام نوشته آیت الله عباسعلی عمید زنجانی، نسبت حق عدالت و رضایت عمومی در اندیشه امام علی(ع) نوشته علی اکبر علیختنی، عدالت سیاسی در نظریه مردم سالاری دینی نوشته منصور میراحمدی، عدالت، حکومت و مردم در اندیشه سیاسی اسلام نوشته محمدرحیم عیوضی، عدالت در روابط بین الملل از دیدگاه اسلام نوشته محمدحسن خانی، نظریه امنیت عادلانه رویکردی قرآنی نوشته اصغر افتخاری، عدالت و خشونت در اندیشه سیاسی اسلام نوشته علی اکبر علیخان، عدالت سیاسی و شورا نوشته حسن سلامی، عدالت و اخلاق در اندیشه سیاسی اسلام نوشته نجمه کیخا و عدالت و آزادی در اندیشه سیاسی اسلام نوشته سیدکاظم سیدباقری عنوان مطالب کتاب هستند.
پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم این کتاب را در 332 صفحه با قیمت 4900 تومان منتشر کرده است.

دوشنبه 31 خرداد 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط