loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

جریان‌شناسی ضدفرهنگ‌ها

نویسندگان مرتبط : عبدالحسین خسروپناه

کتاب جریان‌شناسی ضدفرهنگ‌ها به قلم حجت‌الاسلام خسروپناه از سوی مؤسسه فرهنگی حکمت نوین اسلامی به زودی منتشر می‌شود.

حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، مدیر و عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا از انتشار کتاب جریان‌شناسی ضدفرهنگ‌ها توسط مؤسسه فرهنگی حکمت نوین اسلامی تا یک ماه دیگر خبر داد و گفت: ضدفرهنگ اصطلاحی جامعه‌شناسی است که با فرهنگ اصیل جامعه در تعارض است.

وی با بیان این‌که همواره فرهنگ‌های خردی نیز در دل فرهنگ رایج یک جامعه قرار دارند و از آن‌ها به خرده‌فرهنگ‌ تعبیر می‌شود، اظهار داشت: خرده‌فرهنگ الزاماً با فرهنگ اصلی تعارضی ندارد، بلکه در بسیاری از موارد هماهنگ است.

حجت‌الاسلام خسروپناه افزود: فرهنگ اسلامی ایرانی دارای خرده فرهنگ‌هایی مانند لری، ترکی، بلوچی و عربی است که هیچ تعارضی با فرهنگ اصیل اسلامی ندارند. در اصل مجموعه‌ فرهنگ اسلامی ایرانی هستند که خدا و نبوت را قبول دارند و به سنت‌های ایرانی همسوی با اسلام احترام می‌گذارند، اما دارای آداب متفاوتی هستند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که یک سری تشکل‌ها و جریان‌های فرهنگی دیگر وجود دارد که با فرهنگ اصیل جامعه تعارض و تزاحم دارند و از آن به ضدفرهنگ‌ها تعبیر می‌شود، خاطرنشان کرد: ضدفرهنگ‌ها با فرهنگ اصیل جامعه تعارض و چالش دارد.

وی، جریان‌های شیطان‌پرستی، ابتذال فرهنگی، بهائیت، وهابیت،ناسیونالیسم و فمینیسم را از جریان‌های ضدفرهنگی نام برد و ابراز داشت: شیطان‌پرستی جریانی دین‌ستیز، ابتذال فرهنگی که اکنون در سینما، موسیقی، ادبیات و رمان نمایان است، جریانی هویت‌ستیز، بهائیت جریانی اسلام‌ستیز، ناسیونالیسم گرچه ادعای ملی‌گرایی دارد، اما جریانی ملت‌ستیز، وهابیت جریانی شیعه‌ستیز و فمینیسم جریانی اخلاق‌ستیز و به معنای دیگر خانواده‌ستیز است.

حجت‌الاسلام خسروپناه تأکید کرد: این جریان‌ها هویت اسلامی، اخلاقی، ایرانی و در اصل هویت دین‌دارانه را به چالش می‌کشند و هر کدام به ساحتی از ساحت‌های این هویت اصیل آسیب‌ می‌رسانند که از آن به جریان‌های ضد فرهنگ تعبیر می‌شود.

وی فرقه‌های صوفیه را نیز از جمله جریان‌های ضدفرهنگی نام برد و اظهار داشت: این فرقه‌ها یا شریعت‌ستیزند و یا مرجعیت‌ستیز، چرا که احکام شرعی فرهنگ اسلامی ایرانی براساس احکام شرعی مراجع تقلید شکل گفته است و این فرقه‌ها به مخالفت با آن پرداخته‌اند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این‌که مجموعه‌ جریان‌های شیطان‌پرستی، موسیقی‌گرایی، سینماگرایی، ملی‌گرایی، فمینیسم، بهائیت، وهابیت، ناسیونالیسم و جریان فرقه‌های صوفیه و عرفان‌های کاذب در کتاب جریان‌شناسی ضدفرهنگ‌ها به تفصیل بیان و نقد شده است، تصریح کرد: فرماسونری منشأ تمام جریان‌های ضدفرهنگی است که نقش مؤثری در پیدایش و توسعه این جریان‌ها داشته است.

وی افزود: در پیوست پایانی کتاب به شرح فرهنگ از دیدگاه امام خمینی‌‌(ره) و رهبر معظم انقلاب پرداخته‌ام و نیز انجمن حجتیه را به عنوان خرده فرهنگی که در سیاست با فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی در چالش است و از آن به سیاست‌گریزی تعبیر می‌شود، معرفی کرده‌‌ام.

گفتنی است، کتاب جریان‌شناسی ضد فرهنگ‌ها در 560 صفحه و چهارده گفتار تنظیم شده است که به زودی از سوی مؤسسه فرهنگی حکمت نوین اسلامی (حنا) به چاپ خواهد رسید.

آثار مکتوب زیر از این نویسنده و پژوهشگر در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است:
آسیب شناسی جامعه دینی
آسیب شناسی دین پژوهی معاصر: تحلیل دین شناسی شریعتی، بازرگان و سروش
جامعه مدنی و حاکمیت دینی
جریان شناسی فکری ایران معاصر: تبیین و تحلیل جریان های عقلانیت اسلامی، روحانیت سنتی، مکتب تفکیک، سنت گرایی...
فلسفه های مضاف 1
فلسفه های مضاف 2
مسائل جدید کلامی و فلسفه دین (1)

چهارشنبه 23 تیر 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط