loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نقد سروش در زمینه‌های قرآنی

کتاب نقد شبهات سروش در زمینه‌های قرآنی به قلم حجت‌الاسلام علی نصیری از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر می‌شود.

یکشنبه 27 تیر 1389

حجت‌الاسلام علی نصیری، مدیر مؤسسه فرهنگی معارف وحی و خرد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا از انتشار کتاب «نقد شبهات سروش در زمینه‌های قرآنی» از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

وی با اشاره به منظومه فکری سروش در زمینه‌های قرآنی، افزود: سروش، پانزده سال پیش و در کتاب قبض و بسط تئوریک شریعت، معارف بشری و معارف دینی را دارای رابطه مستقیم معرفی کرده و بر این اعتقاد که تحولات معارف بشری در معارف دینی و قرآنی اثرگذار است، گفته بود «در حوزه معارف و معرفت دینی، دانش و اندیشه باید متفکری فربه شود».
 
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که سروش، قرآن را هم‌سخن زمان خود دانسته و در جایی مطرح کرده بود که خطاهای فرهنگ عصر قرآن از باب زمان محاوره در قرآن راه یافته است، گفت: سروش در دو سال اخیر از نظر اول خود برگشت و به جای این‌که بگوید قرآن براساس قاعده محاوره از فرهنگ عرب جاهلی استفاده کرده، می‌گوید «چون قرآن سخن پیامبر است و پیامبر در میان عرب زیسته و اندیشه‌ها و افکار خطاآمیز عرب در روح و جان ایشان رسوخ کرده،‌ این خطاها هم در قرآن راه یافته است».

وی با بیان این‌که اندیشه‌های سروش در حوزه قرآنی بسیار خطرناک است و این عامل سبب تألیف چنین کتابی شده است به مصاحبه سروش با رادیو هلند با عنوان کلام قرآن و پیامبر و پس از آن، ارسال چند نامه به حضرت آیت‌الله سبحانی اشاره کرد و ابراز داشت: سروش قرآن را سخن پیامبر اکرم‌‌(ص) می‌داند و معتقد به راه‌یافت خطا در قرآن و انکار اعجاز آن است.

حجت‌الاسلام نصیری خاطرنشان کرد: سروش ادعایی کرده که در طول تاریخ اسلام هیچ متفکری چنین ادعایی نکرده و از زبان یک مسلمان معتقد به دین، پیامبر و قرآن شنیده نشده است و حتی «حامد ابونصر» که نظریه تاریخ‌مندی قرآن را بیان کرد و حکم ارتداد خود را از شیخ الازهر گرفت، هرگز نگفته بود که خطا در قرآن راه یافته، بلکه نظریه‌اش درباره هم‌زبانی قرآن با فرهنگ عصر خودش بود.

عضو هیأت رییسه انجمن قرآن‌پژوهان حوزه علمیه قم یادآور شد: کتاب نقد شبهات سروش در زمینه‌های قرآنی در هشت فصل ‌مباحث وحی‌شناسی، دلایل استناد قران به سخن خدا همچون دلایل درون‌متنی و برون‌متنی، تقریر شبهه سروش، نقد دلایل فلسفی سروش، راه‌یافت خطا در آموزه‌های قرآن، راه‌یافت فرهنگ زمانه در قرآن، نقد ادعای فقدان اعجاز ساختاری و محتوایی قرآن و نقد راه‌یافت خطا در آموزه‌های پیامبران در حال تکمیل است.

گفتنی است، کتاب نقد شبهات سروش در زمینه‌های قرآنی به قلم حجت‌الاسلامی علی نصیری در بیش از چهارصد صفحه به زودی از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر می‌شود.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط