loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

آسیب‌شناسی تفکر سروش

نویسندگان مرتبط : عبدالحسین خسروپناه | عبدالکریم سروش

منظومه فکری سروش در چهار محور معرفت‌شناسی معرفت دینی، حقیقت دینی، معرفت دینی و جامعه دینی با تدوین اثر جدیدی توسط حجت‌الاسلام خسروپناه آسیب‌شناسی شد.



جمعه 1 مرداد 1389

حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، مدیر و عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به بررسی رکن اصلی اندیشه‌های دکتر سروش یعنی دین‌شناسی وی در کتاب آسیب‌شناسی دین‌پژوهی معاصر از تدوین منظومه فکری سروش در اثری گسترده و مستقل خبر داد.

وی افزود: منظومه فکری سروش در چهار محور معرفت‌شناسی معرفت دینی، حقیقت دینی، معرفت دینی و جامعه دینی در اثر جدیدی با عنوان «آسیب‌شناسی منظومه فکری سروش» تنظیم و تدوین شده است.

حجت‌الاسلام خسروپناه با بیان این‌که آسیب‌شناسی منظومه فکری سروش برای بازخوانی و بازنگری دقیق، پیش از چاپ تدریس خواهد شد، افزود: البته پیش از اتمام تدوین این اثر به تدریس منظومه فکری سروش طی چهل جلسه که شرح کامل آن در دو لوح فشرده نسیم حکمت 1 و 2 منتشر شده است، پرداخته‌ام.

وی اظهار داشت: منظومه فکری سروش در این اثر به سبب مشخص شدن دال مرکزی وی که سکولاریزم است، منظومه‌وار دنبال می‌شود، چرا که تمام مباحث مطرح شده از سوی سروش همچون غرب، مدرنیته، حوزه، روحانیت،  از دال‌های پیرامونی است که با دال مرکزی وی یعنی همان سکولاریزم، تفسیر ‌شده و معنا پیدا می‌کند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به منظومه فکری سروش، یادآور شد: دکتر سروش پیش از این‌که برای ادامه تحصیل به لندن مسافرت کند، بیشتر به حکمت متعالیه گرایش داشت و با فلسفه اسلامی آشنا بود، اما پس از آن با بحث‌های فلسفه علم و معرفت‌شناسی غربی آشنا شد و به آن گرایش پیدا کرد.

مدیر و عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: آسیب‌شناسی منظومه فکری سروش در بیش از چهارصد صفحه، سال آینده از سوی مؤسسه حکمت نوین اسلامی (حنا) منتشر خواهد شد.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط