loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

روایتی دیگر از شهید «بابانظر»

مجموعه کتاب «قصه فرماندهان» در روایت داستانی فرماندهان جنگ، هم‌اکنون با انتشار داستان زندگی شید نظرنژاد در «یک مرد یک زندگی» به جلد بیست و یکم رسیده است.

جمعه 8 مرداد 1389

"قصه فرماندهان" عنوان طرحی است که از چند سال پیش تاکنون در دفتر ادبیات و مقاومت حوزه هنری در دستور کار قرار گرفته و بر این اساس در اجرای این آثار سعی بر این دارد که پرداختی به زندگی داستانی فرماندهان مطرح دوران دفاع مقدس داشته باشد.
 این مجموعه که تاکنون بیست جلد از آثار خود را برای مخاطبان کودک و نوجوان روانه بازار کرده تاکنون با نگارش آثاری همچون؛ "مرد ابر پوش"؛ شهید ستاری، "معلم فراری"؛ زندگینامه داستانی شهید ابراهیم همت، "آقای شهردار" شهید مهدی باکری، "پرواز سفید"؛ شهید عباس بابایی، "تکه‌ای از آسمان"؛شهید محمد بروجردی، "پاوه سرخ"؛ شهید مصطفی چمران"، "فرمانده شهر"؛ شهید محمد جهان‌آرا و... ادامه یافته است.

در همین ارتباط هم‌اکنون کتابی دیگر از این مجموعه و با عنوان "یک مرد یک زندگی" به چاپ رسیده است. این اثر که به قلم حسین نیری و در پرداخت داستانی به زندگی سردار شهید محمدحسن نظرنژاد منتشر شده، 10داستان کوتاه از زندگی این شهید را دربر می‌گیرد که نویسنده آن را بر اساس خاطرات خانواده و همرزمان او، برای گروه سنی نوجوانان به نگارش درآورده است.

نکته جالب توجه در روایت این کتاب آن است که پرداخت داستانی "یک مرد یک زندگی" نیز در ارتباط با شهید روایت‌شده کتاب "بابا نظر" است که سال گذشته و توسط حسین بیضایی به چاپ رسید.

شهید محمدحسن نظرنژاد که بعدها به "بابانظر" معروف شد، فعالیت‌های مبارزاتی و انقلاب خود را از دوران پیش از انقلاب آغاز کرد. بعد از پیروزی انقلاب از همان روزهای اول عازم جبهه‌های جنگ شد. اولین بار در سال 1358 عازم جبهه کردستان شد و تا پایان جنگ در جبهه حضور داشت. او به‌رغم شدت جراحات ناشی از اصابت ترکش، به مدت 140 ماه در مناطق جنگی حاضر بود.

این جانباز 95درصد که در دوران دفاع مقدس مجروح شیمیائی شد، در سال 1375 و پس از 17 سال در بازگشت دوباره به منطقه کردستان، هنگامی که برای بازدید از واحدهای نظامی در ارتفاعات کفارستان کردستان اعزام شده بود، در ارتفاعات پرفشار آن منطقه بر اثر تنگی نفس و عوارض شیمیائی به شهادت رسید.

با این حال، مجموعه "قصه فرماندهان" که قرار است تا جلد چهلم نیز ادامه پیدا کند، گویا در جلد دیگر خود روایت زندگی سردار شهید "میرقاسم میرحسینی" را در دستور کار دارد و بر این اساس این کتاب در آینده‌ای نزدیک به قلم "سارا عرفانی" منتشر می‌شود.
همچنین "یک مرد یک زندگی" هم‌اکنون در 96 صفحه و در تیراژ 10 هزار جلد با قیمت یک هزار تومان به بازار کتاب عرضه شده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط