loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ادبیات پایداری؛ وام‌دار مساجد

نویسندگان مرتبط : محسن مومنی شریف

رییس حوزه‌ی هنری سازمان تبلیغات اسلامی کشور گفت: ادبیات پایداری در کشور ما یکی از گونه‌های مهم ادبی محسوب می‌شود که رشد و بالندگی‌اش وام‌دار مساجد است.

پنجشنبه 14 مرداد 1389

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در خراسان رضوی، محسن مؤمنی افزود: در دهه اول انقلاب و در سال‌های دفاع مقدس، جلسات نقد ادبی و آموزش ادبیات و داستان در مساجد برگزار می‌شد که مسجد جوادالائمه تهران نمونه‌ای از این مساجد است که توانست نویسندگان حرفه‌یی بسیاری را به ادبیات کشور معرفی کند و به نوعی می‌توان گفت ادبیات پایداری در کشور ما متعلق به مساجد است.

او با بیان این‌که مساجد می‌توانند یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های رونق ادبیات و هنر در کشور باشند، خاطرنشان کرد: به دانشکده هنری و مراکز آکادمیک در زمینه پرورش ادیب و هنرمند امید چندانی نیست؛ چون در این فضاها متون و منابعی تدریس می‌شود که چندان با فرهنگ و هویت ما سازگار نیستند.

مؤمنی ادامه داد: مساجد به دلیل دارا بودن ظرفیت معنوی و تطابق با فرهنگ و هویت اسلامی مردم ما می‌توانند در زمینه ادبیات، فعالیت‌های جدی داشته باشند؛ به طوری که جلسات نقد ادبی و آموزش داستان می‌تواند در مساجد برگزار شود.

رییس حوزه هنری در زمینه ادبیات پایداری پیشنهاد کرد: شب‌های خاطره با حضور رزمندگان سال‌های دفاع مقدس به طور منظم در مساجد برگزار شود تا هم به رونق و بالندگی ادبیات پایداری کمک کند و هم خاطرات آن سال‌ها برای مردم بازگو شود.

این نویسنده دفاع مقدس جای ادبیات را در مساجد کشور خالی دانست و یادآور شد: در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب فعالیت‌های ادبی به طور جدی در مساجد صورت می‌گرفت که به تدریج از این فعالیت‌ها کاسته شد.

نویسنده کتاب «در کمین گل سرخ» با بیان این‌که دهه چهارم انقلاب، دهه بازگشت به آرمان‌هاست، اظهار کرد: مساجد کشور ما نیازمند احیای دوباره هستند، بخصوص این‌که ما در زمینه فرهنگ و هنر خلأ‌های جدی داریم و مساجد می‌توانند به این عرصه‌ها سروسامان دهند.

او با تأکید بر این‌که مساجد در پیدایش و تکوین هنر و ادبیات انقلاب اسلامی نقش مهمی را ایفا کرده‌اند، یادآور شد: قبل از انقلاب، هنر جایگاه مردمی و مذهبی نداشت و مورد پسند متدینان جامعه نبود که با پیروزی انقلاب، هنر در خدمت مذهب قرار گرفت و مساجد در ایجاد این پیوند نقش مهمی را ایفا کردند.

مؤمنی فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی - هنری مساجد را نقطه امیدی برای عرصه فرهنگ و هنر کشور دانست و گفت: این کانون‌ها باید در ترویج هنر و ادبیات متناسب با شأن انقلاب اسلامی تلاش مضاعفی کنند.

مومنی سال 1346در بیجار متولد شد. تحصیلات حوزوی خود را تا پایان سطح ادامه داده است. اوقائم مقام مرکز آفرینش های ادبی و عضو شورای سیاستگذاری می باشد. سابقۀ فعالیتهای فرهنگی او از این قرار است:
معلم، کارشناس امور تربیتی، مدیر کارگاه مفاخر ملی – مذهبی حوزه، مدیر دفتر تاریخ و ادبیات انقلاب اسلامی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، عضو شورای سیاستگذاری پژوهشگاه ادب وهنر و مدرس دانشگاه .

آثار مکتوب زیر از این نویسنده در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است:

اشغال
حکایت پای دار: روایت زندگی شهید شیخ فضل الله نوری
در کمین گل سرخ
زمانی برای بزرگ شدن

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط